29 JUN, 2020 • Vijf vragen aan

NBTC: ‘We hebben de Nederlandse toerist hard nodig'

Nederland mist dit jaar maar liefst 24,5 miljoen toeristen uit binnen- en buitenland die hier hun euro’s uitgeven. Reden voor NBTC Holland Marketing om de Nederlander te verleiden in eigen land onbekende ‘parels’ te ontdekken, vertelt algemeen directeur Jos Vranken. 

 

Nederlanders gaan toch massaal in eigen land op vakantie deze zomer – waarom is daar een campagne voor nodig?

‘Dat beeld klopt niet helemaal. Ongeveer 60 procent van de Nederlanders heeft vakantieplannen, blijkt uit onze eerste ‘vakantiemonitor’ die wij in samenwerking met Royal Schiphol Group onlangs zijn gestart. Ongeveer 40 procent van die plannenmakers kiest voor een vakantie in eigen land. Het klopt dus wel dat er een toenemende vraag is naar vakanties in eigen land, maar tegelijkertijd willen ook veel Nederlanders waar mogelijk het buitenland opzoeken. En een ander deel weet nog niet zo goed of ze wel durven. Bovendien ontbreekt de buitenlandse toerist. Met onze voorlichtingscampagne Hier moet je zijn willen we de Nederlander verleiden om zijn of haar euro’s in eigen land uit te geven. Dat is goed voor onze ondernemers en een prachtige kans om een kleinere ecologische voetafdruk achter te laten dan in een ‘normaal’ jaar.’

 

Hoe heeft de coronacrisis ondernemers in de toerisme geraakt?

‘De hele sector heeft een paar maanden stilgelegen en is daardoor keihard geraakt. Normaal gesproken is het voorjaar een fantastische tijd voor buitenlandse toeristen om Nederland te bezoeken, maar die kwamen nu niet. En een inhaaleffect is er eigenlijk niet. Veel ondernemers kunnen veel minder gasten ontvangen, omdat ze rekening moeten houden met de 1,5-metermaatregelen. Wekelijks bel ik met de verschillende brancheorganisaties en daar hoor ik alle verhalen over de pijn en ellende. Verhalen over ondernemers die de handdoek in de ring hebben moeten gooien. En ondernemers die daar nog voor vrezen. Ze hebben nog steeds acute steun nodig. En omdat elke euro kan bijdragen aan het beperken van de schade, zou het prachtig zijn als Nederlanders in eigen land op vakantie gaan.’

 

‘elke euro kan bijdragen aan het beperken van de schade’ 

 

En, begrijpen Nederlanders de boodschap al een beetje?

‘Over het algemeen zijn mensen kuddedieren. Populaire plekken worden populairder. Kijk maar om je heen: als er vier terrassen zijn, ga je zitten waar anderen ook zitten. Daarom willen we de Nederlander heel graag naar onbekendere en verrassende plekken gidsen. Zodat niet iedereen naar de Veluwe gaat. Een van onze acties was het plaatsen van een advertentie in een aantal landelijke kranten. De kop ‘Hier moet je zijn’ was geplaatst boven een foto van flamingo’s. Geen beeld van Miami, maar van het Grevelingenmeer op de grens van Zuid-Holland en Zeeland. We willen iedereen bewust op het verkeerde been zetten.’

 

Waar zou u de Nederlander dan heen willen sturen?

‘Nou, naar dat meer bijvoorbeeld. Maar ook naar onze Nationale Parken. De Drentse Aa is prachtig, het soort plekken die we opzoeken in het buitenland. Met allemaal prachtige Brinkdorpen. Of neem Flevoland, waar je een stuk of negen grote landschapskunstwerken tegenkomt. In Italië trekt de toren van Pisa miljoenen toeristen, maar in Leeuwarden heb je een toren die net zo scheef staat. De Nederlandse kust is ook prachtig, en je hebt hele stukken strand die hartstikke rustig zijn. Een andere aanrader is ‘soep fietsen’: met een kistje fiets je door het Westland, en bij tuinbouwbedrijven haal je ingrediënten op waar je zelf vervolgens soep van kan maken. Dit soort tips willen wij bundelen.’

 

‘in leeuwarden heb je toch ook een ‘toren van pisa’?’

 

En, kunnen ondernemers nog op de buitenlandse toerist rekenen deze zomer?

‘Onze prognose is dat er dit jaar 60 procent minder buitenlandse toeristen komen. Over het algemeen geeft de buitenlandse toerist gemiddeld drie keer zoveel uit als de Nederlandse vakantieganger. Voor ondernemers is dat gemis natuurlijk heel pijnlijk. Daarom werken we eraan om bijvoorbeeld ook Belgen en Duitsers deze zomer en dit najaar te verleiden naar ons land te komen. Ik zou het ook fantastisch vinden als Nederlandse politici en bewindspersonen in Nederland op vakantie gaan en daarmee de eigen economie steunen. Uiteraard veilig, en zoals onze premier zegt: wijs op reis. Je ziet toch dat veel landen de eigen bevolking oproepen om in eigen land op vakantie te gaan. Om de eigen economie te steunen, hun voetafdruk te verkleinen, en om het veilig te houden.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief

 

Waar blijven de buitenlandse toeristen?Vorig jaar kwamen er ruim 20 miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit jaar zijn dat er naar verwachting ruim 8 miljoen. Een flinke aderlating voor ondernemers. De vakantiemonitor van NBTC en Royal Schiphol Group heeft ook gevraagd naar de plannen van bijvoorbeeld Chinezen en Amerikanen. Chinezen hebben opvallend meer vakantieplannen (76 procent) dan inwoners uit vorige landen (60 procent). Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat de situatie al langer stabiel is in vergelijking met bijvoorbeeld de situatie in Amerika (58 procent). Maar goed: plannen zijn één ding, reizen moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

coronacrisisinterviewrecreatietoerismevijf vragen aan