23 JAN, 2023 • Ondernemerspanel

Wat staat er in 2023 op het te-doen-lijstje van ondernemers?

Ondernemers barsten vaak van de goede ideeën die ze het liefst ook meteen tot uitvoer willen brengen. Maar wat staat er dit jaar écht bovenaan hun te-doen-lijstje? Mooie dingen, of zijn er ook zorgen die aangepakt moeten worden? We vroegen ons ondernemerspanel om deze zin af te maken: 2023 staat voor mij in het teken van…

‘Willen we doorgroeien, en wáár dan?’ 

Adriaan Korthuis | Climate Focus | Amsterdam

‘Politici en ceo’s moeten dit jaar voor duurzaamheid kiezen. Dat voor je uit schuiven kan écht niet meer. Ik wil ook geen geklaag meer horen over te strenge milieu­­eisen, of bedrijven die dreigen Nederland te verlaten. Als we niks doen, accepteren we dat de helft van de wereld onbewoonbaar wordt. Zelf moet ik ook een keuze maken, namelijk of en wáár we nog willen groeien. We zijn nu met zestig mensen wereldwijd. Iedereen kent elkaar en zo kunnen we kwaliteit leveren. Verlies je dat als je verder groeit? En ook: hoe gaan we om met vliegreizen? Die minimaliseren we al, maar soms moeten we wel vliegen, omdat het meeste werk voor ons in ontwikkelingslanden is. Moeten we niet een kantoor in Dakar of Nairobi openen, zodat we zaken lokaal kunnen regelen? Daar moeten we in 2023 een antwoord op vinden.’

‘Onze nieuwe koers: customer care in bredere zin’

Graciëlla van Vliet | Closure | Rotterdam

‘We zetten een belangrijke stap. Vijf jaar geleden zijn we begonnen om mensen te helpen overledenen uit te schrijven bij organisaties als T-Mobile of OV-chipkaart. We hebben ondertussen veel innovaties bedacht in de uitvaartsector, zoals hulp bij erfbelasting en een online condoleanceboek. Maar op basis van onze inzichten, richten we ons in 2023 niet alleen op de uitvaartsector, maar focussen we ons op customer care in bredere zin. Namens corporates zijn we er voor mensen na een belangrijke gebeurtenis, zoals een overlijden, financiële problemen of verhuizing. Intern is dat best lastig, ik moet mensen meekrijgen. Ik hoor ‘het gaat toch hartstikke goed, waarom veranderen?’ Maar dit is de goede koers, al zullen we als jong bedrijf vast nieuwe ideeën blijven bedenken, we hóeven het niet allemaal tot uitvoer te brengen. Dat hebben we geleerd.’

‘Groeipotentie, daarom heb ik goede mensen nodig’

Marc van Gulick | Landgoed Lauswolt | Beetsterzwaag

‘Mensen en energie, energie en mensen. Dat zijn de thema’s voor mij in 2023. We zijn nu vijf jaar zelfstandig en ik zie groeipotentie voor ons hotel. Dus heb ik nog meer goede mensen nodig met andere vaardigheden, die met mij die reis aangaan. We hebben al prima medewerkers, maar ik ga dit jaar nóg meer investeren in hen begeleiden en coachen. Dat mensen echt bij ons kunnen excelleren. Eindelijk kan dat, want de afgelopen jaren waren, vooral vanwege corona, erg turbulent. Dan ben je alleen bezig met openblijven, met overleven. Ten tweede maak ik me zorgen over de kosten van energie. Of we ooit nog terugkeren op het niveau van twee jaar geleden, of dat energiebedrijven de prijzen hoog houden. Sowieso maak ik me meer druk over de oplopende kosten dan over mijn omzet.’

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

ondernemerspanel