Waarom Lelystad Airport uitbreiding echt nodig heeft

Door alle protesten zou je het bijna vergeten: uitbreiding Lelystad Airport heeft ook veel voordelen. Jaja… Ja, serieus dus en deze ondernemers kunnen precies vertellen waarom.

 

Felle discussies over vliegroutes, onenigheid over welke vliegtuigmaatschappijen thuishoren op Lelystad Airport en welke op Schiphol, gedoe over geluidsberekeningen. Het gemor over de uitbreiding van Lelystad Airport overheerst de laatste tijd de berichtgeving in de media. Daardoor zou je bijna vergeten dat de ontwikkeling van het rustige polderbaantje tot een volwaardige luchthaven ook veel voordelen biedt. Jop Fackeldey, wethouder Economische Zaken bij de gemeente Lelystad, is een van de velen die de positieve impact wél (willen) zien. Hij heeft de recente discussies over de vliegroutes van het ‘nieuwe’ Lelystad Airport met verbazing aangehoord. ‘Die discussies zijn al eens eerder gevoerd, in de aanloop naar het Luchthavenbesluit. En dat besluit ligt er inmiddels alweer zo’n twee jaar.’ Fackeldey is nu een jaar of tien betrokken bij het luchthavenproject in de provincie Flevoland. En hij heeft hoge verwachtingen van de uitbreiding van Lelystad Airport. De uitbreiding Lelystad Airport zorgt namelijk voor flink wat nieuwe economische activiteit in de regio. En dat is nu al merkbaar. Kijk maar naar de verlenging van de start- en landingsbaan van de luchthaven en de aanpassing van het wegennet rond Lelystad, zegt hij. ‘Het gaat hier om grote klussen die normaal alleen door grotere bedrijven kunnen worden uitgevoerd. Maar dankzij afspraken tussen opdrachtgever Lelystad Airport, hoofdaannemer Dura Vermeer en luchtvaartdienstverlener Viggo komt een deel van dat werk alsnog terecht bij kleinere bedrijven uit de regio. Een mooie ontwikkeling.’

 

Om even een idee te geven: zo wordt er gebouwd aan Lelystad Airport

 

Uitbreiding Lelystad Airport en bereikbaarheid

Jop Fackeldey, wethouder in de gemeente LelystadBehalve het wegennet rond Lelystad wordt ook het openbaar vervoer opgewaardeerd. Zo gaan er meer treinen rijden richting Lelystad en komt er een busbaan voor een snelle OV-verbinding tussen het treinstation en de luchthaven. Dat is goed voor de bereikbaarheid en daarmee voor de aantrekkelijkheid van Lelystad Airport als vestigingslocatie. Bijvoorbeeld voor luchtvaartgerelateerde onderhouds- en reparatiebedrijven. Maar volgens Fackeldey stimuleert het ook de bedrijvigheid buiten het terrein van Lelystad Airport. ‘Lelystad was al in trek bij logistiek dienstverleners. En ik verwacht dat die ontwikkeling alleen maar doorzet. Al was het maar omdat we veel concurrerend geprijsde bouwgrond in de aanbieding hebben.’ Een van de bedrijven die recent heeft toegehapt is het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van merken als Zara. Dat bedrijf laat op bedrijventerrein Larserpoort een Europees distributiecentrum bouwen. Het krijgt een grondoppervlak van 35 hectare, met de mogelijkheid om nog flink uit te breiden. Inditex verwacht dat het distributiecentrum – kosten ruim 100 miljoen euro –  in eerste aanleg werk gaat bieden aan 400 mensen. ‘Maar het kunnen er veel meer worden’ , benadrukt de wethouder. ‘En dit is nog maar de extra werkgelegenheid door de vestiging van één nieuw bedrijf.’

