15 NOV, 2024 • Podcast Haagse Bluf
Transcript podcast Haagse Bluf met Arend Kisteman (VVD) over 125 jaar VNO-NCW
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ik hoop eigenlijk dat ondernemers weer het gevoel krijgen van, hé, het draait weer om ons na jaren de pinautomaat te zijn geweest van de samenleving.
Robin Rotman (host): Welkom bij Haagse Bluf. In deze serie onderzoeken we wat de politieke partijen van plan zijn met ondernemend Nederland. Dit is een podcast van Forum, het opinieblad van VNO-NCW. Co-host vandaag is Pascal Theunissen.
Pascal Theunissen (co-host): In deze podcast bespreken wij actuele en urgente ondernemersthema’s met politici. Wat maken ze waar van hun beloften of blijft het bij Haagse Bluf? Te gast vandaag is Arend Kisteman, Tweede Kamerlid voor de VVD.
Robin Rotman (host): Hiervoor was Arend lid van het hoofdbestuur van MKB-Nederland, hij was bakker en in de Tweede Kamer houdt hij zich bezig met economische zaken en met het onderwijs. We gaan het hebben over ondernemerschap in Nederland, Arend. Het thema is 125 jaar VNO-NCW. Je bent zelf de bakker die Kamerlid werd. Nog steeds blij met die overstap?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Het zou niet best zijn als ik dat nu al niet meer was. Ik ben het nog geen jaar. Nee, ik ben er hartstikke blij mee. Het is echt superleuk. Het is eigenlijk nog leuker dan ik dacht
Robin Rotman (host): Wat is zo aantrekkelijk?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Omdat ik best wel impact kan maken al. Of zijnde gewoon in de fractie of in debatten. En dat maakt het gewoon heel leuk omdat je dus de praktijkervaring die ik meeneem die Kamer in, die is er gewoon niet heel veel en dan kun je soms gewoon zeggen ‘ja, maar wat je nu bedacht hebt, dat slaat helemaal nergens op’, weet je, daar hebben we een cao voor, daar moet je je politiek niet mee bemoeien. Of dat moet je zo doen, zeg maar. Dat is gewoon leuk. En heel veel dingen halen ook het nieuws niet. Want daar kom ik hier ook niet voor. Maar dat je gewoon iets in een fractie al hebt kunnen tegenhouden bijvoorbeeld. Dat is echt wel leuk. En soms kun je ook hele concrete dingen doen. We hebben het met die voetbalschermen bijvoorbeeld gehad. Dat de NOS een hele hoge prijs vroeg. En dat wij alleen door een oproep deden met een moreel appèl die prijzen gewoon gigantisch omlaag kregen. Waar alle horecaondernemers fantastisch blij mee waren, dat ze gewoon voetbal konden uit… Dat zijn hele leuke dingen natuurlijk. Soms doe je hele concrete…
Robin Rotman (host): Was dat de hand van Arend?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Dat was dat zeker. Die kwam hier zeker vandaan.
