19 FEB, 2015 • Buitenland

'Zelfs praten over wijn mag niet'

Ze mogen niet adverteren, geen proeverijen organiseren en geen reclame maken. De Turkse wijnproducenten hebben het zwaar. ‘Alsof we een duivels goed verkopen.’

 

Het nieuwe jaar begon weinig veelbelovend voor de Turkse wijnboeren. Een fles wijn is weer duurder geworden, een nieuwe belastingverhoging van 10 procent. ‘We zijn niet anders gewend’, zegt Sevin Kurt, de Nederlandse commercieel manager bij Barbare Wijnen in Istanbul. Een kleine producent met een eigen wijngaard in Tekirdag in Noordwest-Turkije.
Wijn aan de man brengen in het hedendaagse Turkije? Het is een bijna onmogelijke klus geworden. Met dank aan Erdogan. De vrome president moet helemaal niets hebben van alcohol en steekt zijn afkeer niet onder stoelen of banken. Onder het bewind van zijn partij werd een speciale consumptietaks in het leven geroepen en zijn de prijzen explosief gestegen. Ter illustratie: de prijs van een fles Raki, de sterke anijsdrank, is de afgelopen veertien jaar liefst 25 keer verhoogd. Een liter wijn is sinds 2004 maar liefst 163 procent duurder geworden.

 

Reclame? Mag niet

Deze zomer werd de wijnsector verrast met nieuwe regels. De verkoop van alcohol tussen 10 uur ‘s avond en 6 uur ‘s ochtends in buurtwinkels en supermarkten werd verboden. Restaurants en winkels op 100 meter van scholen of moskeeën mogen geen alcohol meer aanbieden. En reclame en promotie van alcohol is sindsdien helemaal uit den boze. Het nieuwe verbod gaat ver, weten de wijnboeren inmiddels. Een foto van een glas wijn op Facebook zetten? Het is vragen om problemen. ‘We moeten voortdurend balanceren. We kunnen bijna het woord wijn niet meer noemen’, zegt manager Kurt, die jaren bij Ahold in Nederland heeft gewerkt. Ze schudt haar hoofd. ‘Het is echt om te huilen en dat in een land waar de belangstelling voor wijn juist groeit.’

Ook Taner Ogutoglu van Wines of Turkey, de brancheorganisatie, noemt het regeringsbeleid te gek voor woorden. De sector met zoveel potentie wordt de nek omgedraaid. Dit soort maatregelen zou je verwachten in een land met een enorme alcoholconsumptie, zegt hij. Maar de Turken drinken jaarlijks zo’n 1,5 liter alcohol per hoofd van de bevolking. Ter vergelijking: in Nederland drinkt men gemiddeld 9,4 liter.

 

Hetze

Manager Sevin Kurt wijst op de flessen wijn op haar kast. Ze mag bezoek niets laten proeven. Barbare heeft mazzel. Bij de wijngaard heeft het bedrijf ook een hotel en restaurant. Daar organiseren we nu ‘boomgaard-diners en daar mogen we gelukkig wel onze wijn schenken.’
Het einde van de hetze tegen alcohol is nog niet in zicht. De sector wordt keer op keer verrast door nieuwe maatregelen. November vorig jaar waren de transportbedrijven die alcohol exporteren de klos. Nieuwe regelgeving, nieuwe documenten. ‘Het lijkt wel of we een duivels goed verkopen.’

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

buitenlandturkije