21 JAN, 2015 • Overlevers

Koninklijke Buisman

Aan een piepkleine lopende band zijn de mannen van Buisman aan het werk. Ze dragen een overall en klompen en zijn supergeconcentreerd. Achter de glazen wand worden de blauwe busjes Buisman in dozen verpakt. Klaar voor vervoer naar de winkel waar ze gretig aftrek vinden bij de consument.

Het is afzien voor de koffie- en theeliefhebbers eind negentiende eeuw. Napoleon verbiedt het Europese continent om handel te drijven met Engeland. Dat betekent ook een schaarste aan koffie en thee uit de koloniën. Om toch te kunnen blijven genieten van een bakkie troost gaat men op zoek naar een goedkoop alternatief. Door een deel gemalen koffie en een deel geroosterde wortel van de cichoreiplant te gebruiken, wordt de smaak van koffie versterkt. Maar niet iedereen stelt de bittere smaak van cichorei op prijs. Een ander alternatief is koffijstroop, een goedje dat wordt verkregen door het branden van glucosestroop en melasse. In 1867 ziet grossier en koffiebrander Herman Buisman uit Zwartsluis wel wat in het maken van deze gebrande suiker. Zijn zoon Roelof is degene die het recept perfectioneert tot het succesvolle Buisman Gebrande Suiker (G.S.). In een tot laboratorium omgebouwd tuinhuisje slaagt hij erin om gebrande suiker van ongekend zuivere kwaliteit te maken die ook oplosbaar is in water.

Wie voor 1905 Buisman G.S. koopt, krijgt het mee in een puntzakje. al dan niet vermalen met koffie. De gebrande suiker wordt aangevoerd in bussen van 10 tot 100 kilo. Pas in 1905 wordt voor de consument het karakteristieke blauwe busje geïntroduceerd, waarvan er in de loop der jaren tientallen miljoenen worden verkocht.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.