Robin Rotman (host): En dat laatste jaar, waar kunnen we jouw impact, waar je het over hebt, nog meer zien?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): We zijn nu continu bezig bij elk debat wat ik heb om een regel aan te pakken. Een onnodige regel, dus om te vereenvoudigen, af te schaffen. Dus die doelstelling hebben we nu. Vanmiddag, of vandaag, is er het debat Gezond en Veilig Werken en dan gaan we 3 Nederlandse koppen proberen af te schaffen. Dat is echt wel tof. Zie je daar mijn hand in? Ja geen idee of dat zo wordt gezien. Het gaat mij er gewoon omdat wij voor onze ondernemers zorgen dat hij onnodige regeldruk die rapportageverplichtingen die niks opleveren, dat we daarmee aan de slag gaan. Ik hoop dat ondernemers over een paar jaar zeggen van hey het wordt echt wel weer leuk om te ondernemen
Pascal Theunissen (co-host): Goed om te horen, want dat is nou typisch zo’n ondernemersthema: regeldruk. We hebben het er heel vaak over in deze podcast, he Robin? Denk je dat je dat echt in kunt brengen, omdat je ook een ondernemer bent? Wij turven vaak, er komt een nieuwe Kamer, hoeveel leden zijn er nou ondernemer van huis uit. Dan vinden we natuurlijk meestal relatief weinig. Dat zei jij vooraf het gesprek ook al, dat valt je ook wel een beetje tegen. Breng je daarin mee iets extra’s? Heb je het idee dat t andere leden naar je kijken van oh dat is een ondernemer, daar luisteren we naar?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Jawel, dat denk ik wel. Eén omdat ik het ook gewoon echt goed kan vertalen naar de praktijk en dat scheelt natuurlijk al. Stel, we pakken even de RI&E, de risico-inventarisatie, dat klinkt heel hoog over, maar als je dat gewoon kunt uitleggen… Maar als jij een kantoortje hebt op tweehoog en daar zitten vier man, ja waarvoor moet je dan een RI&E hebben, zeg maar. Wat gaat daar nu fout? Als je het op die manier aanvliegt, dat maakt het wel veel zichtbaarder voor iemand die het heeft gelezen en het wel snapt, maar niet uit de praktijkervaring hierover kan praten.
Pascal Theunissen (co-host): En die heb jij wel.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): En die heb ik wel ja. Dat merk ik wel. Het is zo grappig jullie zeggen net van jullie zijn al heel lang mee bezig om die regeldruk af te schaffen, super-moeilijk. Echt, gewoon erover praten is makkelijker dan het doen. En om het nu echt concreet te maken en bij elk debat een onderwerp te verzinnen waarvan je denkt hé, hier kunnen we iets mee doen. En soms is alleen al het onderzoeken of het makkelijker kan, is soms al een hele overwinning. Dat maakt het echt wel goed. En ook dat ze in de fracties zeggen van hé, we gaan nu echt eindelijk, we zien nu dat we echt het concreet gaan maken. En dat is wel heel positief.
Pascal Theunissen (co-host): Je zit hier dus met een achtergrond als ondernemer, maar meer dan dat nog, je hebt ook in het hoofdbestuur van MKB-Nederland gewerkt. Dus ja, ondernemersvertegenwoordiger is in die zin niet vreemd. Neem ons even mee naar wat je eigenlijk dan doet. Voor de luisteraars, wat doe je als in het MKB-bestuur bijvoorbeeld? Hoe gaat dat, de belangen van ondernemers vertegenwoordigen?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Gewoon de hele dag beetje koffie met Jacco drinken en verder helemaal niks. Nee kijk wat we daar doen, dat is echt heel leuk, want je hebt natuurlijk het MKB-Nederland hoofdbestuur en die van VNO-NCW, wat twee aparte zijn en ik weet nog heel goed dat we, volgens mij is het één keer per jaar of twee keer per jaar, dan komen die samen in één vergadering. En het is gewoon dat de mensen uit het MKB-Nederland hoofdbestuur, dat zijn echt gewoon ondernemers. En die van VNO, dat zijn toch meer de beleidsmensen. Dat zijn gewoon verschillende mensen. Niks voor- of nadelen van de ene of de andere. Dat levert hele leuke discussies op. En bij het MKB was het altijd gewoon super concreet maken. Er is een probleem, hoe gaan we het oplossen? Wat gaan we hieraan doen? En daar waren we altijd wel mee bezig met. Maar ook wel echt lange termijn.
Pascal Theunissen (co-host): En wat neem je dan van daaruit mee naar hier, naar nu?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Elke lobbyist die klaagt, doe ik niks mee. Nee, maar, ik grap hierover, maar dit is dus echt wel een fundamenteel probleem voor heel veel lobbyisten. En heel veel lobby in de partijen.
