20 APR, 2016 • Binnenland
Deze ondernemer wil niet langer stilstaan op de A67
Venlo is een populair logistiek knooppunt. Nog wel, waarschuwt Kees Kuijken (KLG Europe). ‘Als de files op de A67 niet snel uit de wereld worden geholpen, is het risico groot dat verladers hun heil elders zoeken.’
A67 Venlo-Eindhoven: 5 kilometer stilstaand verkeer tussen afrit Asten en afrit Geldrop. Oorzaak: een ongeval. Vertragingstijd: 60 minuten. ‘Het is echt om moedeloos van te worden.’ Kees Kuijken, directeur van logistiek dienstverlener KLG Europe, zucht als hij de verkeersinformatie hoort. De A67 is een belangrijke schakel in de vrachtroute tussen de Rotterdamse en Antwerpse haven en het Duitse achterland. En dé aanvoerroute voor de vele logistiek dienstverleners die de afgelopen decennia in Venlo zijn neergestreken. Inmiddels zijn het er zo’n tachtig, gezamenlijk goed voor dik 1 miljoen vierkante meter opslagruimte. Ze bieden werk aan een kleine 4,5 duizend mensen. ‘Venlo werd in tien jaar tijd acht keer verkozen tot logistieke hotspot van Nederland. En ook in Europese ranglijstjes scoort de gemeente hoog. Nog wel. Maar dan moet het niet nóg drukker worden, waarschuwt Kuijken.
In colonne stilstaan
Normaal is het op de A67 al colonne rijden, maar als er ook maar iets gebeurt staan de vrachtauto’s er in colonne stil. Alleen al vorig jaar vonden op de snelweg dik vierhonderd ongevallen plaats met 64 gewonden en zes doden. In bijna een derde van de gevallen was daar vrachtverkeer bij betrokken. Goed beschouwd is het niet eens vreemd dat de zaak zo uit de hand loopt, stelt Kuijken. De capaciteit van de A67 is sinds de openstelling van het weggedeelte tussen Valkenswaard en Geldrop in 1963 nauwelijks meegegroeid met de economische ontwikkeling. Gevolg: met z’n 2×2 rijstroken is de weg zwaar onderbemeten. ‘Nu al rijden er dagelijks ruim twintigduizend vrachtauto’s over de A67. En de groei is er nog lang niet uit. Kijk alleen al naar de overslag in de Rotterdamse haven. Die stijgt van 11 miljoen TEU (maat voor twintigvoets container; red.) in 2008 naar 30 miljoen TEU in 2030. Ondanks alle inspanningen om meer vervoer te doen via spoor en water, zal het grootste deel van die containers toch via de weg moeten worden afgevoerd.’
‘We willen wel graag dé logistieke hotspot van Nederland blijven’
Plannen voor een verbreding van de A67 zijn er wel. Een extra rijstrook in beide rijrichtingen zou volgens Kuijken een flinke verbetering betekenen. De weg zou minder gevoelig worden voor incidenten en voorlopig de groei weer aankunnen. Verkeersminister Melanie Schultz heeft tijdens een werkbezoek aan Venlo, nu een jaar geleden, aangegeven ook overtuigd te zijn van de noodzaak van een verbreding. Maar volgens de huidige planning duurt het nog zeker tot 2022 voordat er iets gebeurt. En dat is veel te laat, stelt hij. ‘Ik ben bang dat wij onze positie binnen Europa dan allang kwijt zijn. Want zoveel tijd hebben verladers niet. Als zij hun heil elders zoeken, kan dat niet zonder gevolgen blijven. Logistiek dienstverleners hier bieden nu nog werk aan twaalfduizend mensen. Dat zouden er weleens flink wat minder kunnen worden. En dat in een regio waar elke baan telt.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.