19 JUN, 2025 • OndernemenvoorNL
Unilever bracht het belang van verduurzaming onder de aandacht
Een ecologische voetafdruk die in 2030 moet zijn gehalveerd. Ga er maar aanstaan. Toch was dat de ambitie van voedings- en levensmiddelengigant Unilever.
Een groep politici, onder wie Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren en VVD’er Arne Weverling, draagt beschermende kleding tijdens een werkbezoek aan De Vegetarische Slager in november 2018. Samen kijken ze hoe tientallen vegetarische hamburgers uit de machine van De Vegetarische Slager rollen. Of zouden het plantaardige kipschnitzels zijn? Wat we wel zeker weten, is dat Unilever een maand later de trotse bezitter is van het bedrijf.
De overname is onderdeel van het duurzaamheidsbeleid van de toen nog Nederlandse voedings- en levensmiddelengigant. Het bedrijf loopt hierin voorop sinds 2010. Topman Paul Polman maakt dan met het ‘Sustainable Living Plan’ bekend dat hij de financiële groei wil loskoppelen van de totale ecologische voetafdruk. In 2030 moet die zijn gehalveerd. Het plan omvat niet alleen het overnemen van duurzame bedrijven, maar ook het terugdringen van het waterverbruik en de uitstoot van broeikasgassen binnen de eigen gelederen.
125 jaar VNO-NCWIn het jubileumjaar van VNO-NCW zetten we niet onszelf, maar ondernemend Nederland centraal. We gaan we terug in de tijd, op zoek naar sleutelmomenten in de geschiedenis van 125 jaar ondernemen. Hoe hebben ondernemers, groot en klein, hun stempel gedrukt op de samenleving? Welke producten hebben onze wereld voor altijd veranderd? En is het ondernemerschap zélf ook veranderd? Dat vertellen we aan de hand van negen foto’s. Dit keer: Unilever
Het idee erachter is niet alleen idealistisch, maar ook pragmatisch van aard. Immers, als bedrijven op de oude voet doorgaan, zullen ze uiteindelijk ook hun eigen voortbestaan in de weg staan.
Die strategie heeft grote impact, omdat het partners in de toeleveringsketen dwingt om ook te verduurzamen. Bovendien zet het de toon voor concurrenten. Procter & Gamble en Nestlé kunnen niet achterblijven met het stellen van meetbare doelen. Unilever, dat steeds meer dient als voorbeeld, wordt een lieveling op de beurs. Tegelijkertijd brengt het bedrijf het belang van verduurzaming breed onder de aandacht van consumenten. Die worden zich bewuster van de impact die hun aankopen hebben op het milieu.
De groene ambities binnen Unilever zijn inmiddels wat getemperd. Toch is de trend die het bedrijf heeft ingezet onomkeerbaar. Uit onderzoek blijkt dat elk jaar meer bedrijven verduurzamen en consumenten meer geld besteden aan producten met duurzaamheidskeurmerken.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.