Robin Rotman (host): Oké, want je omschrijft nu een wereld waarin jullie dus nadenken als MKB-bestuur of als VNO-bestuur en die hebben verschillende stijlen, maar in ieder geval wat wil je, hoe ziet die toekomst eruit. En je gaat dan natuurlijk ambtenaren bewerken, je gaat Kamerleden bewerken, je gaat proberen de minister zijn of haar jasje te trekken. Nu zit je aan de andere kant, dus je bent nu een ontvanger van deze lobbyisten die van alles van je willen. Het is natuurlijk makkelijk om van alles te willen. Maar jij zit nu aan de kant dat je moet zeggen ja, daar ga ik een punt van maken of niet. Merk je dat de werkelijkheid in Den Haag wat weerbarstiger is dan je zou wensen als je bij die vergaderingen besluit hoe de wereld in elkaar steekt als je aan de MKB-kant zit?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Nou ja, kijk. Hoe ga je te werk hier? In principe kun je je hele agenda vullen met allemaal gesprekken met mensen die ergens iets van vinden. Partijen, kantoor, ook gewoon burgers natuurlijk. En wat je doet is gewoon, meestal, laat ik zeggen hoe ik te werk ga: ik krijg een debat en aan de hand daarvan probeer ik gewoon partijen te verzamelen die iets vinden van het onderwerp dat op het debat staat. En dan denk ik, oké, dan probeer ik een beetje gewoon de hele klok rond, zeg maar, van iedereen, ik probeer ook gewoon werknemersorganisaties erbij te halen. Wat vinden jullie ervan? En aan de hand daarvan maak je dan zelf je eigen beeld daarop. Met de input die je hebt gekregen. Oké, naar mijn idee moet het die kant op. En je pakt je politieke kleur er natuurlijk bij. Dus, wat vinden wij belangrijk? Dat zijn toch vaak werkgevers, zeg maar. Of de hardwerkende Nederlander, dat die erop vooruitgaat. Zo kijk je daarna. En wat je heel veel merkt – dat was wat ik net ook over grapte – heel veel partijen die komen ook gewoon om te zeggen wat er allemaal niet goed gaat. Daar kan ik niet zoveel mee, omdat ik zit te zoeken naar oplossingen hoe we het beter kunnen gaan krijgen. En sommige partijen – en ik denk vno en mkb zijn daar echt heel goed in – die weten echt wel hoe het spel werkt die komen gewoon met goede oplossingen. Joh, hier lopen we tegenaan. Kun je misschien… als je hier iets mee doet dat zou het voor ons makkelijker maken. Dat is een beetje deze kant hoe we het nu bekijken. Wat het weerbarstige is: het duurt heel lang.
Pascal Theunissen (co-host): Voordat er iets verandert? Voordat je iets gedaan krijgt?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Nou ja, kijk, stel, we pakken even een debat in december wat ik heb. Is mkb-ondernemen bedrijfsfinancieren bijvoorbeeld. Stel dat ik daar een paar punten in gaan brengen, dan heb je het vroegst halverwege volgend jaar een keer, in 2025, een keer een reactie daarop met een brief. Dus de verwachting is soms wel eens vanuit ondernemerskant ja los het op liefst morgen, terwijl het hier gewoon…
Pascal Theunissen (co-host): Zeker, kan dat?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): En daar heb ik… ik kan er nu wat beter mee omgaan. In het begin dacht ik echt van, nou, dit kan toch gewoon, iedereen ziet dit, los het morgen op, zeg maar.
Robin Rotman (host): Even hypothetisch, stel dat jij terug zou gaan naar het MKB-bestuur, na een jaar lang Kamerlidmaatschap. Ben jij dan nu echt een andere MKB-bestuurder?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Nou, dan zou ik daar echt weer mijn ondernemersrol oppakken. Denk ik. En dan zou ik gewoon echt gewoon lekker gaan proberen te rammen om alles zo snel mogelijk te veranderen. En ik vind ook dat ze dat moeten doen. En je moet ook niet accepteren, vind ik dat het zo lang duurt natuurlijk.
