Blikvangers: het glaspaleis van Omoda

14-11-2016

Wie van de goede kant het familiebedrijf Omoda benadert, kan  buiten zien waar het binnen om draait. Maar waarom de Zeeuwse schoenbaronnen daar nou voor gekozen hebben?

 

Wie uit de zeventiende-eeuwse sfeer van het Zeeuwse Zierikzee komt, ziet weinig blikvangerigs aan het pand van schoenenketen Omoda. Het staat even buiten de historische stadsgrens en lijkt ook op een zonnige dag vierkant en donker. Dat er iets bijzonders aan is, merkt de bezoeker pas op de parkeerplaats. Je kijkt door glazen gevels dwars door de expeditieruimte op de achterliggende Oosterscheldedijk, en ziet werknemers aan lopende banden bezig met het verwerken van bestellingen en retourzendingen. De bijzondere bouw met tientallen vierkante meters glas, zie je pas echt vanaf de dijk.

 

Geboorte van Omoda 

De lichtinval is ook waar mede-eigenaar Wilhelm Verton steeds op wijst tijdens een rondleiding door het kantoor. Het is zelfs een factor bij de beslissing over de bouw van een mogelijke verdieping in de expeditieruimte, want 'er gaat dan wel licht verloren'. Het bedrijf floreert sinds hij met zijn broer de schoenenwinkels overnam van hun vader. Dat was ook meteen de geboorte van het merk Omoda, want tot dan toe stond gewoon de familienaam op de bijna dertig winkels in Zeeland en Brabant.

 

Beetje Italiaans 

Waarom Omoda? Het bekt ook in het buitenland lekker, zegt Verton 'En we vonden dat het een beetje Italiaans moest klinken. Dat vinden we mooi en we komen veel in Italië voor onze schoenen.' Vaders winkels waren opgezet als een traditionele familie-schoenenwinkel: voor elk wat wils. Wilhelm en zijn broer hebben de koers verlegd naar overwegend trendy damesschoenen. Een beetje op goed geluk zijn ze toen ook begonnen met een webshop. Vorige maand werd het bedrijf uitgeroepen tot logistieke webshop van het jaar en even ervoor tot Zeeuws familiebedrijf van het jaar. Webverkopen zorgen voor de helft van de omzet.

 

Invallend zonlicht

'We hadden geen groot opgezet businessplan voor internet', zegt Verton. 'Maar we wilden het liever wel goed doen. Dus hebben we ook meteen een marketingafdeling opgezet. In het pand is zelfs een fotostudio om schoenen te fotograferen voor op de website.' Die fotostudio is overigens de enige ruimte waar de ramen zijn verduisterd, zegt Verton ironisch. 'Studiofotografen houden niet zo van invallend zonlicht.'

 

Even een kijkje nemen in het expeditiecentrum?

 

En hier ligt Omoda dus

Lees meer over