Wijvenbedrijfje? Welnee, miljoenenbusiness. Drie vrouwen over hun imperium

Cupcakes, jurkjes, wellness: hoezo truttige wijvenbedrijfjes? Deze drie vrouwen maakten er een miljoenenbusiness van. ‘Ik word wel eens moe van die term ‘vrouwelijk ondernemer’. Ik ben gewoon ondernemer en die wordt gekenmerkt door passie, drive en doorzettingsvermogen.’

   Wie Tineke Sluiter
Wat Orangebag.nl, modewebshop
Medewerkers 26
Omzet 7 miljoen euro


'Passie is niet typisch vrouwelijk'

‘Een modewebshop kun je zien als typisch vrouwelijk, maar als ondernemer moet je kijken waar je passie ligt en dicht bij jezelf blijven, en bij een vrouw is dat vaker mode dan bij een man. Ik kan me verplaatsen in mijn – vooral vrouwelijke – klanten, dat maakt online shoppen bij Orangebag persoonlijk en bijzonder. Onze collectie is voor 80 procent op vrouwen gericht en voor 20 procent op mannen en kinderen. Klanten krijgen bij elke bestelling een handgeschreven bedankje voor hun aanschaf, die verpakt wordt als een kadootje. Dat kun je als marketingtruc zien, maar zo is het niet opgezet.’
‘Voordat ik tien jaar geleden begon, deed ik als registeraccountant tijdelijke klussen bij bedrijven. Dat had ik op een gegeven moment wel gezien. Als consument merkte ik dat je bepaalde kleding in het midden- en hogere segment niet online in Nederland kon verkrijgen. Bestellen in het buitenland vonden vrouwen eng. In dat gat ben ik gestapt.’
‘Het begon letterlijk op de zolderkamer. Toen daar een slaapkamer en twee werknemers in huis bijkwamen, ben ik een bedrijfspand gaan huren. Inmiddels zijn we met z’n 27-en: 26 vrouwen en één man, mijn partner. Hij was ook registeraccountant en is nu de man achter de schermen. Hij onderhoudt het contact met websitebouwers, doet de financiën en zorgt dat het werkproces soepel loopt en idiot proof is. Ik denk toch eerder: het is wel goed.’
‘We vullen elkaar aan. Vrouwen zijn in de regel extraverter dan mannen. Wij hebben meer oog voor detail, mannen zijn beter in de grote lijn en hebben minder last van emoties. Maar ik word wel eens moe van die term ‘vrouwelijk ondernemer’. Ik ben gewoon ondernemer en die wordt gekenmerkt door passie, drive en doorzettingsvermogen.’
‘Het klopt wel dat mannen meer risico’s nemen en vrouwen voorzichtiger zijn. Webshops die de laatste jaren failliet gingen, zijn vaak door mannen opgezet die uit een andere business komen en mode zien als groeimarkt. Ze hebben grootse plannen en gooien er een bak geld aan marketing tegenaan. Maar ze vergeten dat kleding emotie is en dat je klantentrouw moet opbouwen.’

   Wie Sherita Narain
Wat Thermen Holiday Schiedam
Medewerkers 150
Omzet 7 miljoen euro


'Gasten moeten zich bijzonder voelen'

