Wist jij dat Nederland ook een zelfrijdende auto 'maakt'?

Je stapt in de auto, tikt een bestemming in en dan… heerlijk achterover leunen en onderweg een krantje lezen. Het klinkt als toekomstmuziek, maar in Nederland zijn we al superhard op weg om de zelfrijdende auto realiteit te maken.

 

De zelfrijdende auto van Waymo, een divisie van Google, ziet eruit als een schattig caviaatje op wielen. De Amerikanen gaan hard wat betreft de ontwikkeling van zelfrijdende personenauto's. Denk aan bedrijven als Apple, Uber, Tesla en General Motors en hun race om het eerste 'foutloze' onbemande voertuig. Maar Nederland blijft niet ver achter. Sterker nog, als we KPMG mogen geloven, is Nederland het land dat het meest voorbereid is op zelfrijdend vervoer. Dat komt met name doordat Nederland wél heel ver is als het gaat om wetgeving.

 

Proeftuin zelfrijdende auto

Een zelfrijdende auto testen was in Nederland al mogelijk sinds 2015 – al moest er nog wel een bestuurder in de auto zitten. Sinds de Tweede Kamer vorig jaar de Experimenteerwet heeft aangenomen, hoeft dat laatste ook niet meer. De overheid stopt 90 miljoen euro in het aanpassen van ruim 1.000 verkeerslichten, zodat die doorstromingsgegevens kunnen uitwisselen met voertuigen. De wegen hier zijn breed, overzichtelijk en goed onderhouden. De ideale proeftuin voor zelfrijdende auto's, en Nederland laat mede daarom de Verenigde Staten en Singapore achter zich.

 

een grote auto-industrie heeft nederland niet, maar kennis...

 

Nederland heeft geen grote auto-industrie die in eigen huis aan research doet omtrent autonoom rijden. Wel wordt veel samengewerkt met kennisinstellingen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld tests en experimenten doen met automatische voertuigen op de campus van de TU Delft. En Eindhoven University bouwde mee aan een autonoom rijdende elektrische racewagen. Ook zijn er volop toeleveranciers die bezig zijn met onderzoek naar en ontwikkeling van componenten voor zelfrijdende auto’s.

 

De tekst gaat verder na de illustratie

 

Deze Nederlande bedrijven werken hard aan zelfrijdend vervoer

Foto: Kees van de Veen, Infographic: LinkDesign

Kijkend naar onze oosterburen met bedrijven als Audi en Mercedes Benz binnen hun landsgrenzen, liggen daar veel kansen voor Nederlandse leveranciers. De auto's van de toekomst communiceren met elkaar, met slimme wegen, met mobiele telefoons van voetgangers en fietsers. Voertuigen en data zullen met elkaar zijn verbonden. Als het gaat om smart mobility reiken de mogelijkheden tot ver aan de horizon. Volgens de RAI werken in Nederland tienduizenden mensen aan de ontwikkeling van onderdelen voor zelfrijdende auto's. Het gaat om miljardenomzetten en groeiverwachtingen van 10 tot 20 procent per jaar.

 

Zelfsturende schepen, onbemande vliegtuigen en een zelfrijdende trein

Overigens hoeft niet al het vervoer wielen te hebben. Rijkswaterstaat droomt over zelfsturende schepen die in colonne over de rivier varen.  Universiteit Twente doet onderzoek naar de mogelijkheden van onbemande vrachtvliegtuigen: drones in formaat vliegtuigje. Alstom Nederland, leverancier van spoorwegsystemen, voerde vorig jaar een testrit uit met een zelfrijdende locomotief, samen met onder meer ProRail. De toekomst ziet er bijna uit als een aflevering van de Jetsons.

 

Zo ziet het eruit als je rijdt zonder handen aan het stuur: 

 

Maar wanneer we écht in een voertuig kunnen stappen zonder bestuurder? Volgens het internationale adviesbureau IHS Automotive rijden er in 2035 wereldwijd zo'n 21 miljoen autonome voertuigen rond op de openbare wegen. Ter vergelijking: nu rijden er wereldwijd zo'n kleine miljard (gewone) auto's rond. Regelgeving is een belangrijke wegversperring. Ook wel logisch: veiligheid van mensen en het zorgvuldig omgaan met data moet de meeste aandacht krijgen. In heel Europa moeten bovendien dezelfde regels en standaarden gelden voor autonoom vervoer. Zo is aansprakelijkheid een belangrijk juridisch thema waarover experts zich buigen. Marktintroductie van robotvervoer vergt veel overleg met overheden, wegbeheerders, internationale industrie. Het kost dus veel tijd voor er daadwerkelijk voertuigen zonder bestuurders massaal de weg op kunnen.

Meer weten over de toeleveranciers in de autonoom-vervoerindustrie?Kijk dan ook eens op hun website: TomTom, CoVadem Services, Crossyn, Monotch, Rebel Group, 2getthere, Amber, Stoneridge-Orlaco, Van de Laar Fijnmetaaltechniek, Advanced Electromagnetics Group, LegalRail, Alstom Nederland, NXP Semiconductors en TASS International.

De voordelen van zelfrijdend vervoer

Maar als je bedenkt hoeveel ongelukken er voorkomen kunnen worden, zou je willen dat het nu als zover was. Want menselijke fouten zijn in 90 procent van de gevallen de oorzaak van een verkeersongeluk. Dat percentage kan met zelfrijdend vervoer flink worden gedrongen. En als voertuigen slim kunnen communiceren, zijn files misschien wel verleden tijd. Binnen de logistiek is al druk getest met platooning, waarbij twee of meerdere vrachtwagens aan elkaar gekoppeld zijn via wifi. Hierdoor kunnen ze dichter op elkaar rijden en brandstof besparen. KPMG voorspelt dat als in Nederland de komende dertig jaar alle auto’s worden vervangen door een elektrische zelfrijdende variant, daarmee in totaal 632 miljoen ton CO2 wordt bespaard. Het totaal aantal vierwielers stoot op dit moment 1.590 miljoen ton uit. Dus groen licht graag voor de auto van de toekomst.

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Voor de volledigheidHet overzicht in de infographic is niet compleet. Er zijn veel meer Nederlandse bedrijven die onderdelen leveren of ontwikkelen voor zelfrijdend vervoer, of bezig zijn met smart mobility. Hiervan is slechts een selectie getoond. Bovendien leveren de meeste bedrijven meer dan één product. Zo hielp de Rebel Group een zelfrijdende shuttlebus maken, maar het bedrijf adviseert ook in publiek-private projecten. 2getthere maakt behalve mini-shuttles en busjes ook complete transportsystemen. Amber testte onlangs haar eerste eigen zelfrijdende auto, maar is in de eerste plaats een deelplatform voor (elektrische) auto’s. Van de Laar Fijnmetaaltechniek maakt ophangsystemen én nauwkeurige fijnmechanische onderdelen. Alstom levert railwegsystemen, boardapparatuur en treinbeveiligingsinstallaties.