17 JAN, 2017
Fotodocument: 'Deze ondernemers ademen hun winkel'
Verrassend. En soms een beetje vreemd. Zes studenten van de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten laten zien wat ondernemerschap voor hen is. Deze keer Lotte van Uittert: ondernemen is persoonlijk.
Den Haag mag dan wel een stad zijn, fotografiestudent Lotte van Uittert heeft vaak genoeg aan maar een klein stuk van de Brouwersgracht en aan de Boeckhorstraat. Een klein dorp in de stad. En daar bruist het van de ondernemerschap. ‘Ik kom graag in winkels waar de eigenaar me kent, waar ik persoonlijk geholpen word en waar ik warmte voel’, zegt Van Uittert. ‘In de buurtwinkel betaal ik wellicht iets meer dan bij de normale supermarkt, maar van de begroeting ‘Hé buurvrouw!’ word ik gelijk vrolijk’. Succesvol ondernemerschap is persoonlijk, vindt Van Uittert. De supermarkt, die onder het huis van haar vriend zit, is tot laat open. Perfect dus om even een ontbijtje, sigaretten en wc-papier te halen. ‘Als ik geen geld bij me heb, kan ik het ook een andere keer betalen.’
Ze haalt bijna elke week bloemen bij Pluis, zodat haar studentenkamer lekker ruikt. Op de foto een boeket van de eigenaar. ‘Deze ondernemers zijn hun winkel, ze ademen hun winkel: ze zijn wat ze verkopen. Zo wilde ik dat ook uitbeelden.’
Datzelfde deed ze bij Labels, waar de eigenaresse vijf dagen per week haar winkel met vintage kleding runt. Niet alleen een kledingwinkel, maar ook een ontmoetingsplek. Als Van Uittert de drempel overstapt, kan ze rekenen op persoonlijk advies.
En aan het eind van een lange studiedag gaat ze eten bij Soeboer: de dagschotel met rundvlees, extra groenten en wat minder rijst. Ze hoeft het niet eens meer toe te lichten aan de kok. ‘Ik kom uit een klein dorp in Brabant. Soms vind ik het heerlijk om anoniem te verdwalen in de stad, maar vaak heb ik toch weer behoefte aan die dorpse gezelligheid.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.