Innofest maakt festivalbezoeker tot proefkonijn voor startups

Het festivalseizoen is weer voorbij. Een groot deel van de Nederlanders heeft gedaan waar Nederlanders goed in zijn: naar festivals gaan. Maar of ze hebben beseft dat ze direct of indirect proefkonijnen waren?

 

Anna van Nunen gaat beroepshalve naar festivals en niet om eens goed los te gaan. Voor haar zijn het laboratoria, proefopstellingen en een kans op afgebakende sociale experimenten. Van Nunen is directeur van Innofest, een organisatie die bedrijven ruimte geeft op festivals om hun innovatieve producten te testen. 'Soms worden de bezoekers ingeschakeld', zegt Van Nunen, 'maar heel vaak is het werk achter de schermen. Daar merkt een bezoeker niets van.' Innofest zorgt er daarmee voor dat beginnende ondernemers niet stranden in de valley of death, de vergetelheid na een goed ontvangen demomodel.

 

Festival is als een dorp

Innofest ontstond toen een aantal organisatoren van Noord-Nederlandse festivals, Into The Great Wide Open en Welcome to the Village, de koppen bij elkaar staken. Zij vroegen zich af of de dansende menigte ook iets nuttigs kon doen op de festivals. Een festival is een ad hoc-gemeenschapje, een klein mobiel dorp, dat gegeven zou ook benut kunnen worden. Dus werd Innofest opgericht en ex-TNO'er Anna van Nunen kwam aan het hoofd van een team met acht vaste freelancers met als doel: innovatieve bedrijven zoeken en ze een kans geven om hun product in de praktijk te testen.

 

Kan een festivalbezoeker iets extra's doen?

 

Geen frisdrank testen via Innofest

'Het is niet de bedoeling dat via Innofest een nieuwe smaak frisdrank wordt getest', zegt Van Nunen over de Innofest-projecten. 'Een drankje presenteren kun je prima doen in een doorsnee winkelstraat. Wij zoeken projecten die specifiek gebruik willen maken van het feit dat hier een grote groep mensen is of een netwerk. In de praktijk betekent dit dat de achterkant van het festival voor ons vaak het interessantst is. Daar gaat het om energie, afvalverwerking, voedselvoorziening, huisvesting en bekabeling. Uiteindelijk kunnen innovatieve bedrijven hier drie dingen testen: de technologie, het design en hoe de markt, het publiek, reageert. Allemaal in een lang weekeinde.' Van de 150 aanmeldingen komt ongeveer een derde door de ballotage.

 

Twee soorten innovatieve bedrijven

Hoewel om Innofest een beetje een startup-sfeer hangt, zijn de deelnemers zeker niet allemaal jonge mannen met tattoos en lange baarden of computernerds. 'Startups zijn zelden zo hip als je zou denken en mkb'ers minder oubollig dan hun imago misschien is. Eigenlijk zijn er twee soorten innovatieve bedrijven die bij ons komen. Dat zijn de echte beginners. Zij hebben behoefte aan begeleiding en een netwerk. Daarnaast zijn er de mkb'ers die een innovatief product hebben. Voor hen is het heel belangrijk dat ze een deadline krijgen waardoor het project niet in een lade verdwijnt omdat lopende zaken al hun aandacht krijgen. En dat ze feedback krijgen op hun product.' Van Nunen grijnst. 'Omdat ze al een bedrijf hebben, gaan ze er al helemaal vanuit dat zij wel weten wat de klant wil. Dat is bij innovaties natuurlijk maar de vraag.'

 

'Mkb'ers overschatten soms hun marktkennis'

 

Getest maar nog onrijp

Wie via de festivals helemaal uitgetest is, is doorgaans nog niet rijp voor de markt. 'Wij zijn maar een klein stukje van de funnel', zegt Van Nunen. 'De ondernemers moeten daarna op zoek naar de markt en vaak ook naar financiering. Daar zijn wij niet voor, dat is niet onze expertise. Er zijn voldoende partijen in de markt die daarmee kunnen helpen. Wat de bedrijven bij Innofest hebben gedaan, kunnen ze in elk geval als case laten zien bij een mogelijke klant of investeerder. '

 

Vooral dingen met infrastructuur

Niet alles werkt even goed op een festival. Dingen die te maken hebben met infrastructuur gaan goed, maar apps en tech veel minder. 'Typische hightech startups die iets doen met betaalsystemen of locatietracking hebben het moeilijk', aldus Van Nunen. 'Die bedrijfjes willen graag testen met een groot publiek, maar het festivalpubliek heeft vaak al een app en is niet zo geïnteresseerd om iets nieuws te downloaden. Daar komen ze niet voor. Het enige wat aardig werkte was een systeem voor digitale consumptiebonnen.'

 

Deze ondernemers maakten dankbaar gebruik van de festivalganger als proefkonijn:

 

atopVier veteranen begonnen voor zichzelf | 'Weet je dat we jaarlijks 5 miljard plastic bekertjes gebruiken?'

 

Adriaan Verbeek, Aad Hoekstra, Steve Chapman en Lothar Rees wisten ze dat ze een goed product hadden: het viertal heeft decennialange ervaring in de verpakkingsindustrie. Maar in de praktijk bleek hun milieuvriendelijke beker nog wel voor verbetering vatbaar. Lees hier hoe festivalbezoekers ze hielpen.

 

Semilla sanitation hubsFestivalbezoekers dronken eigen plas en vonden dat oké | WC-unit voor vluchtelingenkampen 4x getest

Wat lijkt in Nederland het meest op een vluchtelingenkamp? Antwoord: een muziekfestival. De innovatieve duurzame toiletten-units van startup Semilla maakten een enorme verbeteringsslag na vier tests op festivals. Lees hier hoe een goed idee op 4 festivals een bruikbaar idee werd. 

 

Clockworks‘Een festival is ideaal: het is er druk, vuil en chaotisch’ | Innovatieve tellerlezer krijgt harde test op ITGWO

Clockworks maakt algoritmes die cijfers van tellers en meters kunnen lezen en analyseren vanaf beeld. ‘Mensen zijn heel goed in kijken en herkennen, maar maken fouten bij opschrijven. Een computer is juist heel goed in opschrijven, maar slecht in kijken. Dat is wat wij hem leren.’ Lees vanaf 30 oktober hier wat de Parade en Into The Great Wide Open Clockworks leerde.

Wil je niks missen van Forum? Like ons dan op Facebook!
Vind ons leuk op Facebook

Wat kun je allemaal doen met karton? Dat vroegen Kartent, Maakplek en Multicopy Drachten zich ook af en dus organiseerden ze met SmurfitKappa een Hackarton tijdens Oerol