16 MEI, 2024 • Achtergrond

Rederijen willen duidelijke EU-regels: ‘Daar varen we het best bij’

Als Europa regels maakt voor rederijen, waarom worden die dan niet in elke lidstaat op dezelfde manier uitgevoerd? Dat vraagt Cynthia Everduin van De Bock Maritiem zich hardop af. ‘Ik ben zeker een voorstander van de EU. Maar nu zijn we veel tijd kwijt aan administratief gedoe’. 

 

‘Wist je dat 90 procent van het goederenvervoer wereldwijd over water gaat?’ Cynthia Everduin, operationeel directeur bij de Alkmaarse rederij De Bock Maritiem, laat even een betekenisvolle stilte vallen. ‘Sinds de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne beseffen we in Europa dat we bijvoorbeeld medicijnen en andere belangrijke producten in de EU zelf moeten produceren. Dat betekent natuurlijk alleen nog maar meer vervoer. Onze snelwegen zijn al overvol, dus transport over de weg is dan geen oplossing. Transport over water wel. Dat is bovendien de goedkoopste én duurzaamste manier om goederen binnen de EU te vervoeren.’

Slaat de euroscepsis toe bij de komende verkiezingen voor het Europees Parlement? Krijgt de populistische stem meer volume? Ondernemers zijn in elk geval blij met de EU. Al blijft er natuurlijk nog wel wat te wensen over. Drie ondernemers uit scheepvaart, wegtransport en reinigingsmiddelen over de plus- en verbeterpunten. Deze aflevering: Cynthia Everduin van rederij De Bock Maritiem.De Bock vaart in Noord-West Europa en in de Middellandse Zee, en is gespecialiseerd in kust- én binnenvaart. Daarin is de Alkmaarse rederij best uniek. Everduin: ‘Onze schepen zijn zeeschepen, gemaakt voor kustwateren. Ze hebben alleen geen grote diepgang en een beweegbaar stuurhuis. Als we een brug naderen laten we de hut zakken, waardoor het eigenlijk verandert het in een binnenvaartschip. Wij kunnen tot ver in het binnenland komen. De meeste zeeschepen kunnen dat niet.’

Cynthia Everduin: ‘Het zou helpen als regels voor vervoer over water overal hetzelfde zijn’

Cynthia Everduin: ‘Het zou helpen als regels voor vervoer over water overal hetzelfde zijn’

Met de verkiezingen in het vooruitzicht, hoopt Everduin, dat de nieuwe Europese Commissie straks ook beseft dat er dan een sterke scheepvaartsector nodig is. Dat heeft ze de afgelopen jaren weleens gemist. Natuurlijk, er wordt wel hard ingezet op de verduurzaming van schepen. Belangrijk, vindt Everduin. Al moppert ze wel dat de EU vooral op grote schepen focust. ‘Vanaf 2025 moeten grote zeeschepen gaan betalen voor hun CO2 uitstoot. Dat zorgt ervoor dat die vloot sneller duurzaam wordt. Kleinere kustvaartschepen, zoals de onze, vallen daar niet onder. Wij hebben nu al duurzame schepen varen, maar in theorie kunnen we uitstoten wat we willen. Het is een gemiste kans dat de kleinere rederijen niet worden gestimuleerd om te vergroenen.’ Daar zit voor haar ook de pijn. Zij investeerde fors in die verduurzaming en is daarmee meer geld kwijt dan haar concurrenten die dat (nog) niet deden. Dat steekt vooral als klanten niet willen betalen voor duurzamer transport.

 

Administratief gedoe

‘Weet je wat ook zou helpen? Als de regels voor vervoer over water overal in de EU hetzelfde zijn.’ Nu is ze veel tijd kwijt met allerlei administratief gedoe. ‘Mag ik even een klein voorbeeld geven? Voor een schip een haven in of uit mag, controleert de havenautoriteit allerlei gegevens over dat schip. Dat gebeurt aan de hand van een dataset, een formulier waarop de kapitein allerlei data over de bemanning en de lading moet noteren. Logisch natuurlijk, maar elke haven geeft die dataset nét iets anders vorm. Het zit ‘m echt in de details. Soms moet een datum met liggende streepjes worden geschreven, soms met een schuine streep. Het is super inefficiënt.’

 

Geen mopperaar

En zo kan ze nog wel even doorgaan. ‘Lege zeeschepen hebben ruimwaswater aan boord. Dat water willen ze kwijt in havens waar ze goederen laden, zodat ze meer spullen kunnen meenemen. Maar als je ruimwaswater in een haven wil achterlaten, moet je dat soms wel 48 uur van tevoren aanvragen. Terwijl onze reizen vaak niet zo lang duren. In de praktijk kunnen veel van onze schepen het ruimwaswater niet kwijt, en kunnen ze minder vracht meenemen, of moeten ze in de haven wachten tot ze het kwijt kunnen.’
Toch wil Everduin geen mopperaar zijn. ‘Ik ben zeker een voorstander van de EU. Ook voor de scheepvaarttak heeft de Unie superveel potentie.’ Door duidelijke wetgeving te maken die voor alle lidstaten op dezelfde manier geldt, creëert de EU een level playingfield, legt ze uit. Op het gebied van veiligheidseisen en verduurzaming bijvoorbeeld. ‘Dan weten we waar we op de lange termijn in moeten investeren. Reders varen, letterlijk en figuurlijk, goed bij duidelijke regels. Zelfs als dat regels zijn die we praktisch gezien liever niet hadden. Als ze maar duidelijk zijn. Daar is de EU natuurlijk bij uitstek geschikt voor.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

binnenvaartduurzaamheideu (europese unie)eu interne markteuropese regeldrukharmonisatielogistiekondernemerschapregeldrukregelgevingscheepvaartstrategische autonomievrachtverkeerzeevaart