Cricket & 134 runs maakten deze speler beroemd

04-10-2017

Meer dan 115 keer kwam hij uit voor Nederland. Maar rijk werd Klaas-Jan van Noortwijk nooit van cricket. Wél bekend. Door de 134 runs no out tijdens zijn laatste wedstrijd tegen Namibië en meer. Drie keer raden waar hij nu z’n geld mee verdient.

 

‘Ik word nog maar zelden herkend. Vorig jaar speelden we op mijn oude cricket club VOC met een aantal oud-internationals een potje tegen de mannen van het huidige heren 1. Zelfs zij hadden geen idee wie ik was. Maar ja, ik ben ook alweer veertien jaar geleden gestopt. Hoogtepunt in m’n cricket-tijd was het winnen van de ICC Champions Trophy. Tijdens dat kampioenschap voor amateurs cricket in 2001 kwalificeerde Nederland zich voor het WK, twee jaar later. We speelden op de toppen van ons kunnen. Tegen goede tegenstanders. Uiteindelijk wonnen we de finale op de allerlaatste bal. Mooier kon het niet. Terug in Nederland bleken er levensgrote foto’s van mij in de krant te staan. Collega’s op mijn werk wilden weten wat ik nou precies had gedaan. Ik heb toen een clinic cricket voor ze verzorgd om te laten zien waar ik mee bezig was. Dat was een succes. En m’n baas was ook blij. Hij was nog nooit zo goedkoop uit geweest met een bedrijfsuitje.’

 

Een eigen oranje cricketteam in Nederland? Yep. Dat bestaat dus. En zo speel je cricket:

 

Van cricket kun je niet leven. Niet in Nederland

‘Van cricket kun je niet leven. In elk geval in Nederland niet. Een geluk dat ik een deal had met mijn werkgever. Van de 40 uur per week die ik werkte, kreeg ik er 36 uitbetaald. Zo spaarde ik per week 4 uur vrije tijd om op topniveau cricket te kunnen spelen. Desondanks vrat de combinatie van werk en sport tijd en energie. Al die jaren was mijn omgeving bijzaak geweest. Ik had er nog een paar jaar aan kunnen vastknopen, maar ik voelde dat dit niet verstandig was. Ik had een gezin; ik moest ook een beetje aan hen denken. Wat het besluit om te stoppen gemakkelijker maakte, was de veranderde sfeer. Tijdens mijn eerste WK was er nog veel ruimte voor ontspanning. Mochten we tussen de wedstrijden door de omgeving verkennen. Leuk, want het waren lang niet allemaal landen waar je snel nog een keer op eigen houtje naar toe zou gaan. Maar bij het laatste WK was van die vrijheid niets meer over. Alles was zó strak georganiseerd.’

 

Spannend! Kijk maar eens naar die laatste wedstrijd cricket van Klaas-Jan van Noortwijk:

 

Gestopt met cricket: en dan?

‘Ik heb een coach ingeschakeld om duidelijk te krijgen welke kant ik op wilde met m’n werk. Mijn ervaring met hem was zo positief, dat ik besloot daarna zelf een opleiding tot coach te doen. Randstad gaf me de kans om praktijkervaring op te doen. Daarna kon ik aan de slag bij een trainingsbureau. Een paar jaar later besloot ik voor mezelf te beginnen. De start was goed, maar al snel kwam de crisis. In de week tussen kerst en oud en nieuw cancelden klanten massaal hun opdrachten. Stond ik ineens met lege handen.'

 

‘Je moet je angst recht in de ogen durven te kijken’

 

'Gelukkig kon ik aan de bak bij een vriend van me. Zijn bedrijf in management games had nog wél voldoende werk. Maar ik wilde terug naar training en coaching. Ik heb nog een overstap gemaakt naar een bedrijf waar ze alles aanboden: training, coaching én games. En maakte lange dagen. Tot ik van twee van mijn drie kinderen, los van elkaar, een kaart kreeg met daarop de vraag: ‘Papa, ik vind je heel lief, maar wanneer zie ik je weer?’ Dat was een heel terechte vraag. En het zag er niet naar uit dat het rustiger ging worden. Het enige verschil met m’n tijd in cricket was dat er meer geld binnenkwam.’ 

