24 SEP, 2014 • Overlevers

Automobielfabriek Spyker

Zijn ze speciaal voor dit spektakel naar de automobielfabriek van Spyker gewandeld? Samen met hun hondje kijken de drie Amsterdamse jochies hun ogen uit. Pet op het hoofd, klompen aan de voeten. Wat een contrast met de geüniformeerde heren in de auto’s. Een enkeling blikt zelfverzekerd in de camera, of gluurt om de hoek van het autoraampje. Wanneer gaan ze nou rijden?

De broers Hendrik-Jan en Jacobus Spijker beginnen in de smederij van hun vader. Na een paar jaar starten ze in 1880 hun eigen onderneming: Rijtuigenfabriek Gebr. Spijker. Welgestelde Amsterdammers en afnemers uit Engeland en Nederlands-Indië zijn klant van het succesvolle bedrijf. Maar de opmerkelijkste opdracht komt van de inwoners van Amsterdam. Voor de inhuldiging van Koningin Wilhelmina laten zij als cadeau dé Gouden Koets bouwen. De bouw duurt anderhalf jaar en kost maar liefst 120.000 gulden. Inmiddels verbreden de broers hun blik naar de fabricage van auto’s. De naam Spijker wordt Spyker, voor meer internationaal aanzien. Al snel krijgen de auto’s de bijnaam ‘Rolls-Royce van het continent’. Toch kost het Spyker moeite om overeind te blijven en wordt het bedrijf enkele malen failliet verklaard. Om steeds weer als een feniks uit de as te herrijzen.

In 1907 rijdt er een Spyker mee in de race Peking-Parijs. Bestuurder is de Franse kermisklant Godard. Om de reis te bekostigen verkoopt hij de reserveonderdelen van de auto. Als hij met pech komt te staan, vervoert hij de auto hele stukken per boot en trein. Pas jaren later komt zijn bedrog uit.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.