10 JUN, 2025 • OndernemenvoorNL
Geen internet? Je kunt het je toch haast niet meer voorstellen
Data in de cloud, het bedienen van je thermostaat of een avondje Netflixen op de bank. Dankzij het glasvezelnetwerk van bedrijven als KPN is dit heel vanzelfsprekend.
Een kabellegger probeert in februari 1999 een hoop kabels naast elkaar in de besneeuwde grond te krijgen. Wie goed kijkt, ziet dat de dikke snoeren twee verschillende kleuren hebben. De groene horen bij het bestaande kabelnetwerk van Telfort en de blauwe zijn van KPN, waarmee het bedrijf het eerste glasvezelnetwerk op grote schaal aanlegt, specifiek voor universiteiten, onderzoekscentra en andere academische instellingen.
KPN heeft al vroeg in de gaten dat de vraag naar dit nieuwe type breedbandinternet in de toekomst flink zal groeien. Het kan namelijk razendsnel enorme hoeveelheden data verwerken. En waar internet via de ouderwetse coaxkabel nog wel eens hapert, is de kans op storingen met glasvezel zeer klein.
Het Brabantse Nuenen is in 2005 de eerste gemeente waar de stoep wordt opgebroken voor de aanleg van glasvezel voor consumenten. Het pioniersbedrijf dat hierachter zit, is bij exploitant Reggefiber. KPN koopt zich in 2008 in en neemt het niet veel later volledig over. Een slimme stap, want daarmee wordt het telecombedrijf naast concurrenten als Ziggo en Caiway de grootste aanbieder van glasvezelaansluitingen.
Inmiddels is de impact van glasvezel niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. En dat gaat verder dan de mogelijkheid om te Netflixen, gamen en videobellen tegelijkertijd. Er zijn allerlei nieuwe digitale diensten bij gekomen, zoals dataopslag in de cloud, het op afstand bedienen van de thermostaat en het verbeteren van zorg aan de hand van patiëntengegevens. Ook de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal zonder glasvezel nooit van de grond zijn gekomen.
Inmiddels dekt het glasvezelnetwerk 90 procent van Nederland. Het streven is dat in 2030 de klus helemaal geklaard is. Het jarenlange graafwerk betaalt zich uit; de laatste tijd stappen steeds meer mensen over. Van de huishoudens die een nieuw internetabonnement afsluiten, kiest momenteel zes op de tien voor glasvezel.
125 jaar VNO-NCW
In het jubileumjaar van VNO-NCW zetten we niet onszelf, maar ondernemend Nederland centraal. We gaan we terug in de tijd, op zoek naar sleutelmomenten in de geschiedenis van 125 jaar ondernemen. Hoe hebben ondernemers, groot en klein, hun stempel gedrukt op de samenleving? Welke producten hebben onze wereld voor altijd veranderd? En is het ondernemerschap zélf ook veranderd? Dat vertellen we aan de hand van negen foto’s. Dit meer telecombedrijf KPN.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.