 

Uitbreiding Lelystad Airport en nieuwe bedrijvigheid

Nog voordat de eerste spade voor de uitbreiding van Lelystad Airport de grond in ging, besloot Jeroen Mast zijn bedrijf naar die luchthaven te verhuizen. Mast is directeur-eigenaar van Specto Aerospace, een bedrijf gespecialiseerd in de reparatie van composiet vliegtuigonderdelen. Hij begon zijn onderneming in 2004 ook al heel bewust op een luchthaven: op het terrein van het voormalige marinevliegkamp Valkenburg bij Leiden. ‘Ik vind dat je als technisch bedrijf met een link naar de luchtvaart niet geloofwaardig overkomt als je ergens op een willekeurig bedrijventerrein naast een groentegroothandel zit. Je hoort gewoon in de buurt van een vliegveld te zitten.’ Toen hem duidelijk werd dat de bedrijvigheid op Valkenburg – inclusief zijn bedrijf –  moest wijken voor woningbouw, hoefde hij niet lang na te denken over het aanbod dat hij uit Lelystad kreeg. Alleen al de scherpe vierkante meter-prijs van de grond rond Lelystad Airport. Inmiddels is Specto Aerospace alweer drie jaar gevestigd op het luchthaventerrein. ‘We werken in een geconditioneerde omgeving’, vertelt hij tijdens een rondleiding door een grote hal vol hightech apparatuur.

 

‘Een bedrijf als het onze hoort hier gewoon’

 

‘Temperatuur en luchtvochtigheid zijn mede bepalend voor de kwaliteit van ons werk.’ Hij wijst op de gehavende neuskegel van een vliegtuig. ‘Het lijkt alsof er met een mitrailleur op is geschoten. Maar het ding is getroffen door een zware hagelbui.’ Vlak naast de doorzeefde neuskegel ligt een vergelijkbaar, gerepareerd exemplaar klaar voor verzending naar de klant. ‘Veel werk gebeurt hier.’ Dat Lelystad Airport relatief dicht bij Schiphol ligt komt ‘m niet alleen uit imago-overwegingen goed uit. ‘Veel van onze klanten zitten op Schiphol of vliegen op die luchthaven. In de paar jaar dat we hier nu zitten, heb ik gemerkt dat de afstand tussen beide luchthavens geen enkel probleem is. Van de uitbreiding van Lelystad Airport verwacht Mast geen grote voordelen. Dat is ook niet de reden geweest om te verhuizen naar de Flevopolder. ‘De kans dat hier een vliegtuig aan de grond komt te staan met een probleem waarvoor wij de oplossing kunnen bieden, is ongeveer net zo groot als de kans dat je pal naast de garage pech krijgt met je auto.’  

Hier en daar wordt al voorzichtig begonnen met de uitbreiding van Lelystad Airport. Maar de echte gang moet er nog in komen
Foto: Frank den Hoed

Uitbreiding Lelystad Airport en bestaande bedrijven

Zo’n 100 hectare meet de agrarische onderneming van Martijn en Monique Schieman aan de Zeebiesweg, op dik een kilometer afstand van Lelystad Airport. Voor wie zich daar geen voorstelling bij kan maken: die honderd hectare is een grondoppervlak gelijk aan dat van twintig voetbalvelden. Op de kilometerslange kaarsrechte wegen rond boerderij De Zonneboog is geen auto te bekennen. De dichtstbijzijnde buren wonen op een paar honderd meter afstand. Overlast van anderen zal je hier niet snel hebben. Nog niet, stelt Schieman. Hij wijst in zuidelijke richting, waar wordt gewerkt aan de verlenging van de start- en landingsbaan. ‘Als alles volgens plan verloopt, komen hier in 2019 de eerste grote verkeersvliegtuigen over.’