‘We proberen ons te onderscheiden met persoonlijke aandacht voor de gasten. We vragen wat hun wensen zijn en proberen daarin te voorzien: dat is ondernemen. Er is ook veel aandacht voor de lunch- en dinerkaart, want in mijn – Surinaamse – cultuur is eten liefde. Gasten moeten zich bijzonder voelen. De meeste wellness-centers worden gerund door mannen, die hebben daar minder oog voor.’
‘Mensen in mijn omgeving zeiden: waarom begin je niet zelf iets? Ik vond namelijk altijd in mijn werk dat dingen beter, anders konden. Na mijn studie rechten heb ik nog wel twee maanden stage gelopen op een groot advocatenkantoor. Dat vond ik veel te hiërarchisch. Werken bij een detacheringsbureau beviel beter, maar dat wilde ik niet mijn hele leven doen. Ik heb altijd iets met zorg gehad, met persoonlijk omgaan met mensen. Daar is het wellness-idee uit voortgekomen. Ik heb Thermen Holiday samen met mijn tien jaar oudere broer opgezet. Ik schreef het ondernemingsplan, hij het financieringsplan. Hij was de visionair, ik degene met de benen op de grond. Van hem heb ik geleerd groot te denken. Mannen roepen al snel dat ze iets wel kunnen, vrouwen willen het eerst aanzien.’
‘We hadden grootse plannen om andere wellness-centers te openen, maar onze visies botsten. Volgens mij moest de focus liggen op gastvrijheid. Toen wij er niet uitkwamen, heb ik mij in 2010 uit laten kopen, want ik wilde geen ruzie. Daarna ging het slechter met de zaak, ook als gevolg van de crisis. In 2013 ben ik teruggekeerd en heb ik mijn broer uitgekocht. De eindverantwoordelijkheid rust nu op mijn schouders. De financiën, de harde kant, heb ik echt moeten leren. Dat is de basis voor het runnen van een groot bedrijf. De zorg voor onze gasten en het personeel, dat zat er al in. Het voelt nu beter in balans.’
‘Sinds mijn terugkeer worden de thema­sauna’s (onder andere hobbit-, film- en aquariumsauna; red.) en baden één voor één gerenoveerd. Er zijn genoeg plannen. Soms zou ik alles wel in één keer willen aanpakken, maar gestage groei is beter. Je moet het eerst verdienen.’

   Wie Inge Zaagsma
Wat NewCakes, webshop en bakproducten
Medewerkers 60
Omzet 20 miljoen


'Men denkt al snel dat je hobbymatig staat te bakken'

‘Succes met de taartjes hé, hoorde ik van de drukker bij wie ik briefpapier bestelde voor NewCakes. Een denigrerende opmerking. Mensen denken al heel snel dat je hobbymatig staat te bakken, in plaats van een groot bedrijf leidt. Dat is een combinatie van vrouw-zijn en het imago van taarten bakken. Tegen mijn man wordt zoiets niet snel gezegd. Ik heb dat meegenomen in hoe ik mijzelf presenteer. In 2012 ben ik Zaanse zakenvrouw van het jaar geworden en toen ik het stokje overdroeg, begon ik mijn presentatie met de mededeling dat mijn bedrijf ruim 20 miljoen omzet. Toen waren alle mannen in de zaal wel even stil.’
‘Maar het is in 2004 wel als hobby begonnen. Toen ik zwanger was van mijn vierde kind, ben ik gestopt met mijn baan als commercieel medewerker. Uit verveling begon ik met taarten bakken en decoreren. Dat liep al snel uit de hand. Na een aantal jaar is mijn man Danny Nijboer gestopt met zijn baan als logistiek manager en is hij mee gaan werken. Zijn kennis van logistieke processen was erg welkom, zeker toen we ook internationaal gingen verkopen. In 2005 lieten we de garage nog verbouwen, nu zitten we in een bedrijfspand van 4000 m2.’
‘De afgelopen jaren groeiden we gestaag, maar er zijn ook idiote jaren geweest met wel 200 procent groei. In de beginjaren van die groei waren mijn man en ik soms dag en nacht aan het werk. Telkens als we nieuwe vraag kregen naar bepaalde spullen, zijn we het gaan doen. Nu hebben we onder meer Deleukstetaartenshop.nl en Funcakes.nl. Maar we hebben ook weleens nee gezegd, tegen de supermarkt die onze producten wilde verkopen. We blijven liever bij speciaalzaken.’
‘In 2013 werd bij mij baarmoederhals­kanker geconstateerd. Toen heb ik een tijdje afscheid moeten nemen van mijn werk. Dat was heel zwaar en confronterend, zeker omdat ik alles letterlijk vanaf de grond heb opgebouwd. Maar ik weet daardoor ook dat ik niet altijd nodig ben om het bedrijf goed te laten draaien. Ik focus me nu vooral op de kant die ik leuk vind: product development. Het aansturen van onze mensen laat ik liever aan anderen over.’