Robin Rotman (host): We hebben het over 125 jaar VNO-NCW. Die relatie ondernemers en de maatschappij en de politiek. Hoe staat het erbij en hoe is die misschien veranderd?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): De relatie tussen ondernemers en politiek? Ik hoop dat ondernemers het laatste jaar het idee hebben dat het weer beter wordt. Er ligt echt een mooi regeerakkoord, hoofdlijnenakkoord, waar echt voor ondernemers lasten zijn teruggedraaid. Waar er echt regeldruk wordt aangepakt. Waar het ATR, toetsing regeldruk, echt een permanente rol heeft gekregen in het samenstellen van wetten. Dus ik hoop eigenlijk dat ondernemers weer het gevoel krijgen van, hey, het draait weer om ons. Na jaren de pinautomaat te zijn geweest van de samenleving.
Pascal Theunissen (co-host): En als je dan kijkt naar de maatschappij en ondernemers heb je het idee dat er anders aangekeken wordt tegen ondernemers tegen bedrijven door de maatschappij. Het imago daarvan?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ja, in de volksmond worden ondernemers steeds over één kam geschoren. Of het dan nou ja ASML is of een kleine ondernemer in de winkelstraat het zijn allemaal ondernemers. En dat maakt het heel lastig denk ik – dat gebeurt hier in de politiek trouwens ook – dat worden alle bedrijven door sommige partijen over één kam geschoren.
Pascal Theunissen (co-host): Alle politici zeggen we ook he, alle politici.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ja, precies dat maakt het soms wel heel lastig in de discussie denk ik, want de impact van een heel groot bedrijf of een heel klein bedrijf zijn gewoon wezenlijk verschillend natuurlijk en ik denk dat heel veel mensen toch denken dat ondernemers allemaal veel winst maken dat er goed geld wordt verdiend door ondernemers. En de werkelijkheid is echt wel anders. Er zijn gewoon tal van kleine mkb is die beter in loondienst zouden kunnen gaan dan dat ze gaan ondernemen. Maar ja, dat is wat ik in het begin al heb verteld, volgens mij in mijn maiden speech, dat past die ondernemers niet en die vinden dat ondernemen gewoon prachtig. Maar als je puur echt onderaan de streep zou gaan kijken, zijn tal van ondernemers zijn niet… rendabel om te ondernemen. Of dat beeld verandert dat weet ik dus niet zo goed, omdat het overkoepelende beeld blijft bestaan van een ondernemer die heeft het wel goed.
Pascal Theunissen (co-host): En de maatschappij vraagt denk ik ook meer nu van ondernemers, of niet? Het moet allemaal ja waardevoller, meerwaarde toevoegen maar ook duurzamer, nou noem het allemaal maar op.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Aan de ene kant is dat waar, want de ondernemers moeten steeds meer. Ze moeten circulair worden, ze moeten weten waar producten vandaan komen. Aan de andere kant kan zo’n bedrijf als TEMU bijvoorbeeld die allemaal die Chinese rommel hierheen brengt, die omzet stijgt gigantisch door die Nederlandse consumenten die daar spullen kopen. Misschien is het ook wel een kleine groep die heel veel van ondernemers verwacht, maar dan heb je gewoon de daden en wat mensen zeggen die zijn toch nog wel wezenlijk verschillend. Want ik vind als je echt zo belangrijk vindt dat onze bedrijven in Nederland het goed hebben, dat ze hier blijven dan ga je niet bij TEMU ofzo je spullen kopen.
Robin Rotman (host): Wat is jouw indruk van dat imago dan Pascal? Want we kennen natuurlijk allemaal het klassieke Amerikaanse verhaal, daar worden ondernemers op handen gedragen en dan hangt dat soort aura van succes omheen. En in Nederland is het misschien een beetje meer achterdocht, het zijn vervuilers, we zijn minder enthousiast of is dat mijn eigen?
Pascal Theunissen (co-host): Dat klopt denk ik wel een beetje ja, daar staat wel tegenover denk ik dat er ook heel veel bedrijven zijn aan wat je zelf ook aangeeft die juist dat soort dingen heel goed doen. En misschien is daar gewoon een rol voor ons weggelegd om dat veel meer naar buiten te brengen, om te laten zien van al die duurzaamheid, al die circulaire processen en zo die worden ook toegepast innovatie enzovoort. Dus ja daar is denk ik ook voor ons wel een rol weggelegd om dat beter voor het voetlicht te krijgen ja.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Maar ondernemers mogen dat zelf ook veel meer doen.
