29 JAN, 2015 • Actueel
Ondernemers met jeugdpuistjes
Ondanks de crisis is het aantal startende ‘tienerondernemers’ de afgelopen jaren verdubbeld tot meer dan 4.500. Wie zijn die jonge starters? ‘Komt er ineens een jongen met jeugdpuistjes opdagen.’
De kwakkelende economie en de risico’s van het ondernemerschap weerhouden een groeiend aantal jongeren er niet van om een eigen bedrijf te beginnen naast hun schoolloopbaan. Een enorme aanjager voor de nieuwe generatie ondernemers is het internet. Niet alleen vanwege de schat aan informatie over bijvoorbeeld marketing en boekhouding die online te vinden is, maar ook omdat het met de juiste (programmeer)vaardigheden relatief eenvoudig is om een digitale dienst te beginnen.
Vanachter de pc in je slaapkamer hoef je niet te investeren in een pand en machines, en kun je op elk geschikt moment aan je bedrijf werken. Dat geldt vooral voor jongens. Meisjes beginnen minder snel op jonge leeftijd een eigen bedrijf, maar degenen die het doen, richten zich ook op digitaal. Ze rollen bijvoorbeeld via een modeblog in het ondernemerschap. Jongeren weten elkaar online ook steeds makkelijker te vinden en helpen elkaar met vragen over het ondernemerschap.
Volgens de Kamer van Koophandel, waar in 2013 4.518 jongeren onder de twintig zich inschreven (2.229 in 2011), speelt ook mee dat in het onderwijs tegenwoordig meer aandacht wordt geschonken aan ondernemerschap. Een toekomst in loondienst is niet langer het enige toekomstperspectief voor de jeugd van tegenwoordig. Maar niet elke school is al bereid om ondernemerschap onder scholieren daadwerkelijk te stimuleren. Kiezen voor het ondernemerschap is prima, maar eerst braaf naar school gaan en je papiertje halen. Dan heb je iets om op terug te vallen als het niet lukt, lijkt de houding.
Ambitieuze jongeren kunnen daar niet op wachten, die willen gewoon beginnen. Niet de ideeën van een ander uitvoeren, maar aan de gang gaan met hun eigen visie.
Thomas Schoffelen / Scholica / Heerlen
Is: 17 jaar & scholier (vwo)
‘Ondernemer zijn is super’
‘Programmeren leerde ik mezelf toen ik 10 was en op mijn 12de maakte ik tegen betaling websites voor klanten, waaronder mijn eigen basisschool. De vervolgstap naar een eigen bedrijf was logisch: op mijn 14de ging ik samen met mijn ouders naar de notaris om een vof op te richten. Ik vond dat vreemd, maar de notaris vond het volgens mij nóg vreemder.’
‘Het belangrijkste moment voor mij als ondernemer was toen ik in de vierde klas van het gymnasium overstapte naar het vwo. Ik was slecht in Grieks en besteedde meer aandacht aan mijn eigen programmeerprojecten dan aan huiswerk. In mijn nieuwe klas raakte ik aan de praat met mijn huidige bedrijfspartner, Dante van der Heyden. Met hem heb ik Scholica, een platform voor schoolinformatie, bedacht.’
‘Echt negatieve reacties heb ik nooit gehad, ook omdat ik begon in een periode dat er steeds meer aandacht werd gegeven aan jonge ondernemers. Maar er waren natuurlijk wel kritische docenten die bang waren dat ik goede cijfers teveel liet afhangen van mijn ondernemerschap. Na de lancering van Scholica zagen ze in hoe serieus ik bezig was met mijn bedrijf. Ik merk wel dat de markt waarin we opereren vrij conservatief is. Dan helpt je jonge leeftijd niet mee.’
‘Ik heb nu zonder twijfel het gevoel dat ik gekozen heb voor het ondernemerschap. Dat is best een eng idee, want veel van mijn vrije tijd gaat erin zitten. Maar het grootste deel van de tijd vind ik het super om mezelf ondernemer te noemen en tot diep in de nacht te werken aan opdrachten waar ik voor betaald krijg.’
Bastiaan Zwanenburg / Woodify / Young Creators / Delft
Is: 18 jaar & student Lucht- en Ruimtevaarttechniek
‘Kick van werken aan iets nieuws’
‘Wat doe je als je 9 bent en 40 euro nodig hebt voor een computerspelletje dat je wilt kopen? Heel simpel: dan begin je je eigen webshop in sauzen. De bestellingen bracht ik rond op mijn skelter. Mijn vader werkte als commercieel directeur bij een sausfabrikant en ik vond het zonde als hij flessen gratis weggaf. Toen ik daarna websites ging ontwerpen, ook voor grote advocatenbureaus, ging mijn vader wel eens mee naar klanten.’
