Zeg je fintech, dan denk je aan een bedrijf als Adyen, Mollie of aan apps als Tikkie. Maar Nederland kent veel meer slimme fintech apps en bedrijven. Daarmee wordt de financiële wereld zoals we die kennen flink op zijn kop gezet. En... we veroveren de wereld er ook nog mee.
Paniek! Je bent je mobiel vergeten. Natuurlijk ga je meteen terug naar huis om hem op te halen. Want je belt en appt er niet alleen mee. Je regelt ook alle financiële zaken met dit apparaat. En dat allemaal dankzij fintech apps waarvan je waarschijnlijk niet eens wist dat ze van Nederlandse bodem komen.
Nederland heeft een goed fintech klimaat
Nederland kent zo’n 430 fintechbedrijven, die zich allemaal richten op producten en diensten die traditioneel gesproken door financiële instellingen worden geleverd. Bankieren, verzekeren en beleggen as we know it is door nieuwe technologie behoorlijk veranderd. De fintechsector groeit snel in Nederland. ‘Dat is vooral te danken aan de infrastructuur in Nederland, de internationale focus, de aanwezigheid van peers en taalvaardigheid van de inwoners’ zo is in een PricewaterhouseCoopers-rapport te lezen. Ook de gunstige regelgeving in Nederland werkt mee. Zo krijgen startende fintechbedrijven steun van het kabinet met de invoering van een bankvergunning in lichtere vorm. De nieuwe (Europese) wetgeving PSD2, maakt de weg vrij voor nieuwe businessmodellen omtrent online betalingsverkeer.
Amerika klinkt misschien sexy, maar in Nederland komt innovatie beter van de grond
Dé stad waarin fintechbedrijven perfect gedijen, is Amsterdam. 'Geef mij Europa maar, en Amsterdam’, aldus Adyen-oprichter Pieter Does. ‘In Amerika zijn ze heel goed in de perfecte voorkant bouwen. Het ziet er allemaal geweldig uit, maar in Nederland werkt het systeem beter. De niet-sexy kant van innovatie komt hier beter van de grond.’
Fintech? Waar gaat dat over?! Nou hierover dus
Traditionele banken vechten terug
De jonge fintechbedrijven stoken de boel flink op, vooral in de traditionele bankensector. Maar de banken geven zich niet makkelijk gewonnen. ‘De technologische ontwikkelingen en veranderingen in consumentengedrag bieden vooral kansen voor een verbeterde, meer relevante dienstverlening voor klanten, zowel in de retail markt als in de zakelijke markt’, zegt Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). ‘Banken die het meest van deze kansen weten te profiteren, zullen in staat zijn een essentiële rol te spelen in het nieuwe financieringslandschap. Fintech bedrijven zoeken steeds vaker de samenwerking met grotere financiële instellingen, en omgekeerd.’ aldus de NVB-voorzitter.
Het artikel gaat na de illustratie verder