AVG en privacy

Wat is
AVG en privacy
Onze
standpunten
AVG
Sinds 2018 is er een nieuwe wet die persoonsgegevens beschermt (de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG). Van toen af is er meer aandacht voor het onderwerp gekomen. De AVG geeft aan hoe je persoonsgegevens mag gebruiken. De regels zijn niet tot in detail uitgewerkt (‘open normen’). Hoe de regels precies uitwerken hangt af van de concrete situatie: zo is er ruimte voor maatwerk. Dit zorgt er wel voor dat de regels ook ingewikkeld zijn. Bedrijven mogen bijvoorbeeld alleen maar de gegevens gebruiken die echt nodig zijn. Dat vinden veel bedrijven een lastige afspraak en het kost dan veel moeite om de regels uit te voeren. Werkgeversorganisaties vinden dat er meer hulpmiddelen (‘tools’) nodig zijn om bedrijven te helpen het goede te doen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet bedrijven informatie geven en begeleiden. Ook is het belangrijk dat bedrijven niet te lang moeten wachten op goedkeuring als ze zelf regels hebben opgesteld hoe ze met persoonsgegevens omgaan. AVG leidt bij bedrijven soms ook tot problemen: hoe ga je bijvoorbeeld om met de privacy van online oplichters? Bedrijven willen graag duidelijkheid over hoe ze dat moeten aanpakken.