31 OKT, 2025 • Europees nieuws
Wat zit er de komende maanden in het Europese beleids- en wetgevingsvat?
De afgelopen weken waren bewogen in Brussel, met de presentatie van het werkprogramma van de Europese Commissie en de Europese top. Beide geven een vooruitblik op de prioriteiten van Europa in de komende maanden. In dit artikel blikken de collega’s van kantoor Brussel vooruit op de agenda tot het einde van het jaar.
Op 25 november zal de Europese Commissie vier maatregelen ter implementatie van de Clean Industrial Deal publiceren. Ten eerste zal de Europese Commissie de Industrial Accelerator Act presenteren om energie-intensieve industrieën sneller te helpen decarboniseren en concurrerend te houden. Dit wetsvoorstel focust op het versnellen van vergunningverlening en het creëren van vraag naar meer duurzaam geproduceerde producten. Daarnaast zal de Europese Commissie een Clean Energy Investment Strategy presenteren met verschillende maatregelen en financieringsmechanismen die bedoeld zijn om investeringen in schone energie, decarbonisatie en de bijbehorende infrastructuur te mobiliseren. Met de European Grid Package wil de Commissie de Europese elektriciteitsinfrastructuur versterken zodat de uitbreiding van hernieuwbare energie en elektrificatie mogelijk wordt. De Battery Booster Strategy moet de ontwikkeling van de batterij-waardeketen in Europa versnellen: van grondstoffen t0t productie eh recycling.
Op het gebied van transport komen er ook nog meerdere voorstellen aan. Zo wordt in de eerste week van november het Sustainable Transport Investment Plan verwacht. Dit is een strategisch raamwerk voor de productie en distributie van duurzame vervoersbrandstoffen, het vergemakkelijken van de overschakeling naar het spoor en het stimuleren van handel in hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen. De Europese afhankelijkheid van fossiele brandstoffen maakt ons kwetsbaar. Het plan moet investeringen in duurzame brandstoffen stimuleren, en omvat ook aanvullende financiering voor de benodigde infrastructuur.
In december worden ook de EU Port Strategy en de EU Industrial Maritime Strategy verwacht. Beide initiatieven zijn belangrijk voor de toekomstbestendigheid van Europese havens en de maritieme industrie. Beide zijn vitaal voor de Europese soevereiniteit. Het doel is competitiviteit behouden en decarbonisatie stimuleren. Europese havens zijn een gateway naar de rest van de wereld en daarmee van groot belang voor de economie. De EU wil havens daarom ook herdefiniëren als strategische knooppunten voor concurrentievermogen, duurzaamheid, en veerkracht. Belangrijk hiervoor is het aanpakken van congestie, het versnellen van vergunningverlening, het verbeteren van digitale samenwerking, en verdere verduurzaming. De strategie richt zich ook op het verbeteren van de veiligheid tegen fysieke en digitale bedreigingen en het stroomlijnen van investeringen. De strategie voor maritieme industrie bouwt hierop voort. Naast het versnellen van de groene en digitale transitie wil de Commissie een innovatie-bevorderend regelgevingskader en stabiele financieringssystemen creëren. De strategie moedigt samenwerking tussen regionale overheden, de industrie en onderzoeksinstellingen aan om kennis en best practices te delen.
Een van de voorstellen die ook nog op de agenda staat – maar op iets lossere poten – is de REACH herziening. Deze wetgeving is de basis voor de Europese wetten en regels omtrent chemicaliën. REACH bepaalt de registratie, evaluatie, autorisatie en restrictie van chemische stoffen. REACH is sinds 2007 in werking en de herziening zou ingrijpend kunnen zijn. Belangrijke doelstelling van de Commissie is het bereiken van een gifvrije omgeving. Uit de evaluatie van REACH is ook naar voren gekomen dat de procedure voor stoffenbeoordeling complex en traag is. De balans van de herziening zal liggen tussen vereenvoudiging van de regels en het beschermen van consumenten en het milieu.
In de Europese slag om regeldruk te verminderen wordt in november over de milieu omnibus gestemd in het Parlement. Deze omnibus omvat duurzaamheids- en milieuregels, waaronder industriële emissies, afvalwaterzuivering en beleid voor hergebruik van water. De verschillende fracties in het parlement zijn nog verdeeld over de omnibus dus dit is nog geen uitgemaakte zaak.
Een ander controversieel dossier is het Mercosur handelsverdrag. De Commissie heeft, nog voordat de lidstaten goedkeuring hebben gegeven, 20 december gekozen voor de geplande ondertekeningsdatum. Hoewel de meeste weerstand lijkt te zijn weggeëbd blijft het een gevoelig dossier.
Kortom, de Europese agenda blijft vol en ambitieus – van klimaat en industrie tot handel innovatie.