In actie voor Nederland tijdens de wedstrijd tegen Namibië in 2003. Links Klaas-Jan van Noortwijk, rechts wicket-keeper Melt van Schoor
In actie voor Nederland tijdens de wedstrijd tegen Namibië in 2003. Links Klaas-Jan van Noortwijk, rechts wicket-keeper Melt van Schoor
Foto: Andy Clark/ANP

Nog steeds profijt van ervaring cricket

‘Of huiswerkbegeleiding niet iets voor mij was, vroeg een vriendin van me. Naarmate ik er langer over nadacht, werd ik steeds enthousiaster. Als trainer/coach probeer je een oplossing. En dan ga je weer weg. Maar bij huiswerkbegeleiding heb je iemand langer onder je hoede. Je kunt kinderen inhoudelijk bijstaan, maar ook op andere vlakken. Zo ben ik voor kinderen van gescheiden ouders een baken in onzekere tijden.'

Niet met cricket, maar huiswerkbegeleiding verdient hij nu zijn geldHuiswerk & Co heet het bedrijf van Klaas-Jan van Noortwijk. Maar examentraining geeft hij ook, samen met Marloes van der Hout onder de vlag Yoex. En dan geeft hij bij outplacementbureau Van Ede & Partners ook de cursus Bewegen zonder bal, gericht op het begeleiden van mensen die in een outplacementtraject zitten.

'Ik praat met ze over de thuissituatie en hoe ze daar mee omgaan. Ik kan mijn psychologie-achtergrond in dit werk goed gebruiken. Maar ook mijn ervaring met training en coaching. En de lessen uit cricket natuurlijk. Zoals het advies dat ik ooit van mijn coach kreeg tijdens een moeilijke fase in een wedstrijd cricket: ‘Klaas, the heat always dies out.’ Een inkopper, maar je moet daar wel voor open staan. Soms zelfs bewust naar op zoek gaan.’

 

Tijdens WK cricket angst leren overwinnen

‘Werken aan zelfvertrouwen is ook belangrijk. Je moet de angst recht in de ogen durven te kijken. Tijdens het WK cricket moesten we voor Nederland spelen tegen de beroemdheden van wie we in onze kamers posters hadden hangen. Dan helpt afwachten ook niet. Put moed uit het feit dat je weet wat je moet doen. Ga terug naar de basis, kijk alleen naar de bal. Dan verdwijnt de angst vanzelf. Dat is een wijze les die ik nu ook mijn cursisten probeer mee te geven.’

 

Meer weten over cricket in Nederland? Kijk dan eens op de website van de Koninklijke Nederlandse Cricket Bond. Of op deze website.

 

Deze speler van het cricketelftal kwam 118 keer uit voor NederlandKlaas-Jan van Noortwijk (Rotterdam, 1970) begon op achtjarige leeftijd met cricket bij RC & VV VOC. In de jaren daarna doorliep hij alle jeugdselecties van cricket in Nederland. Zijn debuut in de hoofdklasse van cricket Nederland was in 1986; acht jaar later volgde zijn eerste wedstrijd voor het Nederlands elftal cricket. Als international en lid van het cricket elftal stond Van Noortwijk opgesteld tijdens vier EK’s; twee daarvan werden winnend afgesloten (1998 en 2000) voor Nederland. Daarnaast maakte deze (inmiddels) oud-speler van het Nederlands elftal cricket twee edities mee van de ICC Trophy (WK-amateurkampioenschappen en kwalificatietoernooi voor het WK, waarvan de 2001-editie winnend werd afgesloten). Verder trad hij voor Nederland aan in twee cricket WK’s (1996 in India en 2003 in Zuid-Afrika). Laatste wapenfeit van Van Noortwijk als speler van het Nederlands elftal cricket was 134 runs not out tegen Namibië, nog steeds de hoogste score ooit van een Nederlander op een WK. De winst tegen deze ploeg betekende ook de eerste overwinning voor Nederland op een WK cricket.