20 OKT, 2022 • Weekbulletin
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR)
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) behartigt de belangen van kleinschalige reisorganisatoren. Voorzitter Ton Brinkman vertelt.
Wat is er te vertellen over de branche en branchevereniging?
‘Onze ruim 400 leden zijn reisspecialisten waar kleinschaligheid centraal staat. Veel van onze leden zijn zzp’er. We vormen dan ook een aanvulling op de ANVR, die gemiddeld genomen de grotere touroperators en zelfstandige reisagenten vertegenwoordigt.
Voor VvKR werken secretaris Marleen Nijdam en ik. Daarnaast zijn er nog vier vrijwillige bestuursleden. Gelukkig hebben we wel veel hulp van project- en werkgroepen met leden. De laatste vijf jaar hebben we vooral ingezet op zelfregulering. Dat is beter dan wachten totdat de overheid iets oplegt wat je niet bevalt. Daarom zijn we aan de slag gegaan met reisvoorwaarden, de privacywetgeving en ons bemiddelingsprotocol als alternatief voor de ANVR-Geschillencommissie.
Onze leden zijn aangesloten bij een van de vier wettelijke garantieregelingen die het risico van faillissement van een reisorganisator dekken Dat is vooral belangrijk bij faillissement tussen de aanbetaling en reis. Ook hebben de leden ingestemd met een verzekering voor bedrijfsaansprakelijkheid. Nu ontwikkelen we een startershandboek, omdat het starten van een reisorganisatie vaak onderschat wordt en best complex is.’
Hoe lang bent u al voorzitter?
‘Ik ben nu bijna 5,5 jaar voorzitter, en de enige die zelf geen reisorganisatie heeft. Mijn verleden ligt in de uitzendbranche. In het ABU-bestuur kwam ik destijds ook op voor de belangen van kleine gespecialiseerde uitzendorganisaties. VvKR-leden zijn ook allemaal specialisten in een land of thema, vandaar ook de klik. Over een half jaar stop ik met pijn in mijn hart. Dan mag een jonger iemand het overnemen, maar die vacature wordt absoluut ingevuld.’
Welke actuele (lobby)kwesties spelen er momenteel voor jullie?
‘VvKR-leden moeten zich houden aan de Richtlijn Pakketreizen. Die wordt eind dit jaar geëvalueerd. De overheid wil de consument nog beter beschermen, onder meer door aanbetalingen helemaal af te schaffen, maar dan gaat niemand meer een reis organiseren. Reisorganisaties moeten zelf ook aanbetalingen doen voor bijvoorbeeld vluchten en transfers. Samen met ANVR zeggen wij dat de risico’s evenwichtiger verdeeld moeten worden. Daarom zijn we samen met VNO-NCW en MKB-Nederland een lobbytraject gestart. Eerst in Nederland en nu in Brussel, want daar wordt uiteindelijk de beslissing genomen.’
Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?
‘In coronatijd zijn reisorganisaties – en in het verlengde daarvan consumenten – opgezadeld met problemen. Een hotel, vlucht en bijvoorbeeld een wildpark moet je maanden van tevoren reserveren. Al die partijen willen een (reserverings)aanbetaling. In coronatijd zei zo’n wildpark: hier is geen corona, dus je krijgt geen aanbetaling terug. Reisorganisaties moesten hun klanten echter wel terugbetalen en kregen geen vergoeding voor al het werk dat ze hadden gedaan.
Toen we in maart 2020 zelf lobbyden voor compensatie, merkten we dat we te klein en onbekend waren bij de overheid. Destijds zijn we snel lid geworden van MKB-Nederland. De ANVR was al aangesloten bij VNO-NCW, dus zo konden we ons nu samen inzetten voor het gemeenschappelijk belang, met enkele nuanceverschillen.
Helaas leverde de lobbyinspanningen niet het gewenste resultaat op. ANVR-leden kregen de Tegemoetkoming Vaste Lasten, maar onze leden niet omdat ze vanuit huis werken. Terwijl ze wel de annuleringskosten moesten terugbetalen. Het ministerie van EZK vond compensatie wel fair, maar ze waren bang voor de precedentwerking die ervan zou uitgaan. Toch ben ik blij met het lidmaatschap van MKB-Nederland. De vereniging zou niet meer zonder kunnen.’
Hoe ziet u de toekomst van uw branche?
‘Dat is een glazen bol, met alle negatieve en positieve ontwikkelingen van de laatste tijd. Negatief zijn de doorgeslagen consumentenbescherming, de energiecrisis en de gestegen prijzen van bijvoorbeeld tickets en hotels. Consumenten worden langzaamaan voorzichtiger met boeken. Positief is dat de drang om te reizen van de consument groot blijft. Na corona dacht iedereen dat er minder gereisd zou worden, maar het tegendeel bleek waar. Reizen is een soort levensbehoefte geworden. Ook is de trend naar duurzamer reizen en laat dat nu net ons bestaansrecht zijn!
Ik verwacht dat er na het einde van de oorlog in Oekraïne weer veel gereisd wordt. Op lange termijn ben ik dus absoluut positief, maar op de korte termijn wordt het wel spannend. De toekomst van VvKR is daaraan gekoppeld. Sinds ik voorzitter ben, zijn er ruim 200 leden bijgekomen. Dat is nu aan het stagneren, maar uiteindelijk zal de groei doorgaan.’
Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen?
‘Mijn eerste reactie was de ANVR, maar bij nader inzien zou ik graag met Brigitte van der Burg van de NBBU willen praten. De NBBU, die zich inzet voor kleine uitzendorganisaties, is net als wij hard gegroeid. Nu die vereniging al bijna 25 jaar bestaat, ben ik benieuwd hoe de samenwerking met de ABU is gelopen.’