Moeten ondernemers wel adverteren op een site met seksistische teksten?

Moet je als bedrijf opletten op welke sites je adverteert? En je advertenties terugtrekken als er op een site seksistische of racistische teksten verschijnen? Forum vroeg het drie ondernemers.

 

Wolter SmitWolter Smit / Topdesk / Delft

‘Let op je imago’

 

‘Ik snap het wel hoor dat er bedrijven zijn die niet geassocieerd willen worden met websites als GeenStijl en daar niet langer zullen adverteren. Maar dat daarmee de persvrijheid in gevaar zou zijn, zoals GeenStijl beweert… kom nou. Dat is gewoon niet zo.’

‘Adverteren en sponsoring ligt dicht bij elkaar. Wie een sportteam sponsort, is vrij zijn geld terug te trekken. Bijvoorbeeld omdat het slecht voor je imago is nog langer met die sport of dat team in verband te worden gebracht.’

‘Als je bepaalde omgangsvormen propageert – kleedkamertaal gebruikt, seksistische, racistische uitspraken doet – en daar zelfs trots op bent, dan moet je niet gek opkijken dat niet elk bedrijf of merk met jou geassocieerd wil worden.’

GeenStijl is toch een beetje als de pestkop op het schoolplein, die overal klappen uitdeelt. Alleen nu ze zelf een klap terug krijgen, lopen ze huilend naar de juffrouw. Ze moeten gewoon niet zeuren.’

Manon JanssenManon Janssen / Ecorys / Rotterdam

‘Niet op zulke sites adverteren’

 

‘Als je als bedrijf of overheid voor fundamentele waarden staat, moet je dat ook uitdragen in je advertentiebeleid. Al is het bereik onder mijn doelgroep misschien nog zo groot, ik zou niet adverteren op een website of in een blad dat strijdig is met waar Ecorys voor staat.’

‘Diversiteit bijvoorbeeld is voor Ecorys niet alleen enorm belangrijk, we zien het ook als een voorwaarde voor succes. Het zou mijn bedrijf totaal ongeloofwaardig maken als ik dan besluit te adverteren op een website als GeenStijl waar seksistische teksten op staan.’

‘Daar moet je dus over nadenken als bedrijf: wil ik dit wel? Strookt dit met de waarden waar mijn bedrijf voor staat? En dat geldt niet alleen voor de manier waarop met vrouwen wordt omgegaan. Als duurzaam bedrijf wil je toch ook niet dat je advertenties opduiken op een ‘grijze’ site.’

Ruud HermansRuud Hermans / Xella Nederland / Echt

‘Uit principe gewoon adverteren’

 

‘Dat vrouwen in opstand zijn gekomen tegen GeenStijl over wat die website een oproep tot ‘seksistische complimenten’ noemt, begrijp ik heel goed. Terecht dat ze de site daarop hebben aangesproken. Maar ik vind niet dat we elkaar via social media nieuwe fatsoensnormen moeten opleggen. Of elkaar via social media moeten gaan berechten.’

‘Als je het ergens niet mee eens bent of als je vindt dat er grenzen zijn overschreden, ga dan naar de rechter. Laat die bepalen waar de grens van de vrijheid van meningsuiting ligt of wanneer die is overschreden.’

‘Ik adverteer zelf niet op GeenStijl, maar als ik het wel zou doen zou ik er ook uit een soort principe mee doorgaan. Als bedrijf wil ik ook niet online worden afgemaakt, dus ik vind het principieel onjuist dat dit met GeenStijl gebeurt. Volg de correcte weg.’

 

Op de foto (bovenaan deze pagina):

Tweede Kamerlid Martin Bosma (PVV) tijdens het vragenuurtje over de kwestie: moeten ministeries wel blijven adverteren op de websites GeenStijl en Dumpert.