18 APR, 2017 • Interview

Even bellen met Ellen Kroese over nog eens 100 jaar BZW

Wat doe je als je ondernemers uit hun comfortzone wilt halen? Dan zet je ze in een achtbaan. Of in elk geval ernaast. Dat moet de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging gedacht hebben in het voortraject naar de viering van hun 100-jarig bestaan. ‘We leven in een ontzettend mooi tijdperk’, zegt directeur Ellen Kroese.

Hoe was het in de Efteling?

‘Heel leuk. Er waren zo’n achthonderd leden. Daar waren we heel blij mee. Bij BZW zijn zo’n drieduizend mensen aangesloten, dan is dat een heel behoorlijke opkomst. Ik ben er trots op.’

Maar waarom een pretpark?

‘Het thema van dit jubileum is Kom uit je comfortzone. Dan is een pretpark met een achtbaan wel een goede plek. Ondernemers moeten uit hun comfortzone om te overleven, maar ook een organisatie als de onze. Als we alles zelf willen doen met de deuren dicht, gaan we het niet redden. We moeten meer samenwerken, ook branche-overstijgend.’

Willen ondernemers dat wel, die zoeken toch zekerheid?

‘De afgelopen honderd jaar zijn ondernemen en de ondernemer erg veranderd. De grijze sigarenmannen, met de nadruk op mannen, zie je niet meer zo. Ik heb begin van dit jaar een leden-enquête laten houden en daaruit blijkt dat de leden ‘elkaar ontmoeten’ en ‘kennisdeling’ het belangrijkste vonden. Het uitwisselen van best practices. Daar moet je als vereniging een podium voor bieden. Daarna kwam belangenbehartiging.’

Wat gaan jullie daarmee doen?

‘We moeten nagaan wat wij als BZW toevoegen anno 2017. Eigenlijk moeten we ons resetten. Door de terugtrekkende overheid zie je dat voor steeds meer problemen een regionale oplossing wordt gezocht. Dan denk ik aan duurzaamheid, beschikbaarheid van personeel. Dat zijn dingen die je niet in kringen en regio’s oplost, maar sector-overstijgend. Ik zie voor me dat we de organisatie daarop aanpassen, zodat we vooral faciliteren. Dus niet meer in een strakke bestuurlijke structuur, maar meer op onderwerp gericht. Zodat een activiteit in Breda automatisch ook interessant wordt voor ondernemers in Zeeland.’

Dat wordt een beste klus.

‘Het is een hele transitie. Er moet nu ook door ondernemers nagedacht worden over maatschappelijke issues. Hoe gaan we om met mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt? Hoe zorgen we ervoor dat onze omgeving aantrekkelijk blijft, ook voor mensen die we hier nodig hebben?’

Denkt u dat u de leden mee krijgt?

‘Jawel. We zitten in een ontzettend mooi tijdperk. In onze enquête scoorden we heel hoog op ons bestaansrecht. Daarop kregen we een 8. Er wordt niet getwijfeld aan het nut van BZW. Dat is mooi toch?’

Beetje nostalgie: 100 jaar BZW in vogelvlucht

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

bzw