17 APR, 2025 • Column
Internationale studenten? Minder massa, meer gewicht
Er was een tijd dat universiteiten vooral bezig waren met het aantrekken van zoveel mogelijk internationale studenten. Opleidingen in het Engels kwamen er snel bij, ook als er in Nederland weinig werk was in dat vakgebied. Inmiddels is duidelijk: dit werkt niet meer. Collegezalen zitten te vol, docenten hebben het te druk, er zijn al te weinig studentenwoningen, en veel studenten gaan na hun studie meteen weer terug naar hun eigen land.
Internationale studenten die blijven
Internationale studenten zijn belangrijk voor Nederland. Onze economie draait op kennis, nieuwe ideeën en samenwerking met andere landen. Maar dan moeten studenten hier wél kunnen blijven werken na hun studie. Sommige studenten doen dat ook. Maar er is ook een groep EU-studenten – de ‘studietoeristen’ – die hier bijna gratis studeert en daarna direct vertrekt. Zij belasten het onderwijs, maar dragen weinig bij aan onze samenleving en economie.
Betere internationalisering
Dat willen universiteiten nu zelf veranderen. Ze hebben afspraken gemaakt om minder Engelstalige opleidingen aan te bieden waar weinig vraag naar is op de arbeidsmarkt maar waar toch enorme aantallen internationale studenten op af komen, zoals psychologie. En juist méér te doen met studies die belangrijk zijn voor Nederland, zoals techniek en IT. Populaire Engelstalige opleidingen zoals economie en bedrijfskunde krijgen een numerus fixus, oftewel een maximumcapaciteit. Dat is een verstandige stap. Niet minder internationalisering, maar wel beter gestuurd!
Samen verantwoordelijk
Daarom zijn wij blij met de nieuwe plannen van de universiteiten. Ze nemen samen verantwoordelijkheid. Deze aanpak werkt ook beter dan het taalbeleid dat de overheid nu voorstelt in de wet Internationalisering in Balans. Die wet wil een taaltoets invoeren. Maar zo’n toets zorgt vooral voor extra regels en papierwerk, en lost het echte probleem niet op.
Minder massa
Internationale studenten blijven welkom. Maar wel op een manier die past bij wat Nederland nodig heeft. Zo bereiken we meer, met minder: minder massa, meer gewicht. Zo houden we ons onderwijs sterk, en blijft Nederland aantrekkelijk voor talent uit binnen- én buitenland.