Pascal Theunissen (co-host): Die kloppen zichzelf te weinig op de borst.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ondernemers in de winkelstraat, als je ziet wat die allemaal doen. We hebben het net ook al.… hoe belangrijk die functie van zo’n winkelkern is in een dorp. Die ondernemers vergeten dat ook wel eens te vertellen, dat ze de bingo sponsoren of dat ze de voetbalclub sponsoren of noem het maar op. Dat mogen ondernemers echt al veel meer vertellen hoor.
Pascal Theunissen (co-host): Ja, die maatschappelijke spin in het web die ze zijn inderdaad.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Enorm.
Robin Rotman (host): Na 125 jaar VNO-NCW, als jij nu naar die toekomst kijkt, wat staat VNO-NCW te wachten? Of waar zouden ze op moeten koersen wat jou betreft?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ik denk wat het moeilijk maakt is dat je een enorm veranderd politiek speelveld natuurlijk constant krijgt. En ik denk dat ook wel zelfs een vol termijn van vier jaar is eigenlijk best kort voor het bedrijfsleven natuurlijk. Dus elke vier jaar kan de koers weer veranderen nou stel dat dat het Kabinet valt tussentijds, bij wijze van, dan kan het nog sneller gaan en ik denk dat dat echt wel… dat je als VNO als bedrijf echt een heel duidelijke langetermijnvisie moet hebben. En om toch ondanks dat alle politieke wisselingen die er zijn om dan wel je eigen koers te kunnen blijven varen, je eigen agenda te hebben die wel continu door kan gaan
Pascal Theunissen (co-host): VNO-NCW is opgericht in tijden van de industriële revolutie. Denk jij dat wij momenteel aan de vooravond staan van weer een nieuwe revolutie? Dan heb ik het over digitalisering, robotisering, AI enzovoort. Zo ja, wat is daar nodig?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Of deze de geschiedenis in gaat als een digitale revolutie, dat weten we over 125 jaar natuurlijk pas. Maar het is wel een feit dat er enorm veel aan het veranderen is en dat ook wel het bewustzijn komt, ook met die arbeidsproductiviteit waar we het steeds over hebben dat die omhoog moet, en dat kan maar op één manier dat is door middel van digitaliseren, dat er wel wat aan het veranderen is. Maar of dat nu al is, ik denk vooral ook dan bij de grote bedrijven, de VNO-leden die weten echt wel dat dit belangrijk is. Pak die hele schil onder het mkb die is zich nog echt niet goed genoeg bewust van die hele digitalisering waar ze mee bezig moeten. Of die er nu al is, ik denk wel bij wel bij het grotere bedrijfsleven, maar bij het kleinere MKB helaas nog niet.
Robin Rotman (host): Jij bent onderwijs-woordvoerder. Zijn we onze jongeren goed genoeg aan het voorbereiden op die toekomst?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ik denk dat met de hele curriculum-herziening die we nu in dit hoofdlijnakkoord hebben afgesproken, dat dat wel weer gaat gebeuren. Dus waar digitale vaardigheden, dat die ontwikkeld moeten worden op school, het beter leren, het lezen, rekenen, schrijven, wat echt een stokpaardje aan het worden is van mij, maar ook van staatssecretaris Paul bijvoorbeeld, daar leggen we wel echt weer een goede nieuwe basis neer om die kinderen echt weer naar een hoger niveau te halen voor de toekomst. Waar dus ook digitalisering enorm bij hoort. We hebben ook met een enorme groep te maken van nu werkenden die die slag nog moet maken en ik denk dat ook niet moeten vergeten. Nou ja, laaggeletterdheid bijvoorbeeld is best een groot probleem in Nederland. Tweeenhalf miljoen werkenden hebben daar last van. Daar moeten we ook mee bezig, want als die ook die digitaliseringslag moeten maken, dan ligt daar een enorme uitdaging. Want als je al laaggeletterd bent en je moet ook nog eens van een computer iets gaan aflezen, dan moet je daar wel bij geholpen worden. Ik denk dat we daar voor enorme uitdagingen staan.