 

‘Je kan je verzetten, maar je kunt ook kijken naar kansen’

 

Blij waren de agrarisch ondernemers in de omgeving van Lelystad Airport niet toen duidelijk werd dat het vliegveld fors zou groeien. ‘We hadden er gewoon niet meer op gerekend dat het deze kant op zou kunnen gaan.’ Onder de vlag van de Club Direct Omwonenden Lelystad Airport werd een aantal keren geprocedeerd met sterk wisselend succes. Toen duidelijk werd dat procederen de uitbreiding van Lelystad Airport niet zou tegenhouden, sloot Schieman zich met zo’n 70 collega’s uit de directe omgeving aan bij De Lelystadse Boer. ‘We wilden graag betrokken blijven bij de ontwikkelingen. Kijken of er ook kansen voor ons in zaten.’ Er volgde een aantal brainstormsessies. Die leverden veel ideeën op: van de aanleg van parkeerplaatsen voor de stalling van de auto’s van luchtreizigers tot de opzet van faciliteiten voor huisdierenopvang. Leuke plannen. Maar lang niet allemaal even levensvatbaar. Zo bleek dat de luchthaven zelf al rekening had gehouden met de aanleg en exploitatie van parkings.’ 

Als je de vertrek- (en aankomst-)hal zo ziet, kun je het je bijna niet voorstellen: in 2019 moet dit een serieuze luchthaven zijn
Foto: Frank den Hoed

Aanbestedingen rond uitbreiding Lelystad Airport

Het idee om iets met het groenonderhoud rond de luchthaven te gaan doen, bleek wél levensvatbaar. Toen dat karwei werd aanbesteed, was De  Lelystadse Boer er als de kippen bij. Begin september kreeg het agrarisch collectief te horen dat het de klus in de wacht had gesleept. ‘In opdracht van aannemer Dura Vermeer gaan we de komende vijftien jaar het onderhoud van het gras rond de start- en landingsbaan op Lelystad Airport verzorgen.’ Schieman vindt het ‘best bijzonder’ dat het ze is gelukt. ‘We hadden de expertise en het materieel in huis, maar ervaring met aanbestedingen ontbrak.’ Blij met de groei van het vliegverkeer zijn hij en zijn collega’s nog steeds niet. ‘Maar we zijn wel blij dat tegenover die ontwikkeling nu ook iets staat dat uitpakt in ons voordeel.’

 

Zover staat het nu met de uitbreiding Lelystad AirportDe grootste vliegtuigen die er nu zijn te vinden, zijn een Fokker 50 bij de ingang van luchtvaartmuseum Aviodrome en een Boeing 747 die als eye catcher staat opgesteld aan de achterzijde van datzelfde museum, goed zichtbaar vanaf de provinciale weg N302. Die 747 was met de beste wil van de wereld nooit op eigen kracht op die plaats gekomen. Hij werd jaren terug in stukken per vrachtauto aangevoerd en ter plaatse weer in elkaar gezet. Maar het is een kwestie van tijd voordat kisten van het formaat 737 wél op Lelystad Airport terecht kunnen. In de tweede helft van 2019 moet de uitbreiding van Lelystad Aiport al zo ver zijn. De verlenging van de start- en landingsbaan is al een eind gevorderd, de reconstructie van de oude, rechttoe-rechtaan kruisingen in de kaarsrechte provinciale weg ook. Nu nog een vertrek- en aankomsthal aangepast aan de nieuwe situatie. Daar wordt aan gewerkt; de eerste paal voor het bouwwerk is inmiddels de grond in gegaan. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rond de uitbreiding Lelystad Airport? Kijk dan op de website uitbreidinglelystadairport.nl

Protest tegen vliegroutes? Het goede nieuws is: er is een oplossingAngst voor geluidsoverlast, rond het vliegveld, maar ook op grote(re) afstand. Dit doordat in de oorspronkelijke plannen vliegtuigen die Lelystad Airport aandoen langdurig laag moeten vliegen om uit de vliegroutes van het vliegverkeer van en naar Schiphol en de route voor luchtmacht-vliegverkeer te blijven. En dan zijn er nog de Oostvaardersplassen, met z’n grote aantallen vogels, waaronder ganzen. Ook niet zo’n gelukkige combi met vliegtuigen. Maar er wordt wel nagedacht over alternatieve vliegroutes. Hoe dan ook houdt een meerderheid in de Tweede Kamer vast aan opening van Lelystad Airport in 2019. Ondanks fouten in de geluidberekeningen voor het Milieueffectrapport, gaat staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu hier ook nog steeds van uit liet zij de Kamer in een brief weten.