Bijscholing van medewerkers: zo kun je dat slim organiseren

Hoe houd je je mensen zo lang mogelijk productief? Door bijscholing van je medewerkers natuurlijk. Maar ja, hoe pak je dat aan? Zeker als je medewerkers niet zo graag de schoolbanken in gaan. Daar vond de Vereniging van Nederlandse Tankopslagbedrijven wat op en het werd een enorme hit.

 

Uit een rondvraag in 2016 onder de leden van de Vereniging van Nederlandse Tankopslagbedrijven (VOTOB) bleek dat tankopslagbedrijven veel behoefte hadden aan opleidingen die aansluiten op de dagelijkse gang van zaken. ‘De opslagbedrijven werken 24 uur per dag in ploegendiensten’, legt Sandra de Bont uit, directeur van VOTOB én het opleidingsinstituut van de vereniging. ‘Dat sluit niet aan bij de lestijden die roc’s bijvoorbeeld hebben. De bestaande opleidingsaanpakken sluiten ook niet goed aan op de manier van denken van onze leden. En de sector is te klein voor opleidingsinstituten om een speciale aanpak te krijgen.’ Maar ja, hoe organiseer je die bijscholing van je medewerkers dan?

 

Sandra de Bont, directeur van VOTOB en de VOTOB-Academy over bijscholing van medewerkersBijscholing medewerkers regelt VOTOB zelf

De oplossing lag eigenlijk voor de hand: zo veel mogelijk zelf doen (tip #1). Dus werd de VOTOB-Academy opgericht.  Het specifieke tankopslag-opleidingsmateriaal is gemaakt door de leden en is ook eigendom van die bedrijven. ‘Dat betekent dat we de lesstof heel makkelijk kunnen aanpassen als er iets verandert in de techniek of in de regelgeving’, zegt De Bont. ‘Een reguliere school kan dat niet.’

Zo’n school is wel goed in het maken van reguliere opleidingen. Voor de VOTOB-Academy is de gewone procesoperatoropleiding gebruikt die bij de roc’s al werd gegeven. Die opleiding is omgezet in e-learning-lesmateriaal en aangevuld met specifieke lessen tankopslag. Daarmee heeft de branche een eigen opleiding voor de bijscholing van medewerkers, die aansluit op de praktijk en die ook nog eens een officieel geaccrediteerd mbo-3-diploma oplevert. ‘Je moet niet wachten tot de onderwijsinstellingen iets voor je doen, maar zelf het initiatief nemen (tip #2; red.).’

 

Hoe die bijscholing van medewerkers nou precies werkt?Wat VOTOB heeft gedaan, is een samenwerking aangaan met ROC Aventus en Litop. ROC Aventus is verantwoordelijk voor de reguliere opleiding procesoperator en zorgt dat deze aan alle wettelijke eisen voldoet. Litop heeft gezorgd dat het lesmateriaal omgezet is in digitaal lesmateriaal, zodat het leren beter aansluit bij de belevingswereld van de studenten. Geen droge lesboeken dus, maar filmpjes uit de eigen praktijk van de studenten. VOTOB-leden hebben aangegeven wat een operator moet kennen plus kunnen en hebben de theoretische en praktische kennis gedeeld.

Aangezien veel medewerkers in de tankopslagbedrijven eerder praktisch dan theoretisch zijn aangelegd, was het nog een punt van aandacht hoe de – vooral – mannen te stimuleren om het traject van die bijscholing vol te houden. ‘Ze uren opsluiten in een leslokaal is niet de beste aanpak. Dus bestaat de bijscholing van medewerkers uit losse lessen die je alleen of in een groepje kunt volgen op het eigen bedrijf (tip #3; red.). Er is geen huiswerk (tip #4; red.) . Want op je 55ste of als je om 3 uur ’s ochtends uit de ploegendienst komt, heb je geen zin meer om nog schoolwerk te doen.’

 

Gebruik smartphone voor bijscholing van medewerkers

De telefoon bleek een ideaal lesmiddel (tip #5; red.) . ‘We zijn in zee gegaan met een bedrijf dat e-learningprogramma’s verzorgt’, zegt De Bont. ‘Al het lesmateriaal en de  bijbehorende toetsen kunnen gevolgd worden op je smartphone, tablet of laptop. Tussen de lessen door krijgen studenten herhalingsvragen op hun smartphone. Die kun je dan – waar je ook bent – met een druk op de knop beantwoorden. Het voordeel van e-learning is ook dat we cursisten kunnen volgen. Wanneer maken ze de toetsen? Hoe scoren ze? Welke vragen worden het meest fout beantwoord? En het leuke is dat we via een forum kunnen zien hoe de jongens onder elkaar kletsen. Ik kreeg ook een ping als er een boodschap binnenkwam, maar die heb ik uitgezet. Tijdens hun nachtdienst gingen ze vragen doornemen over pompen en leidingen en op mijn nachtkastje ging het van ping-ping-ping.’

 

De academy werd zo’n succes dat medewerkers de directeur uit haar slaap hielden

 

Zorg dat bijscholing van medewerkers bij de praktijk aansluit

En zo heeft De Bont een gewild resultaat: de medewerkers zijn enthousiast over de bijscholing. Dat komt volgens haar doordat de stof in de buurt van het eigen werk ligt (tip #6). ‘Onze leden geven aan wat de operators in de praktijk moeten weten en kunnen. Het lesmateriaal is mede door het personeel samengesteld. Senior-medewerkers geven op film uitleg over hun werk. Je ziet die mensen gloeien van trots. Want al zit er een grens aan wat je uit een carrière als operator, mensen voelen dat ze het waard zijn om in te investeren.’

 

Zelf ook aan de slag met scholing van je personeel? Kijk dan ook eens naar deze tips.