Op kosten van de baas op vakantie?

18-06-2015

Amerikanen gaan notoir weinig op vakantie en al helemaal niet naar het buitenland. Ondernemers proberen daar verandering in brengen door een internationale reis voor werknemers te betalen.

De Amerikaanse Delta Cockins had tot haar 41ste geen paspoort. Als medewerker van online modebedrijf Betabrand had ze zoveel financiële verplichtingen jegens haar familie dat een bezoek aan het buitenland er nooit van gekomen was. Todat ze op kosten van de baas naar Parijs werd gestuurd. ‘Ik dacht, met al het geld dat we aan stoffen en advertenties uitgeven moet het toch mogelijk zijn om iemand op een korte, internationale trip te sturen’, stelt Betabrand-oprichter Chris Lindland, die de vakantie financierde door airmiles op de bedrijfscreditcard te verzilveren.

Betabrand is niet het enige Amerikaanse bedrijf dat zijn werknemers aanspoort om hun horizon te verbreden. Ook bij reisbureaus Afar en G Adventures, verhuurwebsite Airbnb en het digitale kladblok Evernote kunnen mensen op kosten van de baas op een (internationale) trip. De achterliggende gedachte is dat globbetrotten tot nieuwe invalshoeken leidt, en daardoor ook tot creatievere werknemers. Een duwtje in de juiste richting is hierbij hard nodig, want Amerikanen gaan notoir weinig op vakantie. Volgens een enquête van marktonderzoeker Skift nam vorig jaar 41 procent van de beroepsbevolking niet één vrije dag op.

Ondanks de royale reisbudgetten gaat het niet om snoepreisjes, zegt de Nederlands/Amerikaanse ondernemer Guusje Bendeler, mede-oprichter van het branding- en communicatiebureau thinkPARALLAX in de buurt van San Diego. Bendeler introduceerde vorig jaar het PARALLAXploration-programma, waarbij haar twaalf werknemers 1.500 dollar en een betaalde vakantiedag krijgen om een bestemming naar keuze te bezoeken. ‘Onze voorwaarden zijn strikt: mensen moeten in hun eentje gaan en uit hun comfortzone treden. Op die manier stuit je constant op kleine problemen, waardoor je wel vindingrijk moet worden.’

‘Het idee is’, zegt Bendeler, ‘om via sociale media een aantal aanwijzingen achter te laten, zodat het thuisfront kan raden waar je zit. Dat leidt tot enorm veel engagement en loyaliteit."

Het effect van deze reizen is niet in cijfers uit te drukken, maar wel duidelijk merkbaar. Zo besloot een medewerker die nog nooit een Spaanstalig land had bezocht om in Peru de Incastad Machu Picchu te beklimmen. ‘Als je weet dat je zoiets aankan, dan is die lastige klant aan de telefoon ineens een stuk minder intimiderend’, aldus Bendeler, die zelf in juli op vakantie gaat. Haar bestemming? ‘Geen idee. Ik laat me door het team verrassen. Pas op het vliegveld kom ik erachter wat het geworden is.’

Lees meer over
Dit artikel komt uit de print Forum