Waarom 't Songfestival zéker niet naar Amsterdam moet volgens NBTC

Hoera, Nederland mag volgend jaar het Songfestival organiseren. Leuk, maar wat hebben ondernemers daar eigenlijk aan? Meer dan je denkt, zegt Jos Vranken van NBTC Holland Marketing verantwoordelijk voor de promotie van Nederland. 'Maar dan moeten we wel wegblijven van Amsterdam én van Nederlandse clichés.'

 

Jos Vranken, NBTCMeneer Vranken: dat Songfestival is toch veel te duur voor Nederland?

'Kijk, als je het Eurovisiesongfestival louter beschouwt als een leuke avond entertainment, dan kun je je afvragen of de kosten in verhouding staan tot de opbrengst. Maar hoor eens: we hebben gewonnen, en dan ga je het organiseren ook. Volgens mij moeten we dan de kans grijpen om er ook echt iets aan over te houden. Ik zie het als een kans om Nederland mondiaal te positioneren. Niet alleen om zo meer toerisme naar ons land te krijgen. Volgens mij is het ook een goede kans voor Nederland om te laten zien wat we nog meer in huis hebben. Het songfestival heeft immers 200 miljoen kijkers over de hele wereld. Er zijn weinig andere platforms die dat bereik hebben.'

 

Het songfestival is dus niet alleen maar leuk voor horecaondernemers?

'Nee. Het gaat verder dan die ene avond en dus ook verder dan toeristische promotie. We moeten juist laten zien wat we te bieden hebben op het gebied van bijvoorbeeld agrofood, hightech en watermanagement. Dat kan prima in de filmpjes die tussen de liedjes worden getoond. Zo laten we zien waar Nederlandse ondernemers goed in zijn. En promoten we ook bovendien andere plekken. Denk aan Food Valley in Wageningen, of de robots die aan de technische universiteiten worden ontwikkeld. Om maar te laten zien aan andere ondernemers over de hele wereld: jullie moeten Nederland hebben. We verdienen tenslotte ruim 30 procent van ons geld met export.'

 

'Eerst wil Amsterdam minder drukte en dan bieden ze zich wel als eerste aan voor het songfestival?'

 

Dus liever geen mooie filmpjes van Amsterdamse grachten?

'Ik vind dat we daar ver weg van moeten blijven. Niet alleen omdat we dus veel meer kunnen bereiken door het promoten van Nederlands ondernemerschap. Maar ook omdat dit een kans is om een ánder Nederland dan alleen Amsterdam te promoten bij toeristen. Laat liever beelden zien van een landschap dat veel mensen niet met Nederland associëren. Zoals het Limburgse heuvelland, of de Hanzesteden. Voor ons misschien heel gewoon, maar voor heel veel mensen in Europa volstrekt onbekend en wellicht onbemind. Iedereen kent de stereotype beelden van de grachten. Kijk, die stereotypen zijn hartstikke waardevol. Maar presenteer ze dan niet op een clichématige manier. Dan heeft heel Nederland er tenminste wat aan.'

 

Burgemeester Femke Halsema heeft Amsterdam aangeboden als organisator.

'Wonderlijk, vind ik dat. Amsterdam voert heel nadrukkelijk gemeentelijk beleid op het voorkomen van drukte en overlast. Daarom zijn laatst de letters I Amsterdam weggehaald bij het Rijksmuseum. Maar vervolgens doen ze wél als eerste stad een uitnodiging de deur uit voor het Songfestival. Niet dat de directe impact van het organiseren zo groot is – als Ajax thuis speelt, is er meer extra publiek dan bij het Songfestival. Het gunnen van dit festival aan een andere stad is niet alleen consistenter, maar je kweekt er ook een hoop goodwill mee. Bij zowel je eigen bewoners als andere plaatsen in Nederland. Onze hoofdstad zal toch altijd wel zijn fair share aan toerisme krijgen.'

 

'Onze hoofdstad krijgt toch zijn fair share aan toerisme wel. Gun het festival nu aan een andere stad'

 

Waar moet het Songfestival dan volgens u plaatsvinden?

'Het lijkt me in elk geval goed om het buiten de Randstad te doen. In mei is het in het westen van het land enorm druk door het tulpenseizoen. En volgend jaar is in dezelfde periode de Grand Prix in Zandvoort. Nederland is een klein land. En voor een toerist is alles in Nederland in de buurt van Schiphol. Maar of dat nou Zwolle, Groningen, Arnhem of Maastricht is: dat maakt mij niet uit. Dat moeten ze zelf maar met elkaar uitvechten.'

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

 

Vooruit, nog 1 keer: het liedje van Duncan Laurence