Pascal Theunissen (co-host): Dus niet bezuinigen op het onderwijs?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Jawel, beter omgaan met middelen in het onderwijs.
Robin Rotman (host): Hoe kijkt het bedrijfsleven aan naar het onderwijs? Pascal, sluit dat nog voldoende aan?
Pascal Theunissen (co-host): Nou ja, dat zeg ik. Dat is wel belangrijk inderdaad, dat daar veel aandacht voor is, dat dat inderdaad aansluit. Eigenlijk wilde ik die vraag aan Arend ook stellen. Vind jij dat dat nog voldoende aansluit voor de nieuwe banen? Voor de banen die er eigenlijk nog niet zijn?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Dat is een discussie die we nu ook aan het voeren zijn. Er zijn ook tal van opleidingen waarvan we weten – dan pak je het net andersom – dat ze er over een aantal jaar niet meer zijn. Of tien jaar. Wat moeten we daarmee? Dus zorg dan dat het niet meer interessant wordt om daar zo’n opleiding te gaan volgen. Volgens mij is dat wat je het eerste moet doen. Dus zorg dat die opleidingen minder interessant worden voor leerlingen om te gaan volgen. Ik vind dit wel een mooi voorbeeld: de automonteur gaat waarschijnlijk verdwijnen, maar de autotechnicus die gaat terugkomen. Zorg dan dat dat soort opleidingen dat dat minder gaat worden dat we die anders opgeleide jongen gaan krijgen. En zo zijn er veel meer opleidingen en ik denk dat we daarop moeten focussen. Ga nu de mensen opleiden die we opgeleid willen hebben en daar moet de politiek echt een beslissing in gaan maken want zo ver is het nog niet.
Robin Rotman (host): Jij noemt nu die automonteur die straks meer elektricien misschien moet gaan zijn, zoiets. Maar 80% van de banen waar de jongeren van nu over 20 jaar werken, die bestaan nog niet eens. Wat betekent dat? Natuurlijk, lezen, schrijven, rekenen, die basisvaardigheden die moeten natuurlijk gewoon goed zijn. Maar betekent het ook dat we jongeren moeten leren dat ze in een wereld terecht gaan komen waar je helemaal niet zo zeker bent hoe die eruit gaat zien? Is dat misschien… Moeten we ze creativiteit misschien bijbrengen of moeten we ze een soort aanpassingsvermogen bij… is dat iets waar je op moet anticiperen?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ik weet niet of wij 20 jaar geleden beter wisten waar de wereld naartoe ging dan nu. Misschien is dat met de kennis van nu dat we dat we dat wel weten, maar volgens mij is dat iets van alle tijden natuurlijk dat we te maken hebben met crises. Koude oorlog, pak het maar op, ja wie wist toen waar de wereld heenging? Ik denk, en ik dan er toch weer op terug, zorg dat die basisvaardigheden op orde zijn. Dan zijn kinderen veel flexibeler om daarna te kunnen schakelen naar de opleidingen die we op dat moment nodig hebben en volgens mij moeten we daar met z’n allen gewoon heel hard aan gaan werken.
