Grensoverschrijdend gedrag? Zo pakken deze 3 ondernemers het aan

22-11-2022

Op 25 november is het de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. In Nederland krijgt maar liefst 60 procent van de vrouwen te maken met ongewenst gedrag op het werk. Wat kunnen werkgevers hiertegen doen?

 

‘Dat het als grapje bedoeld is, doet er niet toe’

Timo de Regt | PDZ Uitzendbureau | Zaandam

‘Wij zijn alert op wat wij micro-agressie noemen. Losse opmerkingen die pijn kunnen doen, bijvoorbeeld over wat vrouwen aan hebben. We vinden de dialoog
belangrijk en wij hebben daar preventief trainingen over. Er is een team van vertrouwenspersonen en we trainen managers hoe om te gaan met allerlei soorten ongewenst gedrag. Voor mij geldt daarbij dat als
iemand iets als ongewenst ervaart, de klacht terecht is. Dat het misschien als een grapje is bedoeld, doet er niet toe.’
‘Je hoort weleens dat er tegenwoordig niets meer mag. Maar dat is niet zo, er mag nog heel veel. Alleen is de norm voor wat wij in de maatschappij acceptabel vinden gewoon opgeschoven.’ 

 

‘Mijn vrouw gaat eropaf’ 

Marcel Beekman | Partycentrum De Deel | Beek

‘Wij hebben een partycentrum en het gebeurt heel soms dat een gast iets te ver gaat. Een ongepaste opmerking of een hand die ergens naartoe gaat waar die niet hoort. De volwassen vrouwen die al een aantal
jaren meewerken, weten hoe ze moeten optreden door ervaring. Maar voor de jonge meiden is dat anders.’
‘Als er iets onprettigs gebeurt, gaat mijn vrouw meteen op die persoon af om hem tot de orde te roepen. Heel vriendelijk, we gooien iemand er niet uit, maar zijn wel duidelijk. Voor die mannen is het vaak een geintje, die moeten zich even bewust worden van wat ze doen.
Wij hebben daar geen geschreven beleid op, dat is misschien wel een goed idee.’

 

‘Er zijn regelmatig trainingen’

Elly Brand | Kibeo kinderopvang | Goes

‘Als een medewerker ongewenst gedrag ondervindt van een collega of een ouder, is het de bedoeling dat het wordt gemeld. Samen met de leidinggevende beslissen zij welke maatregelen er worden genomen. In 2018 hielden we een medewerkerstevredenheidonderzoek. Daaruit bleek dat ongeveer 4 procent zich weleens bedreigd voelde door een collega, ouder of kind. Eventueel kan ook een bedrijfsmaatschappelijkwerker of een vertrouwenspersoon helpen. Klantadviseurs en mensen van debiteurenbeheer krijgen bij ons regelmatig trainingen in gesprekstechnieken.’
‘Digitaal hebben wij de Kibeo academie, waar een video beschikbaar is over hoe je een lastig gesprek voert met een ouder. Ook zijn er diverse beleidsstukken die helpen in de voor­bereiding op moeilijke gesprekken.’ 

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.