27 OKT, 2025

Verzoek tot voorhangprocedure voor de AMvB's onder de wetsvoorstellen Cbw en Wwke, brief aan de VC Digitale Zaken en Justitie en Veiligheid van de Tweede Kamer

Geachte leden van de Kamercommissies Digitale Zaken en Justitie en Veiligheid,
Namens een brede coalitie van bedrijven en brancheorganisaties doen wij een dringende oproep voor de plenaire behandeling van de AMvB’s onder de wetsvoorstellen Cyberbeveiligingswet (Cbw) en Wet weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke)¹ door de Tweede kamer.

AMvB’s zijn bedoeld voor nadere uitwerking van een wet, niet voor de introductie van nieuwe en ingrijpende bevoegdheden vanuit het Rijk. Toch gebeurt dit nu bij de AMvB’s onder de Cbw en Wwke, zonder duidelijke wettelijke grondslag, zonder transparante criteria, grenzen of waarborgen, buiten de consultatie om en zonder parlementaire toetsing vooraf. Dat is problematisch voor rechtszekerheid, investeringsklimaat en democratische controle. Wij vragen u daarom om bij de behandeling van de wetsvoorstellen Cbw en Wwke, een amendement in te dienen of te steunen dat een voorhangprocedure voor de AMvB’s het Cyberbeveiligingsbesluit (Cbb) en het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten (Bwke) verplicht stelt.

De aanleiding: nu al precedent voor oprekken wet
In de AMvB’s onder de Cbw en de Wwke krijgen vakministers de bevoegdheid om bij risico’s voor de nationale veiligheid, bedrijven/organisaties die onder de reikwijdte van de wetsvoorstellen vallen, te verplichten producten of diensten van specifieke leveranciers te weren dan wel terstond te verwijderen uit hun bedrijfsprocessen. Dit terwijl een AMvB géén nieuwe zelfstandige bevoegdheden mag scheppen. Bovendien zijn de criteria voor inzet van de bevoegdheid zo vaag dat ministers een vrijwel onbeperkte discretionaire ruimte krijgen zonder dat er sprake is van parlementaire toetsing vooraf en maakt het de invoering van extra regels achteraf moeilijk te corrigeren. Dit staat haaks op de systematiek van de NIS2- en CER-richtlijn, die juist uitgaan van een risico-gebaseerde aanpak, met heldere verantwoordelijkheden en toezicht. Daarbij komen de zorgen dat essentiële rechtswaarborgen ontbreken, zoals transparante criteria, hoor en wederhoor, beroepsmogelijkheden en compensatie bij disproportionele schade. De interventiebevoegdheid was geen onderdeel van de eerdere internetconsultatie, terwijl het diep ingrijpt in de bedrijfsvoering van bedrijven en hun toeleveringsketens.

Voorkom aantasting van de rechtszekerheid
Wanneer regels op ieder moment, zonder parlementaire controle, aangepast kunnen worden tast dat de rechtszekerheid aan. Het maakt het regelgevingsklimaat onvoorspelbaar en bemoeilijkt investeringsbeslissingen. Ondernemingen weten niet waar zij aan toe zijn en kunnen zich niet goed voorbereiden op hun verplichtingen. Voor internationale ondernemingen wekt dit het beeld dat Nederland geen voorspelbaar reguleringsland is. Dat ondermijnt ons vestigingsklimaat en kan ertoe leiden dat investeringen elders gedaan worden. In een tijd waarin concurrentie om internationale investeringen hevig is, kunnen we ons dit niet veroorloven. Democratische controle moet vooropstaan. Ingrijpende besluiten zoals deze mogen niet alleen bij de uitvoerende macht belegd worden.

Onze oproep: houd democratische controle op vergaande bevoegdheden
Wij vragen u om een amendement in te dienen of te steunen dat een voorhangprocedure voor de betreffende AMvB’s verplicht stelt. Zo blijft de Kamer in positie en behoudt de mogelijkheid om vooraf te toetsen of maatregelen c.q. bevoegdheden proportioneel en juridisch houdbaar zijn, en of ze in balans zijn met het bredere belang van de economie. Zo versterken we de democratische legitimiteit, vergroten we de rechtszekerheid en houden we Nederland aantrekkelijk als vestigingsplaats voor innovatieve en digitale bedrijvigheid. Het is een belangrijke stap om te zorgen dat versterking van de digitale- en fysieke weerbaarheid, waar wij volledig achter staan, hand in hand kan gaan met vertrouwen, transparantie en economische kracht.
De coalitie achter deze oproep vertegenwoordigt een groot deel van de technologische en digitale economie, alsmede de vitale infrastructuur in Nederland. Samen staan wij voor honderdduizenden banen, innovatiekracht, internationale investeringsstromen en vitale diensten en processen.

Bovenstaande oproep wordt ondersteund door:

  • Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
  • CIO-Platform
  • Cumela
  • Cyberveilig Nederland
  • Element NL
  • Energie Nederland
  • ExxonMobil, Federatie Veilig Nederland
  • Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
  • Koninklijke Metaalunie
  • Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie
  • KPN
  • Nederlandse Veiligheidsbranche
  • Nederlandse Vereniging van Banken
  • Odido Netherlands BV
  • Shell
  • Techniek Nederland
  • Vereniging Erkende Beveiligingsbedrijven
  • Vereniging van Nederlandse Tankopslagbedrijven
  • Vereniging van Waterbedrijven in Nederland en
  • VodafoneZiggo.

Met vriendelijke groet,

Willem Wensing
Directeur Belangenbehartiging
FME
Willemien Bosch
Directeur Beleid
VNO-NCW en MKB-Nederland
Dagmar Lens
Directeur
NLdigital



*sup1; Ter implementatie van resp. de Europese NIS2- en CER-richtlijn.

vitale infrastructuur