Deze ondernemer maakt kinderen weerbaar tegen cyberpesten

Kinderen en schermpjes, een redding en een vloek. Yep, het geeft rust in de tent. 'Maar ouders hebben geen idee wat er online allemaal speelt', aldus ondernemer Dino Rasmijn. Hij helpt kinderen digitaal weerbaar maken tegen cyberpesten.

 

2007 staat in het geheugen van Rasmijn gegrift. In dat jaar verloor hij zijn dochtertje. ‘Mensen in het ziekenhuis hielpen ons toen, recht uit hun hart. Die bevlogenheid raakte me.' Het maakte dat Rasmijn, eigenaar van consultancybedrijf Aimsimprove, gespecialiseerd in AFAS software, zich ontwikkelde als sociale ondernemer. 

Mission possibleSoms lijkt het alsof ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf, omzet draaien, personeelstekorten. In de praktijk zetten ze zich ook onbaatzuchtig in voor de medemens. Daar kunnen vele, vele uren inzitten, getuige deze ondernemers. Wat drijft ze? Waarom doen ze wat ze doen? En: wat voor kennis en kunde nemen ze mee naar hun goede doel? Forum maakt een serie over deze ondernemers met een missie. Deel 1: Jasper Schoenmakers van K10 Workingdogs zet zich in voor veteranen. Deel 2: Cecilia Scharringa maakt vaasjes met bloemen voor de eenzamen. Deel 3: Horecaondernemer Roxanne Machielse rent marathons voor de Stichting Kinderen Kankervrij. Deel 4: Andy Han verwijdert gratis tatoeages bij mensen met een uitkering. Vandaag deel 5: Wielerondernemer Michael Zijlaard bouwde een inloophuis voor jongeren met eetstoornissen. Vandaag deel 6: sociaal ondernemer Dino Rasmijn wil kinderen digitaal weerbaarder maken.  

Cyberpesten en cybercrime

Hij nam opdrachten aan in de jeugdgezondheidszorg, sociale werkplaatsen. Hij zette zich in voor de Haarlemse honkbalclub. Rasmijn neemt 50-plussers aan om ze op te leiden tot consultant. ‘Ik ben niet in mijn eentje verantwoordelijk voor de wereld, maar wel wat er in mijn straat gebeurt. Ik houd ervan om verbindingen te maken. Dat zit ook in mijn karakter.'

Sinds kort maakt Rasmijn zich sterk voor Cyberschool, een piepjonge stichting die voorlichting en onderwijs geeft over cyberpesten en cybercrime. ‘Ken je Movie Star Planet? Daarop spelen kinderen spelletjes via een avatar. Je kunt óók met elkaar chatten. Maar wie er achter elke avatar zit? Dat weet je niet.

 

'vroeger stopte je iemand met zijn hoofd in de prullenbak. nu is pesten bijna onzichtbaar'

 

Groeiend maatschappelijk probleem

Kinderen zijn kwetsbaar. Staan open voor alles. Soms vraagt iemand om een filmpje van jezelf. Inloggegevens. Geld. Je wilt niet weten hoeveel er wordt gechanteerd via social media.’  Ook online pesten is een groeiend maatschappelijk probleem. ‘Vroeger was pesten meer zichtbaar. Je stopt iemand met zijn kop in de prullenbak, je krijgt op je lazer. Nu ziet niemand het. Veel kinderen zitten in een groepsapp. Iemand tikt: Zag je wat een stomme broek hij aanhad? En daarna: Oh sorry, ik wist niet hij óók in de groep zat.' Het zijn digitale tijden, met digitale uitdagingen. De samenleving is gepolariseerd, zegt de ondernemer. 'Links tegen rechts, mensen roepen de meest respectloze dingen op social media. Onwaarheden. Dat krijgen jongeren mee.’

 

Workshops van experts 

Stichting Cyberschool wil kinderen vanaf de basisschool digitaal weerbaar maken. Experts geven workshops op scholen. De stichting ontwikkelt apps en games om scholieren, ouders en docenten bewust te maken van online gevaren. Rasmijn: ‘De stichting zit altijd in mijn hoofd. Als ik gesprekken voer met potentiële opdrachtgevers, denk ik: zouden zij Cyberschool willen ondersteunen?’ Rasmijn vraagt of er medewerkers bij het bedrijf ‘beschikbaar’ zijn om cybertrainingen te geven. Of hij vraagt een donatie.

De ondernemer ziet bij zijn andere dochters van 10 en 15 jaar hoe digitaal kwetsbaar ze zijn. ‘Het idee dat je jonge kinderen wat kunt bijbrengen, motiveert mij. Ik word er blij van om mensen te helpen. En mijn vrouw en mijn kinderen worden daar weer blij van.’

 

Dino Rasmijn stond ook in de finale van The Other Businessman in 2018. Kijk hier naar zijn verhaal