Cybersecurity

Veilige en betrouwbare ICT is cruciaal voor onze samenleving en economie. Een samenleving zonder internet is nauwelijks nog denkbaar. De toenemende afhankelijkheid van ICT maakt onze samenleving steeds kwetsbaarder voor misbruik en uitval. Digitale veiligheid, ofwel cybersecurity, is dan ook van essentieel belang. Belangrijke bedreigingen zijn digitale spionage en cybercriminaliteit. Overheid en bedrijfsleven moeten samen optrekken om de kwetsbaarheid te verminderen.

Cybersecurity wordt omschreven als: 'Het streven naar het voorkomen van schade door verstoring, uitval of misbruik van ICT en, indien er toch schade is ontstaan, het herstellen hiervan.' De schade aan ICT kan bestaan uit aantasting van de betrouwbaarheid van ICT, beperking van de beschikbaarheid en schending van de vertrouwelijkheid en/of de integriteit van in ICT-systemen opgeslagen informatie.

De digitale veiligheid staat aan vele dreigingen bloot. De belangrijkste daarvan zijn digitale spionage en cybercriminaliteit. Dit blijkt uit het Cybersecuritybeeld Nederland (CSBN). Dit rapport, dat jaarlijks wordt uitgebracht, geeft een overzicht van de grootste dreigingen, incidenten en kwetsbaarheden.

Cybersecurity is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, bedrijfsleven en burger. Alle partijen zijn primair zelf verantwoordelijkheid om de eigen kwetsbaarheid te verminderen. Intensivering van de publiek-private samenwerking op het gebied van cybersecurity is van groot belang, want de kennis is verspreid over vele verschillende partijen. Een gezamenlijk aanpak is nodig om de grote uitdagingen het hoofd te bieden.

Informatieblad
08-02-2017
Productblad: Veilig Zakelijk Internetten II
VNO-NCW en MKB-Nederland organiseren met steun van het ministerie van Veiligheid en Justitie en het ministerie van Economische Zaken een vervolg op het project Veilig Zakelijk Internetten uit 2015. Dit programma helpt het mkb bij het vergroten van het bewustzijn over de impact van cybercrime op hun onderneming, hoe zij zich daartegen kunnen weren en zet aan tot actie.