Bedenker Cristian Bello, die uit Colombia naar Amsterdam kwam om zijn bedrijf hier op te zetten, slaat de kinderen gade terwijl ze na het balspelletje de school inrennen. ‘Weet je dat sommige ouders wel een uur rijden om hier te komen’, zegt hij peinzend. ‘Zo belangrijk vinden ze dus dat hun kinderen leren programmeren. Dat heeft me echt positief verrast.’ De jonge startup-ondernemer stond versteld van de animo voor de kampen. Zijn bedrijf Bomberbot ontwikkelde een gelijknamig softwareprogramma voor scholen om kinderen de basis van het programmeren te leren, plus een bijbehorend curriculum om het iedere juf of meester óók bij te brengen. Een paar maanden geleden wierp één van zijn werknemers op dat een codekamp wel leuk zou zijn. En zo geschiedde. Alle kampen van Maastricht tot Amsterdam zitten vol. Bello is alweer bezig met het organiseren van de volgende kampen in de herfst- en kerstvakantie.
Waarom wordt programmeren eigenlijk niet op school gegeven?Wordt programmeren nou eindelijk verplicht op scholen? In 2019 zullen we het weten, want dan gaat de politiek zich definitief buigen over de vraag of nieuwe vakken zoals burgerschap en digitale geletterdheid het curriculum halen. Die vakken komen uit de koker van Platform Onderwijs2032, dat zich in 2015 boog over de toekomst van het onderwijs. Inmiddels kunnen scholen zelf meepraten over de inhoud van die vakken. Of kinderen nu programmeerles op school krijgen, is sterk wisselend. Sommige basisscholen werken met programma’s zoals Bomberbot, andere scholen doen kleine jaarlijkse projecten. Sommigen doen niets. Ook op de middelbare school verschilt het sterk per school.
De insteek: in een week leren de kinderen de logica achter belangrijke programmeertalen zoals Python en C en ze leggen een heel goede basis voor HTML en CSS. Officieel geen échte programmeertalen, want de computer berekent niks, maar laat slechts zien wat de gebruiker ingeeft. Wél ontzettend toegankelijk en makkelijk te leren. Plus: met die basis kunnen de kinderen een eigen website maken. En dat is leuk.
'al word ik later geen programmeur: ik snap wel hoe het werkt'
Bijvoorbeeld over hun hobby’s (paarden, schattige dieren, snoep), of om zichzelf in de markt zetten. ‘Kijk’, wijst Bas (11) op Google Maps. ‘Hier woon ik: aan het water. Daar liggen grote boten. Met het schoonmaken daarvan ben je wel de hele dag bezig.’ Op zijn scherm staat dan ook zijn eigen website in de steigers: boek Bas om je boot schoon te maken. ‘Mijn moeder zegt altijd: of je moet het kunnen, of je moet het begrijpen’, zegt hij wijs. ‘Dus, ook al word ik later geen programmeur, dan snap ik wel hoe het werkt.’ En als we het dan toch over ouders hebben, de vader van Fabian (11) heeft bij zijn zoon het computervirus aangewakkerd. ‘Ken je die reclame van Tele2? Niet omdat het moet maar omdat het kan?’ zegt Fabian opgewekt. ‘Mijn vader heeft de special effects gemaakt. Super cool toch?’ Zelf werkt Fabian aan een website over Mars. ‘Een tijdje geleden hield ik mijn spreekbeurt op school over Mars en toen kwam ik er achter dat je op geen enkele website echt álle informatie kunt vinden’, vertelt hij. ‘Dus ik wil een website maken waar echt alles over Mars op staat.’
De tekst van de reportage gaat door na de foto