24 JUN, 2025 • Veerkracht
'Het is fokking hard werken, maar het is het waard'
Boeken uitgeven voor álle kinderen, dat was de droom van Chafina Bendahman (uitgeverij Rose Stories). Maar die droom bleek niet rendabel. ‘Gehuíld heb ik. Daarna ben ik hardcore zakelijk gegaan.’
‘Toen ik opgroeide, las ik nooit verhalen over kinderen van kleur die avonturen beleefden. Ik zag geen boeken waarin ik mijzelf herkende. Daarom begon ik tien jaar terug onze uitgeverij, samen met Rachida El Moussaoui. We willen boeken maken voor álle kinderen, en een ander perspectief bieden op de wereld van nu.’
‘We dreven op dromen, maar de realiteit bonkte al gauw keihard op de deur. Voor een kleine nieuwe uitgeverij als de onze is het een gigantische uitdaging om de gevestigde boekenwereld binnen te stappen. Veel uitgeverijen bestaan al tig jaar, brengen jaarlijks honderden boeken uit en hebben de juiste connecties.’
‘Onze boeken werden lang niet altijd ingekocht. Misschien ook omdat we anders zijn. Boekhandelaren, vaak buiten de randstad, zeiden eens: jullie boeken zijn te stads. Of: jullie doelgroep woont hier niet. Onze projecten kunnen op sociale media en boekenplatforms rekenen op veel sympathie. Maar als zich dat niet vertaalt in verkoopcijfers, wordt voortbestaan lastig.’
‘Ineens zag ik vette rode cijfers’
‘Twee jaar geleden draaiden we voor het eerst verlies. Ineens zag ik vette rode cijfers. Gehuíld heb ik. Het is pijnlijk als je droom niet rendabel blijkt. Lang dacht ik: zolang het leuk is, blijven we investeren. Onze focus lag op creativiteit, niet op financiën. Maar een droom is simpelweg niet voort te zetten zonder geld.’
‘Toen ben ik hardcore zakelijk gegaan: hoe gaan we dit redden? Ik heb mensen – en dat vond ik moeilijk – letterlijk om hulp gevraagd. Kun jij meekijken naar fondsenwerving? Wil jij kijken naar mijn administratie? Wil jij met mij samenwerken?’
‘Mijn kantoorpand moest ik laten gaan. We namen afscheid van fantastische collega’s en partners. We zeiden tijdelijk ‘nee’ tegen nieuwe auteurs. Voor mij is dat de hel, want wie ben ik om iemands droom in te perken? Maar het móest, anders was er straks geen bedrijf meer.’
‘We gingen op zoek naar gelijkgestemde partners met wie we de kosten konden delen voor bijzondere projecten, zoals het ontwikkelen van lespakketten over burgerschap. Voor de uitgave van drie kinderboeken startten we een crowdfundingsactie. Die stappen hebben ons nieuw leven ingeblazen. Vorig jaar draaiden we break-even; dit jaar hoop ik winst te maken. Ik kijk weer met vertrouwen naar de toekomst.’
‘Die moeilijke periode maakte me als ondernemer volwassen. Al komt je droom uit, het is niet alleen rozengeur en maneschijn. Het is fokking hard werken. Maar het is het waard.’
VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.