Wat als de drone van Atmos UAV landmeters (bijna) overbodig maakt?

Dat ze een drone zouden ontwikkelen die de landmeter wel eens overbodig kan maken, dat hadden Ruud Knoops en zijn drie compagnons drie jaar geleden niet kunnen bedenken. Hij werkt sneller, nauwkeuriger en volautomatisch. Drone Marlyn van Atmos UAV meet in 24 uur waar tradionale landmeters nu twee weken over doen. Doe 'm dat maar eens na.

 

Als de zwarte drone Marlyn van Atmos UAV verticaal opstijgt en na een paar seconden kantelt, denk je even dat het einde oefening is. Maar wat je ziet is geen crash-in-uitvoering, maar een gecontroleerde vliegmanoeuvre. Bedenkers Ruud Knoops, Dirk Dokter, Sander Hulsman en Joost Bouman ontwikkelden Marlyn tijdens hun studie lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. ‘Een drone heeft twee basismodellen: een traditioneel fixed wing vliegtuig en de helikopterachtige varianten’, legt Knoops uit. ‘De fixed wing heeft als nadeel dat je er een start- en landingsbaan voor nodig hebt, maar het voordeel is dat ze snel en ver kunnen vliegen. Helikopterdrones hebben geen landingsbaan nodig, maar zijn niet efficiënt. Onze drone heeft de voordelen, maar niet de nadelen van beide versies.’

 

Landmeting bleek markt voor Atmos UAV

Marlyn is een geval van een oplossing waar een probleem bij werd gezocht. Uiteindelijk bleek dat landmeten te zijn. ‘Moderne fotogrammetrie, landmeten vanuit de lucht, bestaat al sinds 1950, maar tot voor kort was het heel duur’, zegt Knoops. ‘Er moest een vliegtuig met piloot en dure opnameapparatuur gehuurd worden. Nu de sensoren kleiner zijn geworden en de techniek goedkoper, komt dat voor kleine bedrijven ook binnen handbereik.’ Niet alleen kan een terrein in kaart worden gebracht, het loont nu ook om de drone er om de paar maanden overheen te laten vliegen zodat je bijvoorbeeld kunt zien hoe snel grond inklinkt.

 

Dit is dus wat de Marlyn van Atmos UAV kan

 

Marlyn drone: nauwkeurig en makkelijk

Om uit te vissen wat bedrijven precies willen van landmeetdrones, werd een oud en betrouwbaar concept toegepast: kijken naar de concurrentie en op bezoek bij drone-gebruikers en potentiële klanten. Gebruikers kennen als geen ander de voor- en nadelen van elk type. Een van de eisen was nauwkeurigheid. ‘Onze gepatenteerde hardware – de Marlyn drone dus – kan worden ingezet bij windkracht 6 (krachtige wind volgens het KNMI: paraplu’s zijn dan met moeite vast te houden; red.). Daar kan tot nu toe geen concurrent aan tippen. Die nauwkeurigheid is heel erg belangrijk: een halve graad afwijking op 100 meter in de lucht is gelijk aan enkele meters op de grond. Dat wil je niet als je een weg aanlegt of verzakkingen meet.’

Een andere eis was gebruikersgemak. Daarom is Marlyn helemaal te programmeren zodat hij alles automatisch doet, van opstijgen tot meten en weer landen. Knoops: ‘In een dag kunnen we iedereen leren hoe het werkt.’

 

Data voor bouwprojecten, aanleg infrastructuur en dijkbewaking

Klanten van Atmos UAV zijn eigenlijk niet zozeer in de opvallende drone zelf geïnteresseerd. ‘Het gaat ze vooral om de data die ze krijgen’, zegt Knoops. ‘Wij denken nog wel aan lekker vliegen, maar voor onze klanten begint het pas als de drone is geland. Onze drone doet in 24 uur waar landmeters nu 2 weken voor nodig hebben. En in plaats van 500 tot 1.000 meetpunten, leveren wij miljoenen meetpunten. Daar kunnen bouwbedrijven of waterschappen een 3D-model van maken waaruit je met een paar muisklikken alle gegevens over hoogtes en afstanden kunt halen.’ 

 

Het artikel gaat verder na de foto 

Eerst was er de drone, toen kwam de kennis van landmeting om hem optimaal in te kunnen zetten, zegt Ruud Knoops van Atmos UAV
Foto: Mark Horn

Groeien naar 1.000 drones per jaar

De drones worden nu nog helemaal met de hand gemaakt in een werkruimte bij YES!Delft. Maar er zijn plannen om te groeien. Atmos UAV kijkt al naar bedrijven die onderdelen voor Marlyn kunnen maken, zodat alleen de assemblage nog door Atmos zelf wordt gedaan. ‘We willen groeien naar ruim 1.000 drones op jaarbasis. Dat is redelijk; onze grootste concurrenten maken er 1.500 per jaar. We merken ook dat de markt groeit. Als we een publicatie online zetten, zoals in januari over een afgelegen eiland in de Indische Oceaan, dan levert ons dat meteen opdrachten op.’

 

'professionele dronevliegers zijn geen probleem voor het vliegverkeer. maar Amateurs...'

 

Landmeting internationaal vak

Het bedrijf kijkt uit naar volgend jaar, als de drone-regelgeving in Europa wordt vernieuwd. ‘De grootste schrik van de regelgevers is dat een drone botst met een verkeersvliegtuig. Maar professionele dronevliegers letten heel goed op de regels, hun broodwinning hangt er van af. Zij hebben ook vergunningen en vliegbrevetten. Het zijn de amateurs die ergens vanaf een willekeurig veldje de lucht in gaan.’ En daarna moet er internationaal gewerkt worden aan uniforme regelgeving. ‘Met een drone is het niet handig als de regels in het ene land anders zijn dan in het andere.’