Corporates en startups (COSTA)

30-05-2017

Nederland is ondernemender dan ooit en behoort op veel gebieden tot de absolute wereldtop. Dat is echter geen reden om achterover te leunen. Nederland kan en moet de ambitie hebben om het meest welvarende land ter wereld te worden. Startups zijn onmisbaar in het realiseren van deze ambitie. Ze zijn een belangrijke motor achter vernieuwing en zorgen voor de broodnodige dynamiek in de economie. Startups ontwikkelen technologieën en business modellen die 'disruptive' kunnen zijn en bestaande systemen en markten op zijn kop zetten. Dat is zuurstof voor een innovatie-ecosysteem van een land.

 

Startup ecosysteem

Nederland kent een hoge dichtheid van corporates per vierkante meter. Dit biedt veel mogelijkheden om een slimmer, sterker, sneller en duurzamer startup ecosysteem te creeëren. Samenwerking tussen startups en corporates is van belang, omdat zij elkaars potentie en kracht versterken. Een corporate als een launching customer helpt startups in hun proces van groei en innovatie. Corporates hebben toegang tot een internationaal netwerk en toegang hiertoe helpt een startup om hun groei en innovatie te versnellen. Samenwerking met een innovatieve startup die op doorbreken staat zal de positie van de corporate versterken in een markt die enorm snel ontwikkelt.

 

Lancering COSTA

Echter, voordat corporates en startups elkaars wereld kunnen verkennen moeten zij zich openstellen naar elkaar. Hiervoor is COSTA gelanceerd door startupDelta Special Envoy Neelie Kroes en Jan Kees de Jager (CFO van KPN). COSTA is een programma gefocust op het versterken van samenwerking tussen corporates en startups. Gedurende een jaar heeft de top van het Nederlandse bedrijfsleven de krachten gebundeld door het delen van kennis en hun best and worst practices. De corporates die deelnemen zijn: AkzoNobel, ANWB, ASML, DSM, Eneco, ING, KLM, KPN, NS, Philips, Port of Rotterdam, Port XL, Rabobank, Shell, Thales Nederland BV en Unilever.

 

logo Costa

 

Drie thema's

COSTA bracht kennis en kunde bij elkaar op drie thema's: governance, de verbinding met startups en launching customership. Dit beantwoordde vragen als: Hoe kan de organisatie het best worden ingericht om innovatie met startups te stimuleren? Hoe vergemakkelijk je het contact tussen corporate en startup? En, hoe kan een corporate meer ruimte bieden aan startups om leverancier te worden?

 

Begin van een proces

Het COSTA-initiatief wordt vanaf eind mei 2017 verder gedragen door VNO-NCW en MKB-Nederland, in samenwerking met CVN, die op basis van de COSTA-resultaten zich in zal zetten voor verdere verbeteringen in het Nederlandse ecosysteem voor startups en het versterken van innovatie. Dat maakt COSTA een begin van een proces om de BV Nederland innovatiever, sterker en wendbaarder te maken. 

 

Aan de slag? Maak dan gebruik van de volgende door COSTA ontwikkelde tools:

 

Corporate Startup Readiness Tool

Een van de uitkomsten van COSTA is een Corporate Startup Readiness Tool, ontwikkeld door Erasmus Center of Entrepreneurship en Corporate Venturing Network. De tool is een online scan waarmee bedrijven snel en eenvoudig kunnen beoordelen in hoeverre zij klaar zijn om een samenwerking met een startup succesvol aan te gaan. De tool bevat best practices en laat zien wat een bedrijf kan doen als uit de scan blijkt dat een aantal voorwaarden voor een succesvolle samenwerking met startups niet, of nog niet, aanwezig is. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om het kenbaar maken van een heldere focus op welk gebied innovatie én de samenwerking met startups wordt gezocht.

 

Corporate Startup Readiness Tool

 

Verbinding met startups

Als startups samen willen werken met corporates is het vaak moeilijk de juiste ingang te vinden. Eén aanspreekpunt of adres voor startups kan dan uitkomst bieden en alle COSTA-deelnemers hebben toegezegd dit bij hun organisatie in te richten. Bekijk de volledige lijst met eerste aanpreekpunten (pdf).

 

Launching customership

Wanneer startups en corporates samenwerken, kan innovatie worden versneld, kunnen nieuwe businessmodellen worden ontwikkeld en kunnen producten en diensten versneld in de markt worden gezet. Concreet hebben de 16 COSTA-deelnemers samen met nog vier andere bedrijven - PortXL, Vopak, IBM Nederland en TNO - toegezegd samen binnen één jaar vanaf 30 mei 2017 meer dan 300 samenwerkingen met startups aan te gaan: elke corporate minimaal 5. Dan kan het gaan om het samen ontwikkelen van een nieuw product of dienst tot launching customer worden van de startup en de distributie van producten en diensten van de startup faciliteren.