16 DEC, 2025 • Nieuws
Nieuwe afspraken moeten toegang tot zakelijke betaalrekening verbeteren
Iedere bonafide ondernemer en non-profitorganisatie moet een zakelijke betaalrekening kunnen krijgen. Dat is de essentie van het convenant dat MKB-Nederland, VNO-NCW, Goede Doelen Nederland, VrijwilligerswerkNL, de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken vandaag met elkaar hebben gesloten om de toegang tot zakelijke betaalrekeningen te verbeteren. In het convenant staan afspraken over meer transparantie bij het aanvraagproces en openheid over de redenen voor een eventuele afwijzing. Ook komt er een hulppunt waar ondernemers terecht kunnen voor informatie en advies.
Het convenant vloeit voort uit concrete gevallen van ondernemers en non-profitorganisaties die geen betaalrekening hebben gekregen. Een afwijzing kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld omdat de risico’s in het kader van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorismefinanciering te groot zijn of omdat een bedrijf niet past in het acceptatiebeleid van de bank. Het komt niet op grote schaal voor, maar elk geval is er één te veel omdat een ondernemer of non-profitorganisatie zonder betaalrekening niets kan.
Tussen wal en schip
De ondernemers- en non-profit organisaties zijn blij met het convenant. Ze hebben er begrip voor dat banken in hun rol als poortwachter moeten voorkomen dat criminelen misbruik maken van het financiële systeem, maar constateren tegelijk dat bonafide bedrijven en non-profitorganisaties nu de nodige belemmeringen ervaren bij het openen van een zakelijke rekening en soms dus tussen wal en schip vallen.
Transparantie
Voor banken kunnen er gegronde redenen zijn om geen betaalrekening toe te kennen. Voor de ondernemer of non-profitorganisatie in kwestie is het dan wel cruciaal te weten waarom dat het geval is. In het convenant is daarom vastgelegd dat banken zo transparant mogelijk zijn over de aanvraagprocedure van een zakelijke betaalrekening en bij een afwijzing aangeven wat daarvan de achtergrond is. De ondernemers en non-profitorganisaties op hun beurt zullen hun leden bewuster maken van het belang om tijdig en de juiste informatie voor de aanvraag aan te leveren.
Hulp bij vinden alternatieve aanbieders
Belangrijk onderdeel van de afspraken is dat banken afgewezen ondernemers voor een zakelijke betaalrekening kunnen doorverwijzen naar de Kamer van Koophandel (KvK). In de loop van 2026 kunnen ondernemers en non-profit organisaties hier terecht voor informatie en advies en helpt KvK verder bij het vinden van alternatieve aanbieders.
Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de activiteiten van een klant niet passen in het acceptatiebeleid van een individuele bank. Denk bijvoorbeeld aan een groene bank die niet in zee gaat met de fossiele industrie. Ondernemers of non-profitorganisaties die om dit soort redenen worden afgewezen, kunnen in veel gevallen wel bij andere aanbieders terecht. Afgesproken is dat banken in geval van een doorverwezen aanvraag een inspanningsverplichting hebben om de klant welwillend te helpen een betaalrekening te verkrijgen en zij ernaar streven om 80 procent van de doorverwezen aanvragen bij een compleet dossier binnen twee werkweken te behandelen.
Ervaringen monitoren
Met het hulppunt willen de convenant-partners ook meer inzicht krijgen in de problemen die ondernemers en non-profitorganisaties tegenkomen. Gedurende de drie jaar looptijd van het convenant worden die ervaringen gemonitord en gerapporteerd aan de betrokken partijen. Eventuele knelpunten worden besproken in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. De gemaakte afspraken kunnen rekenen op steun van De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën.