BOVAG: ‘Auto is in ongeoefende handen potentieel moordwapen'

Het kan toch niet zo zijn dat incapabele rijinstructeurs gewoon les mogen geven? Rijschool-brancheorganisatie BOVAG is bang dat dat onder nieuwe regelgeving wél gaat gebeuren omdat een paar Kamerleden sancties op het niet halen van het lesbewijs wil schrappen. ‘Ik vraag me af of zij hun zoon of dochter bij zo iemand laten lessen’, zegt Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen en directeur van een Utrechtse rijschool.

 

Een brancheorganisatie die sancties wil voor haar leden. Dat is nieuw.

‘Jaarlijks worden er door het CBR grofweg 500.000 praktijkexamens afgenomen. Daaronder zo’n 200.000 ‘nieuwe automobilisten’. Wij willen dat er goed les wordt gegeven zodat die nieuwe automobilisten veilig de weg op gaan. Het is een prachtig én belangrijk vak en wij staan er voor om de sector verder te professionaliseren. Je kunt de ruim 8.000 rijscholen in onze branche verdelen in een kleinere groep grote professionele bedrijven, een grote middenmoot van hardwerkende middelgrote rijscholen, eenmanszaken en parttimers die gewoon bezig is met netjes geld verdienen en goede kwaliteit leveren. En ja, helaas is er ook nog steeds een ratjetoe van criminelen en witwasbedrijfjes en wat al niet meer.’

 

‘Als je geen les kunt geven, ben je geen aanwinst’

 

Er zijn toch regels voor rijles en rijexamens?

‘De regelgeving rond rijscholen is een beetje raar. Het gekke is dat de examens bij wet zijn geregeld, maar de opleidingen zelf niet. Niet voor degenen die rijles nemen én niet voor de instructeurs. Iedereen die het instructeursexamen haalt, mag rijles geven. Dat vinden wij wel een beetje mager. Wie in 1980 is begonnen als rijinstructeur, rijdt nu niet meer in eenzelfde soort auto op hetzelfde soort wegen met dezelfde regels als toen. Ik vind dat je als instructeur moet weten welke elektronica er in de auto zit, hoe het ongeveer werkt en wat je ermee kunt doen.’

 

Wat wilt u dan?

‘Wij willen dat rijinstructeurs regelmatig scholing volgen en dat daar ook pedagogische aspecten aan de orde komen. Als je alle regels kent, maar je kunt geen rijles geven, ben je geen echte aanwinst voor een rijschool. We hebben het tenslotte ook over verkeersveiligheid. Wij hebben daar met het ministerie een mooi plan voor gemaakt, maar nu zijn er Kamerleden die het fundament eronderuit trekken omdat ze sancties willen schrappen voor wie niet aan de eisen voldoet. Wij willen dat je dan geen rijles mag geven totdat je weer hebt kunnen aantonen dat je aan het gewenste niveau voldoet, de politici zien meer in een soort boete als stok achter de deur.’

 

‘Rijles is geen cursus punniken’

 

Da’s gek. Willen de Kamerleden meer kansen op herexamens?

‘Er zaten genoeg mogelijkheden in de nieuwe regelgeving om het instructeursexamen opnieuw te doen. We hebben naar het afgelopen jaar gekeken en het aantal gezakten was minder dan twintig. Zo’n groot probleem is dat niet. Blijkbaar vinden ze het zielig als de niet presterende instructeurs brodeloos worden. Hierbij vergeten ze even dat het om verkeersveiligheid gaat. Deze Kamerleden verwachten dat deze extra scholingskosten een stimulans is om niet weer naar de schoolbankjes te moeten. Het resultaat is nu wel dat instructeurs in de toekomst alleen maar aanwezig hoeven te zijn tijdens bijscholing, maar verder niets. En dat kunnen ze tot in de eeuwigheid volhouden zonder ook maar één keer een test te doen.‘

 

Slechte instructeurs of rijscholen selecteren zich toch wel uit omdat ze geen klanten meer krijgen?

‘Een rijschool is geen vakantie, waarbij je kunt zeggen: dat was eens maar nooit weer. Een rijschool neem je als het goed is één keer in je leven en daarbij ga je af op ervaringen van kennissen. Als zij niet klagen, zal het wel goed zijn. Dat hoeft objectief gezien niet zo te zijn. Rijles is geen cursus punniken. Een auto is in ongeoefende handen een potentieel moordwapen.’

 

Dat rijlessen niet simpel zijn, vooral als je een drukke snelweg oprijdt, toont onderstaande reportage van Omroep Gelderland uit 2016 aan: