Consumentenbescherming

Wat is
Consumentenbescherming
Onze
standpunten
Niet meteen weggooien
Voor een duurzame, circulaire economie is het belangrijk dat mensen producten niet meteen weggooien als ze kapot zijn, maar ze laten repareren. Dat is ook consumentenbeleid. De Europese Unie maakt wetten om hierbij te helpen. Toch kan het lastig zijn om iets te repareren. Soms kan een product helemaal niet uit elkaar worden gehaald bijvoorbeeld, of zijn de onderdelen niet meer te krijgen. In de Sociaal-Economische Raad (SER) hebben de werkgevers samen met de Consumentenbond gewerkt aan een advies aan de minister van Economische Zaken over reparatiebevordering.
Wat is consumentenbescherming?
Als er een probleem is tussen een consument en een bedrijf, moeten ze daar het liefst samen uitkomen. Maar het consumentenrecht is best ingewikkeld voor consumenten en voor bedrijven (zeker voor kleinere bedrijven). Soms kan er toch een meningsverschil ontstaan. Werkgevers vinden het belangrijk dat er makkelijke manieren zijn om zo’n ruzie op te lossen, zonder dat je naar de rechter hoeft te stappen. In de SER hebben werkgevers samen met de Consumentenbond een advies geschreven voor het oplossen van meningsverschillen.
Irvette Tempelman is namens VNO-NCW lid van de Commissie Consumentenaangelegenheden van de SER en bestuurslid van de Geschillencommissie (SGC).