Ondernemerspanel: Zelf vooroordelen?

23-06-2016

Na de onterechte aanhouding van rapper Typhoon, barstte een discussie los over etnische profilering door de politie. Wat vinden ondernemers van vooroordelen over sekse of huidskleur?

Esmee Pater / Jobsome / Zwolle
‘Hartstikke fout’
‘Discriminatie? Ja, dat maak ik ook mee. Ik ben vrouw, jong en dan hoor je weleens: Oh, dat is dat meisje met dat bedrijfje. Alsof je niet serieus genomen wordt. Terwijl het wel over jóuw bedrijf gaat. Dan moet je echt harder werken om te laten zien wat je in huis hebt. Als je dan eenmaal in gesprek raakt, zijn de vooroordelen snel weg.’
‘Sommige mensen denken dat feminisme of aandacht voor diversiteit niet meer nodig is, omdat we al ‘klaar’ zijn. Daar ben ik het echt helemaal niet mee eens. Kijk maar naar de top van het bedrijfsleven. Blanke mannen kiezen blanke mannen. Dat is hartstikke fout.’
‘Het incident met Typhoon laat zien dat ook bij de politie het bewustzijn groter kan. Ze moeten van hun tunnelvisie af. Een formulier invullen als agent, nadat je iemand hebt staande gehouden? Dat lijkt me het proberen waard.’

Steven de Lira / SilkBricks / Den Haag
‘Kans statistisch groter’
‘Ik ben nooit direct gediscrimineerd als ondernemer, maar heb wel het gevoel dat ik harder moet werken dan gemiddeld. Tegelijkertijd val ik ook op en onthouden mensen mijn gezicht.’
‘Ik snap dat het niet leuk is om staande te worden gehouden door de politie vanwege je huidskleur. Ik heb het zelf ook meegemaakt: ik reed in een dure auto. Het zou helpen als de politie meer divers werd. Als je een bepaalde cultuur niet kent, heb je daar vooroordelen over.’
‘Maar eerlijk is eerlijk, de verdeling tussen blank en zwart is niet eerlijk. Ik kom zelf weinig donkere ondernemers tegen. Dus een donkere man in een dure auto is toch vaak een voetballer of iemand die zijn geld anders heeft verdiend. Dat is geen sociaal wenselijk antwoord, maar de kans is nou eenmaal statistisch groter.’

Marc van Gulick / Bilderberg Landgoed Lauswolt / Beetsterzwaag
‘Ik heb wel eens fouten gemaakt’
‘In de hotelwereld is het heel normaal dat je werknemers uit allerlei culturen afkomstig zijn. Dat is zelfs een groot voordeel vanwege onze gasten: een van mijn gastheren spreekt zeven talen. Vroeger waren het allemaal Hielkes en Sietzes, nu niet meer.’
‘Ik probeer er zelf op te letten dat ik mensen open benader. En ik heb daar ook weleens fouten in gemaakt, ja. Iemand kwam mijn hotel binnen en mijn eerste gedachte was: wat komt die doen? Uiteindelijk bleek diegene een enorm groot evenement te willen organiseren dat ook gerealiseerd is.’
‘Ik begrijp best dat de politie etnisch profileert, al vind ik het tegelijkertijd niet goed. Ze kunnen misschien beter iemands kenteken scannen bij een vermoeden voordat ze hem staande houden. Dan belast je diegene er ook niet mee als je ongelijk hebt. Controle is goed, maar we moeten er niet in doorslaan.’

Dit artikel komt uit de print Forum