8 JUL, 2025 • Veerkracht
Martijn Bos: 'In een jaar tijd halveerde onze winst'
Met 85 soorten kaasschaven werd het bedrijf van Martijn Bos, van de kaasgereedschappen, wereldwijd bekend. Maar toen de winst kelderde moest het roer om. ‘Fysieke winkels waren stervende, en dat voelden we.’
‘De afgelopen negen jaar waren een achtbaan. 2015 betekende een topjaar voor Boska. In 2016 halveerde onze winst.’
‘Hoe dat kwam? We verkochten 350 producten rondom kaas in 108 landen. We hadden – geloof het of niet – 85 soorten kaasschaven in ons assortiment. In zes kleurtjes, voor jonge en oude kaas, met en zonder houten handvat en ga zo maar door. Die werden verkocht in warenhuizen, kook- en kaaswinkels. Maar fysieke winkels waren stervende, en dat voelden we.’
‘Verder maakten we private label-producten voor grote retailers in Amerika. Die wilden kaasgereedschappen met hún naam erop. Onze industrieel ontwerpers besteedden 80 procent van hun tijd daaraan. We hadden het geld nodig, maar tegelijkertijd konden we zo ons eigen merk niet uitbouwen.’
‘Ik hoopte dat we bekend stonden om onze hippe, opvallende producten’
‘Het roer moest dringend om. Een adviseur vroeg me: waar stáán jullie eigenlijk voor? Daar kwam ik niet een-twee-drie uit. Ik hoopte dat we bekend stonden om onze coolness. Om onze hippe, opvallende producten. Maar mensen bleken bij ons vooral aan kwaliteit te denken. Saai! Wat moest ik daarmee? Toch hebben we dat in de loop der jaren steeds verder omarmd. Kwaliteit stelden we gelijk aan duurzaamheid, aan producten die een leven lang meegaan en daardoor zorgen voor minder afval. Dat is nu onze focus. Dát is waar we voor staan.’
‘We moesten daardoor afscheid nemen van bestaande klanten. Ons assortiment hebben we bijna gehalveerd, voorraden tegen kostprijs weggedaan. Tegelijkertijd ontwikkelden we nieuwe producten, zoals pizzarollers en keukenmessen. Die veranderingsprocessen namen járen in beslag.’
‘In 2019 kregen we de boel weer op de rit. Online maakten we onszelf steeds succesvoller. Mede dankzij onze nieuwe growth hackers – speciale marketeers die zich vooral richt op groei – verwierven we een plek binnen marktplaatsen als Amazon en Bol.com. Tijdens covid draaiden we een van onze beste jaren. Alles wat met huis en tuin te maken had, was toen niet aan te slepen. Inmiddels staat ons bedrijf weer als een huis.’
‘Maar die turbulente jaren eisten hun tol. Fysiek was ik niet moe, maar mentaal moest ik opladen. Ik was op zoek naar rust. Een jaar geleden verhuisde ik daarom met mijn gezin naar Bonaire. Ik wilde meer tijd met mijn familie doorbrengen.’
‘Mijn doel was om in Bonaire verveeld te raken. Of dat is gelukt? Niet helemaal. Ik leer Papiamento, ons huis is verbouwd. En ik ben van plan om ooit nog een carnavalshit te maken.’
VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.