18 DEC, 2025 • Europees nieuws
Automotive Package: stabiel en voorspelbaar beleid blijft essentieel
Met het Automotive Package zet de Europese Commissie opnieuw een grote stap in de verduurzaming van de auto-industrie. Het pakket is breed en technisch, maar raakt direct aan onderwerpen die voor VNO-NCW en MKB-Nederland belangrijk zijn: de 2035-doelstelling voor nieuwe auto’s, de vergroening van bedrijfswagenparken en de vraag hoe ambitie en uitvoerbaarheid met elkaar in balans blijven.
Opvallend is dat de Commissie het eerdere verbod op verbrandingsmotoren in 2035 heeft afgezwakt. In plaats van een volledige emissiereductie moeten autofabrikanten nu uitkomen op 90 procent. Dat biedt ruimte voor onder meer plug-in hybrides en range extenders, mits de resterende uitstoot wordt gecompenseerd via bijvoorbeeld groene materialen of alternatieve brandstoffen. Hoe dit precies vorm krijgt, is nog onderwerp van stevige onderhandelingen. Ook zet de Commissie sterker in op kleine elektrische voertuigen, onder meer via gunstigere emissieberekeningen voor fabrikanten.
Voor bedrijven is het cruciaal dat deze transitie plaatsvindt binnen een gelijk speelveld in Europa. Stabiel en voorspelbaar beleid is daarbij essentieel om investeringsbeslissingen te ondersteunen. Het loslaten van de doelstelling van een volledig emissievrij wagenpark in 2035 kan juist extra onzekerheid creëren, wat bedrijven mogelijk terughoudender maakt om nu te investeren in elektrische voertuigen. Nederland loopt voorop in de elektrificatie van mobiliteit en heeft er belang bij dat het Europese kader consistent blijft. In dat licht is de recente oproep van de Tweede Kamer om de Duitse positie in dit dossier over te nemen opvallend; het is nog onduidelijk hoe het kabinet hiermee om zal gaan. Binnen de Europese koepels zal VNO-NCW en MKB-Nederland zich blijven inzetten voor een stabiel en voorspelbaar beleid dat verdere verduurzaming stimuleert en bedrijven die hierin investeren ook daadwerkelijk beloont.
In dat bredere kader introduceert de Commissie ook de voorgestelde Greening of Corporate Fleets. Lidstaten krijgen nationale doelstellingen voor de verduurzaming van bedrijfswagenparken, waarbij Nederland richting 2035 uitkomt op een volledig emissievrij wagenpark. Dit onderdeel fungeert deels als vangnet nu het algemene verbod op verbrandingsmotoren is losgelaten, maar vraagt tegelijkertijd om een goede analyse van de effecten op de onderlinge concurrentie tussen bedrijven en lidstaten. Door deze verduurzamingsslag wordt de productie van batterijen steeds belangrijker. Om dit te stimuleren presenteert de Commissie daarnaast de Battery Booster Strategy, waarvoor 1,5 miljard euro wordt uitgetrokken.
Tegelijkertijd zijn er terechte zorgen over de uitvoerbaarheid. Netcongestie, laadinfrastructuur en het behoud van een goed functionerende tweedehandsmarkt zijn cruciaal voor een betaalbare transitie. VNO-NCW en MKB-Nederland zal de komende periode het pakket verder analyseren en samen met de leden in de expertcommissie een positie bepalen. Daarbij blijven we inzetten op beleid dat ambitieus is, maar ook werkbaar in de praktijk voor het Nederlandse bedrijfsleven.



