10 DEC, 2015 • Binnenland

‘De flessenhals moet nu snel uit de A20’

Een karrenspoor is de snelweg A20 Rotterdam-Gouda nog net niet. Maar de weg is wel veel te smal voor al het verkeer dat ie krijgt te verstouwen, zegt Peter van Vliet, directeur van Stubbe.

‘A20 Rotterdam-Gouda: 5 kilometer file ter hoogte van Nieuwerkerk aan den IJssel. Oorzaak: een ongeval. Houd rekening met een half uur vertraging.’ Het is half acht ’s ochtends als deze melding doorklinkt in de landelijke verkeersinformatie. ‘De spits is nog maar nauwelijks op gang en het staat alweer vast. Het is toch om moedeloos van te worden?’, verzucht Peter van Vliet, directeur van logistiek dienstverlener Stubbe uit Gouda. Het bedrijf is onder meer actief in tanktransport.

De A12 tussen Gouda en Utrecht is recent verbreed. Daardoor kunnen de chauffeurs van Stubbe op dat stuk snelweg nu weer lekker doorrijden. Maar niet op de A20. Deze weg is samen met de A15 ten zuiden van Rotterdam de belangrijkste verbinding tussen de Rotterdamse haven en het achterland. Maar ter hoogte van Nieuwerkerk aan den IJssel lijkt de tijd te hebben stilgestaan. De snelweg gaat daar over naar 2×2 rijstroken. Die versmalling werkt als een trechter.

De A20 zat al jaren aan zijn maximumcapaciteit. Maar sinds de opening van de Tweede Maasvlakte is het er nóg drukker geworden. Elke ochtend en avond kunnen de chauffeurs van Stubbe aansluiten in de rij. En door de vele ongelukken die er gebeuren overdag ook vaak. De A20 kwam in 2013 met stip binnen in de file top-10 en is daar nooit meer uit verdwenen. TLN en EVO begroten de economische schade door de vertragingen op 6,7 miljoen euro op jaarbasis. Maar Van Vliet denkt dat de schade in werkelijkheid veel groter is. ‘Door de files moeten we extra investeren in materieel. Want de goederen moeten wel op tijd op hun bestemming zijn. Ik schat dat het ons 100.000 euro op jaarbasis kost. En dan is dit nog een klein bedrijf. Voor veel grotere bedrijven valt de schade veel hoger uit.’

Op een steenworp afstand van de flessenhals in de A20 wordt ondertussen hard gewerkt aan een directe verbinding tussen de A12 en de A20. Maar als die klaar is, zal het op de A20 alleen nog maar drukker worden. Over de oplossing – een extra rijstrook erbij in beide rijrichtingen tussen Nieuwerkerk aan en IJssel en Gouda – wordt al jaren gepraat. Maar tot vorige week zag het er naar uit dat het er pas na 2020 in zou zitten. Zag, want onverwacht is er toch weer beweging in de zaak gekomen.

Vorige week steunde een meerderheid van de Tweede Kamer een motie van de Kamerleden Hoogland (PvdA) en Visser (VVD). De Kamerleden willen dat verkeersminister Schultz zo snel mogelijk de problemen op het wegvak in kaart brengt en komt met oplossingen. ‘Ik hoop dat de minister de ernst van de zaak inziet en die motie zonder verdere discussie uitvoert. Die extra rijstroken moeten er nu echt zo snel mogelijk komen.’

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

binnenlandhavenhaven van rotterdaminfrastructuurtransporttransportsectorwegvervoer