‘Mijn bedrijfspartner en ik zitten erover te denken om onze webshop in houten zonnebrillen, Woodify, van de hand te doen. Hij loopt goed, maar we zijn ook bezig met een nieuwe start-up waarvan ik nog meer kan leren.. Ik studeer lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft en ben gebiologeerd door transport. Waarom kunnen vliegtuigen nog steeds even hard als in 1970? Daar wil ik iets aan doen. Kijk, anderen spelen FIFA in hun vrije tijd. Ik werk liever aan nieuwe dingen, daar krijg ik een kick van. Daarom ben ik ook gaan studeren in plaats van door te gaan met alleen ondernemerschap.’
‘Dat heeft in het verleden wel de nodige problemen opgeleverd. School heeft maar gelimiteerde mogelijkheden om leerlingen vrij te geven. Zelfs toen ik een afspraak had met Neelie Kroes om te praten over jong ondernemerschap, kreeg ik geen uitstel van mijn schoolexamen. Na lang duwen en trekken lukte het. Kroes vond het belachelijk dat er geen regelingen voor jonge, talentvolle ondernemers zijn. Soms werkte ik maar tijdens de lessen.’
Deniz Alkaç / Bruut.tv / Amsterdam
Is: 19 jaar & ondernemer
‘Binnen vijf jaar internationaal’
‘Ik denk dat jongeren tegenwoordig eerder voor het ondernemerschap kiezen omdat je alles wat je daarvoor nodig hebt op internet kunt vinden. Leerkrachten hebben minder autoriteit gekregen. Ik deed zelf het Grafisch Lyceum, maar daar leerde ik minder over videofilms maken dan van praktische filmpjes op YouTube. In mijn laatste schooljaar kreeg ik het vak ondernemerschap. Dat werd gegeven door vijftigjarige docenten die zelf geen ondernemer meer waren. Je moest een virtueel bedrijf opzetten. Ik mocht Bruut.tv daarvoor niet gebruiken. Dus dat kon ik niet serieus nemen.’
‘Als ik onder schooltijd iets voor het bedrijf moest doen, meldde ik me wel eens ziek. Ik vind dat in het onderwijssysteem beginnende ondernemers dezelfde dispensatiemogelijkheden moeten krijgen als topsporters. Als je kunt aantonen dat je bedrijf succesvol is, moet je meer tijd van school krijgen om jezelf te ontplooien.’
‘In mijn geval heeft mijn moeder, die ook ondernemer is op het gebied van marketing en communicatie, ervoor gezorgd dat ik als zestienjarige van school kon gaan om volledig voor het ondernemerschap te kiezen. Tot mijn 18de stond het bedrijf op haar naam, maar ik tekende zelf contracten. Zakenpartners keken wel eens verbaasd als er een jongen met jeugdpuistjes kwam opdagen.’
‘Mijn vader is ook ondernemer en zit in de horeca. Ik heb altijd bewondering gehad voor het opzetten en het leiden van een eigen bedrijf. Mijn ouders hebben mij altijd gesteund en geholpen met adviezen. Vroeger met de spelling in mijn brieven en klantvriendelijkheid aan de telefoon. Als ik ergens niet uitkom, bespreek ik dat met hen.’
Hoe Thomas met Scholica begon
‘Vooral mijn bedrijfspartner Dante was gefrustreerd over de huidige manier waarop leerlingen informatie kregen over schoolzaken. Hij verbaasde zich erover hoe zo’n grote en belangrijke sector als onderwijs achterbleef op ontwikkelingen in de technologiewereld. Voor mij was efficiëntie het belangrijkste: er waren tien verschillende websites en apps waar gegevens stonden die leerlingen nodig hadden en het kostte onnodig veel tijd om die te onthouden en te bezoeken. Wij bundelden alles in één platform. Ook mijn eigen school gebruikt het, het is dé plek voor onder andere roosterwijzingen, bestandenuitwisseling en cijfers.’ |
Hoe Bastiaan Young Creators opzette
‘Twee jaar geleden heb ik Young Creators opgezet, een community met inmiddels zo’n vierduizend jonge ondernemers. We wisselen projecten uit, maar helpen elkaar ook met vragen. Hoe open je een zakelijke rekening? Hoe krijg je funding? Inmiddels loopt dat als een trein. Het loopt zelfs zo goed dat we nu gesponsorde evenementen organiseren waarbij mensen als Alexander Klöpping van Blendle en Pieter Zwart van Coolblue komen spreken.’ |
Hoe Rotterdammer Deniz op de grachtengordel belandde
‘Van mijn Rotterdamse slaapkamer ben ik naar de Amsterdamse grachtengordel verhuisd. Bruut.tv maakt sinds een jaar met vier andere communicatiebedrijven deel uit van The Storytellers Amsterdam. Wij leggen ons toe op film- en tv-formats voor klanten als Albert Heijn, Wehkamp en de KNVB. Ik doe dat met twee compagnons en vier man op kantoor. De mensen met wie ik werk zijn vaak rond de 35. Ik heb daar zelf geen moeite mee, want ik was vroeg volwassen. Door de overgang naar Amsterdam was 2014 voor mij een leerjaar. Dit jaar gaan we vlammen. Binnen vijf jaar wil ik internationaal actief zijn.’ |
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.