Wat zijn uw nieuwjaarswensen voor 2018?

20-12-2017

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. 3 ondernemers over hun plannen voor 2018. Wat zijn hun nieuwjaarswensen? ‘Meer stil staan bij successen.’ En…

 

Tjitte Folkertsma, MediaCTTjitte Folkertsma | medeoprichter MediaCT | Groningen

‘Neem het leven zoals het is’

 

‘Ik heb net een maand rondgereisd in Nieuw-Zeeland. Een maand waarin ik me niet al te veel met de dagelijkse business bezighield. Wel met de toekomst van het bedrijf in grote lijnen: waar gaan we naartoe? Onze onderneming is constant in beweging. De markt waarop we opereren verandert continu. Denk aan zelflerende software, kunstmatige intelligentie, de opkomst van crypto currency en blockchain.  Soms is het overweldigend, wat er allemaal mogelijk is. Onze ambitie is om een veerkrachtige organisatie te zijn, waarin onze mensen flexibel kunnen omgaan met alle veranderingen op de markt. Het vinden, behouden en coachen van medewerkers is dan ook een van de belangrijkste rollen van een ondernemer.’

‘Mijn persoonlijke goede voornemens? Poeh. Je moet leren het leven te nemen zoals het is. Tegenwoordig moet alles geweldig zijn, terwijl het leven ook gewoon veel teleurstellingen en saaie momenten kent. Het accepteren van negatieve ervaringen hoort er ook bij.’

 

Vivien L'Ortye, Holding L'OrtyeVivien L’Ortye | directeur Holding L’Ortye | Hoensbroek

‘Meer stil staan bij successen’

 

‘Op zowel persoonlijk als zakelijk vlak heb ik me voorgenomen om meer stil te staan bij gerealiseerde successen. Terugblikkend op 2017 deed ik dat te weinig. Op het moment dat grote opdrachten worden binnengehaald of projecten goed worden afgerond, ben je heel blij en trots. Maar we delen het misschien niet genoeg met alle collega’s. Te vaak neemt de waan van de dag het over. Ook stel ik me ten doel om in 2018 de capaciteiten van mensen en middelen nog beter te benutten en zo het bedrijf nog beter te laten draaien.’

‘Privé wil ik meer ontspannen. Ik wil meer genieten van de kinderen en meer tijd vrij maken om te lezen. Dit jaar hebben we een tweede kindje gekregen – dat mag ik ook wel een succes noemen, toch? In 2018 ga ik meer stilstaan bij het geluk rondom mij: van gezin, familie en gezondheid. Als ik dat in het nieuwe jaar kan continueren, ben ik een gelukkig mens.’

 

Majid Agrandi, Pizzeria GrandiMajid Agrandi | eigenaar Pizzeria Grandi  | Nieuwegein

‘Geluk begint thuis’

 

‘De economie trekt aan en dat is goed te merken. Alle horecagelegenheden in de stad zitten weer vol, ook mijn zaak. Een goed moment om het restaurant een opknapbeurt te geven. Ik ga de wanden opnieuw behangen met beelden van Italië, Sophia Loren, de film Roman Holiday. Kleurig en mooi, al zeg ik het zelf. Verder is het alweer lang geleden dat ik reclame heb gemaakt voor mijn zaak. Nu zijn we nieuwe folders aan het ontwerpen. Ik wil me meer inzetten voor Dok030, een organisatie in Utrecht die mensen uit de bijstand aan een baan helpt. Daar werk ik als vrijwilliger, ik geef werkzoekenden advies.’

‘Mijn persoonlijke goede voornemen is simpel: gezond blijven. Daar let ik goed op. Zo kook ik tegenwoordig alle kraanwater, om vervolgens de afvalstoffen eruit te filteren. Gezondheid en geluk, dat is het belangrijkst. Geluk begint thuis, bij mijn vrouw en kinderen. We behandelen elkaar met respect – dat is de basis.’