10 OKT, 2024 • Column
Samen ‘groen groeien’ is de enige optie
Duurzaamheid, verduurzaming. Het zijn al lang geen modewoorden meer. Het bedrijfsleven werkt al lange tijd hard aan een groenere toekomst. Veel bedrijven werken op een duurzame manier. Toch is er nog steeds winst te behalen en ondernemers kunnen elkaar inspireren om óók mee te helpen. Om te zien dat ‘groen groeien’ veel kansen biedt, economische groei stimuleert én de wereld duurzamer maakt.
Op 10 oktober houden we bij VNO-NCW een event vanwege de Dag van de Duurzaamheid, waar ondernemers bij elkaar komen en van elkaar leren over groen ondernemen en groene innovaties. Er zijn al heel wat initiatieven die zich daarmee bezighouden. Kijk bijvoorbeeld naar ons Netwerk Groene Groeiers waar onder meer start- en scale-ups met hun duurzame innovaties in contact worden gebracht met grote bedrijven. Dit leidt weer tot nieuwe ideeën, maar ook tot schaalvergroting waardoor die ideeën en innovaties uiteindelijk mainstream worden.
Laadpalen
Voorbeelden te over van hoe dat er in de praktijk uitziet: bedrijven die drijvende zonnepanelen op zee maken, vloertegels die CO2 opslaan, het digitaal beheren van water en afval, circulaire plastics, duurzame transportbrandstoffen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Duurzaam past bij Nederland. Kijk maar hoeveel zonnepanelen er op onze daken liggen, hoeveel laadpalen er staan, hoe we in wind op zee wel wereldkampioen zijn. We lopen daarmee wereldwijd voorop. Ik weet zeker dat wij ook koploper gaan worden met de duurzame energietransitie in de industrie.
Uit het hart
Zeker, er is ook behoorlijk wat tegenwind waardoor we als bedrijfsleven nog niet alle doelen binnen bereik hebben. Dat betekent natuurlijk niet dat we dan maar de schouders ophalen en het erbij laten zitten. ‘Kan niet, dat kennen we niet’. Duurzaamheid als uitgangspunt voor strategie en de bedrijfsprocessen is het nieuwe normaal en komt bij veel ondernemers recht uit het hart.
Weerbarstig
Ik zou bedrijven die nog stappen willen maken, aanraden om een realistisch verduurzamingsplan op te stellen. Stel groene doelen en bedenk wat je er (extra) aan doet om die te halen. Natuurlijk, de werkelijkheid is altijd weerbarstig, netcongestie, langdurige vergunningprocedures, administratieve lasten maken veranderen soms onnodig moeilijk Maar wacht niet totdat dat is opgelost. Kom in actie. Juist het bedrijfsleven heeft kennis, spirit en veranderkracht. Enne… realiseer ook, als het bedrijfsleven het niet doet, wie dan wel?
Daar profiteren we uiteindelijk met z’n allen van. Groene groei voor de bedrijven, meer economische groei, meer verduurzaming. Het zijn positieve doelen in een wereld die wel wat positiviteit kan gebruiken.
Frits de Groot
Strategisch beleidsadviseur energie en klimaat