2022 is gestart: wat zijn de goede voornemens van ondernemers?

25-01-2022

Meer sporten, gezond eten of iets doen voor de medemens? Deze drie ondernemers barsten van de goede ideeën. En ze zijn verrassender dan je misschien wel denkt.

 

'Ik ga een boek uitbrengen'

Steven de Lira | iSeekMe | Rotterdam

 

'De afgelopen tijd was voor mij ook een reis naar binnen toe. Ik ben gaan kijken wat de waarde van mijn cultuur is. Ik ben geboren op Curaçao. Daar gaat het veel meer om verbeelden, geloven en verbinden. In Nederland draait het heel veel om plannen en onderzoeken. Dat leidt tot onrust en onzekerheid omdat niemand weet waar het heen gaat. Dit kost veel tijd en energie.  En daar heb ik als ondernemer ook last van. Ik wil staan voor de culturele wijsheid van mijn geboorte-eiland.'

'Ik ga dit jaar een boek uitbrengen. Dat was een lang gekoesterde wens en ik heb nu de noodzaak gevoeld om het te schrijven. Everyone is a mentor, de visie is vooral dat mensen in je leven komen om je iets te leren.'

 

'Me inzetten voor mensen die minder geluk hebben'

Tom Lansink | Lansink | Lelystad

 

'We hebben net een fonds opgericht om ervoor te zorgen dat álle inwoners van Flevoland naar de Floriade kunnen. Er zijn wel kortingsacties, maar 35 euro is nog erg veel voor mensen met een smalle beurs.'

'Ik zet me dit jaar weer graag in mensen die minder geluk of kansen hebben. Daar krijg ik energie van. Dat doe ik ook voor jongeren die thuis weinig meekrijgen. Ik zie soms jongeren die echt wel hun best doen op school en stage, maar als je dan thuiskomt en ma en pa zitten op de bank met een flesje bier... Tsja, hoe word je dan van een dubbeltje een kwartje? Maatschappelijk ondernemen vind ik belangrijk, de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.'

 

'We zetten ons nu in voor Nederland'

Marja Nevalainen | NL Urban Solutions | Rijswijk

 

'Mijn voornemen voor het nieuwe jaar? Dat is toch om ons – met het hele team – in te zetten voor de enorme opgaven waar we in Nederland voor staan. En dan denk ik niet zozeer aan corona, maar aan de klimaatopgave, de ruimtelijke ordening, de woningmarkt, transitie in de energie.'

'De laatste jaren hebben we als landschapsarchitecten vooral internationaal gewerkt, veel grote integrale projecten in China. We gaan China niet vaarwel zeggen, maar we willen ons in 2022 wel gaan richten op de vraagstukken in Nederland. Dat is hard nodig en een transitie voor ons bedrijf. Het is spannend, aan de andere kant heb ik dertig jaar ervaring in Nederland, dus ik kijk met alle vertrouwen naar 2022.'

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.