Pascal Theunissen (co-host): We vieren dit jaar 150 jaar VNO-NCW. Op naar de volgende 125 jaar. Waar moeten we ons volgens jou op richten?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Ik denk de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs. Dat daar echt nog veel meer focus op kan. Dus gewoon de ondernemer, gewoon iemand die… de kok of verzin het maar, die gewoon een paar dagen in de week les komt geven op school. Waardoor vervolgens weer een mooie samenwerking ontstaat tussen school en bedrijfsleven. Ik denk dat we daar heel hard aan moeten gaan werken ook vanuit de overheid, want die mogelijkheiden zijn er gewoon nog niet om dat te doen. Dat daar echt hele mooie kansen liggen, want dan ga je gewoon een wisselwerking krijgen dat je bedrijfsleven koppelt aan een school waarmee leerlingen geïnteresseerd worden in bepaalde banen en daarmee kunnen gaan focussen op bijvoorbeeld wat we net al zeiden de banen van de toekomst. Ik denk dat daar echt hele grote kansen liggen. Ook om iets te doen aan het lerarentekort wat hebben, maar ook voor mensen die werken, die het heel leuk vinden om kennis over te brengen aan de nieuwe generatie. Daar liggen echt kansen.
Robin Rotman (host): Hebben die bedrijven een beetje zin om die klas in te stappen, Pascal?
Pascal Theunissen (co-host): Ja, bedrijven hebben heel erg veel zin om die samenwerking met de scholen aan te gaan inderdaad. Op dit moment zijn er natuurlijk bijvoorbeeld veel tekorten, ook bepaalde sectoren. Dat is natuurlijk fantastisch als je op die manier ook mensen enthousiast kan maken voor bestaande sectoren, maar ook sectoren die zich aan het ontwikkelen zijn. Dus die samenwerking die juichen we absoluut toe.
Robin Rotman (host): Hoe ga je dat organiseren Arend? Laatste vraag. Wat ga je doen?
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Wat ga ik doen? We hebben binnenkort begroting OCW en dan ga ik dit punt inbrengen.
Robin Rotman (host): En heb je dan ook concrete ideeën hoe je dat dan gaat realiseren? Want een punt inbrengen dat je iets vindt is natuurlijk niet genoeg op jouw niveau.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Kijk wat ik zou willen is dat als jij twee dagen voor de klas wil staan en drie dagen wil werken, dat daar een heel kort opleidingstraject voor gaat komen, waarbij iemand in de praktijk voor de klas kan gaan staan. Dus we hebben nu een tweejarige opleiding om je te laten, als zij-instromer vanuit het werkveld, het onderwijs in te krijgen. Er zijn heel veel mensen die dat helemaal niet willen. Die willen niet fulltime leerkracht worden, maar gewoon naast hun baan. En ik ga daar aan de staatssecretaris voor vragen van, ga hier eens mee bezig. Hoe gaan we dit doen? Wat nu wel mag, is dat je zes uur in de week voor de klas mag staan onder begeleiding. Dan lossen we het tekort niet mee op, want dan moet het altijd onder begeleiding. Maar ik zou echt willen dat je gewoon, nou, pak even mijn eigen huisvoorbeeld: als je bakker bent en je vindt het leuk om twee dagen voor de klas te staan, dat je daar met een aantal cursussen… dat dat kan. En dan moeten we, ja, en dat gaat veel verder, want er zijn tal van opleidingen waar dit kan. Maar daar gaan we het bedrijfsleven mee enthousiasmeren. Want iedereen vindt het leuk om zijn kennis over te brengen. Mensen uit de praktijk zijn daar vaak ook veel beter in, dan mensen die niet uit de praktijk komen. Dus voor leerlingen gaat waarschijnlijk die kennisoverdracht… die pakken dat veel makkelijker op. Daar liggen tal van mogelijkheden. En om het lerarenekort aan te pakken.
Robin Rotman (host): Ik ben wel benieuwd, Pascal. Arend Kisteman, de bakker uit Zwolle. Die de bedrijven en de scholen dichter bij elkaar gaat brengen. Ik wens je heel veel succes.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Dankjewel voor dit gesprek. Mooi.
Robin Rotman (host): Hé, Pascal. Al die andere leuke politici met al die mooie verhalen, kunnen we die terugluisteren?
Pascal Theunissen (co-host): Ja, die kunnen we zeker allemaal terugluisteren. Dat kan in jouw favoriete podcast-app. Of kijk gewoon even op onze website, www.opiniebladforum.nl.
Robin Rotman (host): Dankjewel.
Arend Kisteman (Tweede Kamerlid VVD): Mooi.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.