Moet je als bedrijf opletten op welke sites je adverteert? En je advertenties terugtrekken als er op een site seksistische of racistische teksten verschijnen? Forum vroeg het drie ondernemers.
Wolter Smit / Topdesk / Delft
‘Let op je imago’
‘Ik snap het wel hoor dat er bedrijven zijn die niet geassocieerd willen worden met websites als GeenStijl en daar niet langer zullen adverteren. Maar dat daarmee de persvrijheid in gevaar zou zijn, zoals GeenStijl beweert… kom nou. Dat is gewoon niet zo.’
‘Adverteren en sponsoring ligt dicht bij elkaar. Wie een sportteam sponsort, is vrij zijn geld terug te trekken. Bijvoorbeeld omdat het slecht voor je imago is nog langer met die sport of dat team in verband te worden gebracht.’
‘Als je bepaalde omgangsvormen propageert – kleedkamertaal gebruikt, seksistische, racistische uitspraken doet – en daar zelfs trots op bent, dan moet je niet gek opkijken dat niet elk bedrijf of merk met jou geassocieerd wil worden.’
‘GeenStijl is toch een beetje als de pestkop op het schoolplein, die overal klappen uitdeelt. Alleen nu ze zelf een klap terug krijgen, lopen ze huilend naar de juffrouw. Ze moeten gewoon niet zeuren.’