30 OKT, 2021 • Weekbulletin
Ondernemen.nl: alle info op één plek
Ondernemen.nl is de site waarop VNO-NCW en MKB-Nederland hun projecten en campagnes bundelen. Allemaal centraal op één plek. De website fungeert als praktische wegwijzer voor ondernemers. Eva Kooij, marketingcommunicatieadviseur bij VNO-NCW en MKB-Nederland, vertelt er meer over.
Waarom deze website?
‘Alle projecten en campagnes die VNO-NCW en MKB-Nederland zelf of samen met brancheorganisaties en de overheid opzetten, kregen voorheen een eigen website. Het leek ons handig en gebruiksvriendelijk om al deze sites samen te brengen op één centrale plaats. Ondernemen.nl is nu onderverdeeld in zes hoofdthema’s: de actualiteit rond corona, duurzaam ondernemen, internationaal ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen, HR en online ondernemen.
De site is een startplek voor ondernemers die concreet aan de slag willen met een van deze onderwerpen; wij helpen hen op weg met praktische informatie, tools en ons netwerk. Daarnaast is er een eventagenda te vinden met relevante bijeenkomsten en activiteiten van onszelf en derden. Ondernemers kunnen zich er ook inschrijven voor de nieuwsbrief.’
Hoe helpt de site ondernemers op weg?
‘Alle informatie van overheden, kennispartners en onszelf staat gerangschikt per thema. Onder meer over coronasteunmaatregelen, duurzaamheidssubsidies en manieren om energie te besparen op kantoor, over loondoorbetaling bij ziekte, de zakelijke kansen in andere landen…’
Op de site staan ook verschillende scans.
‘Ja, bijvoorbeeld bij het project ‘Online meer verkopen’, een samenwerking tussen MKB-Nederland en Bol.com. Daarbij hoort een scan die mkb-ondernemers met kennis en inspiratie helpt hun online verkoopstrategie te bepalen en te verbeteren. Daarnaast helpt de site hen aan persoonlijke adviesgesprekken en ondersteuningstools op dit gebied. Dit laatste doen we in samenwerking met brancheorganisaties INretail en Vakcentrum.’
Zijn er nog meer voorbeelden?
‘Een andere scan is bedoeld voor ondernemers die willen onderzoeken of er een kans is op kinderarbeid in hun keten. Sommige sectoren, zoals bouw, papier en textiel, lopen een verhoogd risico. De scan maakt duidelijk hoe groot dit risico is, tot waar je verantwoordelijkheid reikt en wat je zelf kunt doen. Hierna kunnen ondernemers een gratis adviesgesprek aanvragen.
Ook een mooi voorbeeld is de MKB Toekomstcheck, een tool waarmee mkb’ers eenvoudig inzicht krijgen in de liquiditeit van hun bedrijf. Hoe staan ze er nu financieel voor en wat is de prognose voor de komende twaalf maanden? Dit biedt ondersteuning en perspectief in een tijd die voor veel bedrijven nog steeds in het teken staat van corona.’