20 MRT, 2019 • Actueel

Na de provinciale verkiezingen: werk aan de winkel!

Jeetje, als deze 129 wegen, spoorlijnen, fiets- en vaarwegen nou eens worden aangelegd, zou Nederland er na de provinciale verkiezingen echt een stuk beter uitzien. En het zou de (provinciale) economie ook een oppepper geven, aldus ondernemers. Dus waar wachten de provincies nog op?

Provinciale verkiezingen: 4 redenen om voortaan altijd te stemmenWegen, spoorlijnen, fiets- en vaarwegen: gaat de provincie daar dan over? Jazeker. Misschien wist u het niet, maar de provincies gaan samen alleen al over meer kilometers weg dan de rijksoverheid (provincies: 7.782 kilometer, Rijk: 5.011 kilometer). En nee, natuurlijk gaat de provincie niet over elke weg of ov-verbinding. Maar zelfs als zo’n weg of verbinding niet van de provincie zelf is, kan de provincie een handje helpen om Rijk en/of gemeenten over de streep te trekken om hem wel aan te leggen, te verbeteren of te onderhouden. Alleen al daarom zijn de provinciale verkiezingen dus belangrijk.

Investeren in infrastructuur

Provincies doen dat niet zonder reden: ze zorgen voor samenhang in de regio. Daar zijn ze ook verantwoordelijk voor. Als het nodig is, krijgen lokale overheden (of zelfs het Rijk) een por van de Provinciale Staten: Kijk evenverder dan de eigen gemeentegrenzen. Want de provincie is samen met gemeenten verantwoordelijk voor een veerkrachtige regionale economie en een aantrekkelijk ondernemingsklimaat. En infrastructuur maakt daarvan óók deel uit. Daar wordt ook serieus in geïnvesteerd. Provincies verwachtten zeker 2,3 miljard uit te geven aan regionale bereikbaarheid (cijfers CBS, 2017). Dus geen wonder dat ondernemers ook naar de provincie kijken voor de aanleg van deze 129 wegen, ov-verbindingen, fiets– en vaarwegen:

Betekenis kleuren in de kaarten

Hier kunnen de 12 provincies meteen mee aan de slag:

https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1JHA-ShSDYRGFCyE4yejEIYCJxW_jxsVj

Voor wie in wil zoomen op een regioHier vind je de kaarten van Friesland, Groningen en Drenthe. Hier die van Utrecht, Flevoland, Overijssen en Gelderland. Hier die van Noord- en Zuid-Holland. Hier die van Brabant en Zeeland. En tot slot hier die van Limburg.

Brabant geeft het meeste geld uit aan wegen

 

    •  Noord-Brabant: 43 procent
    •  Noord-Holland: 30 procent
    •  Zeeland: 24 procent
    •  Flevoland: 23 procent
    •  Utrecht: 22 procent
    •  Gelderland: 21 procent
    •  Zuid-Holland: 18 procent
    •  Groningen: 17 procent
    •  Overijssel: 12 procent
    •  Limburg: 11 procent
    •  Drenthe: 10 procent
    •  Friesland: 7 procent

Deel van het budget dat door provincies wordt besteed aan wegen

Bron: de Volkskant, CBS, 2018

 

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

infrastructuurlwvopenbaar vervoerprovinciale statenverkiezingenscheepvaartspoorwegenvaarwegenvno-ncw brabant zeelandvno-ncw middenvno-ncw noordvno-ncw westwegvervoer