11 NOV, 2024 • Ondernemerspanel

Zo dragen ondernemers hun maatschappelijke steentje bij

Ondernemers staan niet los van de maatschappij. Wat is hun impact op de omgeving? Waar zetten zij zich – naast hun bedrijf – voor in? Ons panel geeft antwoord.

Ondernemerspanel Karin Ossendrijver Foto Christiaan Krouwels

‘Niet klagen, maar steentje bijdragen’

Karin Ossendrijver | Bouw- en Aannemingsbedrijf Ossendrijver | Amersfoort
Vroeger was ik actiever naast het bedrijf, maar nu vragen mijn kinderen en de zorg voor mijn moeder al mijn verdere aandacht. We hebben wel altijd stagiairs gehad in het bedrijf. De stagiairs op kantoor begeleid ik zelf. Ik zie het als mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om jonge mensen te helpen en in het vak te houden. Ook door beroepsvoorlichting op scholen te geven. Ik heb zelf stage gelopen en weet hoe belangrijk dat kan zijn voor je ontwikkeling. Tijdens een stage kun je erachter komen of je dat werk leuk vindt of juist niet. Dan maak je later een meer bewuste keuze. Ik vind het ook nodig met het oog op het personeelstekort in de bouw. Niet alleen maar klagen daarover, maar zelf een steentje bijdragen.’


Ondernemerspanel Adriaan Korthuis Foto Christiaan Krouwels

‘Zinnige dingen doen’

Adriaan Korthuis | Climate Focus | Rotterdam
‘Ik zet me in voor schonere lucht en het klimaat in Rotterdam. Ik woon vlak bij een doorgaande weg in het centrum waar jarenlang de normen voor fijn- en stikstof werden overschreden. Met buren zijn we begonnen met ludieke acties, omdat we het gedraal van de gemeente zat waren. Daar is de actiegroep ‘Adem in Rotterdam’ uit voortgekomen, met mensen uit alle delen van Rotterdam. Schone lucht voor de hele stad, niet alleen voor onszelf. De gemeente pakt dat nu op met verschillende maatregelen om de stad autoluwer te maken. Ik wil zinnige dingen doen, in mijn werk – advies over internationaal klimaatbeleid – en daarnaast. Zorgen voor een betere leefomgeving en een leefbaar klimaat voor de volgende generatie.’


Ondernemerspanel Hilbert Wiechers Foto Christiaan Krouwels

‘We sponsoren alles’

Hilbert Wiechers | Wiechers Wonen | Dwingeloo
‘Wij sponsoren hyperlokaal: wel in het dorp, maar niet in de gemeente. Je moet ergens de grens trekken. Maar wij doen wel vrijwel alle sportverenigingen en alles eromheen, van het dorpshuis tot de jaarlijkse keramiekmarkt. In totaal geven wij daar tussen de 5.000 en 10.000 euro per jaar aan uit. Het is vanzelfsprekend om lokaal betrokken te zijn als ondernemer. Gaat het goed met het dorp, dan gaat het goed met ons. Zeker in een tijd dat winkels verdwijnen en evenementen het moeilijker krijgen. Tegenwoordig heb je verkeersregelaars nodig en moet je rekening houden met de stikstofuitstoot rond een nieuw evenement. Daarnaast ben ik zijdelings bij de lokale politiek betrokken als lid van het CDA. Maar de kleur maakt lokaal niet zoveel uit. Je moet met elkaar samenwerken.’

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

beroepsonderwijsdetailhandelfijnstofklimaatmaatschappelijk verantwoord ondernemenondernemerschap