24 SEP, 2014 • Creatief in Holland

'We zijn brutaler, maar ook pragmatisch'

Van architect tot game-ontwerper, van ontwerper van 3d-technieken tot dutch design. De creatieve industrie is een van de Topsectoren van Nederland. Maar waar zijn Nederlanders nou echt heel goed in?

Bedrijf:     Submarine
Activiteit:   Animaties, documentaires en multimedia
Een van de:   ongeveer vijftig studio’s in Nederland die zich hiermee bezig houden
Exporteert:   naar zo’n zeventig landen
Bekend van:   onder meer de documentaire Ouwehoeren/MeetTheFokkens en de muziekvideo Elephants van Blaudzun

Ergens in Amsterdam-West, achter een niet zo erg uitnodigende donkere bakstenen jaren dertig gevel waarop ‘Pathologisch Anatomisch Lab’ staat, werken enkele tientallen creatieve geesten aan documentaires en animaties (3). Een klein bedrijf? Welnee, schijn bedriegt een beetje, want werk van Submarine is in zeventig landen uitgebracht.

Het productiebureau werd in 2000 opgericht door Bruno Felix (2) en Femke Wolting. Felix werkte eerder voor de VPRO, waar hij onder meer directer VPRO Digitaal was. Wolting komt uit de filmwereld, werkte ook bij de VPRO en regisseerde onder andere een film over het mode-duo Victor & Rolf.

‘Wij bedenken onder andere documentaires en animatiefilms, die we verkopen’, legt Bruno Felix uit ‘Het publiek weet helemaal niet dat wij dat doen als ze het resultaat zien. Dat ziet alleen Talpa of Tros of RVU. We zoeken ook mensen die een mooi product maken, kopen de rechten op dat product en proberen dat weer in veelvoud door te verkopen. Submarine is dus geen studio waar tekenaars werken, dat laten we doen, maar een producent.’

Nederland staat bekend om zijn documentaires en animatiefilms. De meer dan vijftig studio’s die zich bezighouden met animatie en documentaires, zoals Submarine, hebben een heel eigen plaats in de wereld. ‘De Nederlandse storytelling is heel eigen’, legt Bruno Felix uit. ‘Brutaal, maar wel internationaal acceptabel. Minder extreem dan bijvoorbeeld werk uit Scandinavië. Het is pragmatisch, Nederlanders zijn handelsmensen.’

Via een dochter (een aparte stichting) werkt Submarine aan meer experimenteel werk. Een succes was Art of Pho, een korte interactieve animatiefilm (1 en 4). Submarine kreeg er een Webby-nominatie voor, een soort digitale Oscar. Creatief producent Remco Vlaanderen vond het boek Art of Pho, nog voor het op de markt was. Hij kreeg voor Submarine de rechten om er een animatie van te maken. ‘Ik zoek er een team animatoren bij en begeleid het creatieve proces’, legt Vlaanderen uit. ‘En ik maak uiteindelijk de keuze welke delen van het boek we gebruiken. Er moest veel in gesneden worden, anders hadden we een avondvullende speelfilm.’

Voor Submarine was Art of Pho een manier om te laten zien wat ze kunnen, wat er mogelijk is met een ‘digitaal boek’. Vlaanderen: ‘Een aantal uitgeverijen heeft ons benaderd omdat ze ook een interactief boek wilden maken of ze vroegen of wij een titel konden bewerken. Dat is dan toch weer duurder dan ze denken. Ze realiseren zich niet dat we maar 8 seconden animatie per dag kunnen maken.’

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.